maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Životní cyklus z hlediska vývoje psychiky
Autor: Daniela Bednářová
ontogenetický vývoj = vývoj jedince v jednotlivých fázích lidského života (od narození, přes mládí a dospělost až ke stárnutí a stáří)
ontogenetický vývoj je dán biologickým zráním (věk, růst) a dále učením, výchovou, prostředím
historický vývoj - vývoj společnosti jako celku a v něm jednotlivců jako součástí tohoto celku
fylogenetický vývoj - od nejjednodušších organismů ke složitějším až k člověku
Vývojová období
1. prenatální - období od početí jedince až po narození jedince
2. rané dětství - od narození do 3 let
dělení: novorozenec - od narození do 1 měsíce
kojenec - od 1 měsíce do 1 roku
batole - od 1 roku do 3 let
3. předškolní věk - od 3 let - 6 let
4. mladší školní věk - od 6 let - 11, 12 let
5. období dospívání - od 11, 12 let - 20 - 22 let
dělení: puberta (pubescent) - od 11, 12 let - 15 let
adolescence (adolescent) - od 15 let - 20 - 22 let
6. dospělost - od 20 - 22 let - 65 let
dělení: časná dospělost - od 20 - 22 let - 31 let
střední dospělost - od 31 let - 45 let
pozdní dospělost - od 45 let - 65 let
7. stáří - od 65 let do smrti
ZMĚNY A VÝVOJ V JEDNOTLIVÝCH ETAPÁCH
v raném dětství rychlý vývoj
novorozenec - má vyvinuté základní nepodmíněné reflexy (nejnutnější), např. dýchací, sací, vyměšovací, polykací reflex
na konci 1. roku, začátkem 2. se dítě naučí chodit, navázat vztahy s lidmi, první slůvka, naučí se uchopovat a pouštět věci a jiné...)
1 - 1,5 - první slova
ve 2. a 3. roce dochází k rozvoji řeči, navazování kontaktu s jinými dětmi
předškolní věk
rozvoj řečových dovedností (vylepšení), rozvoj zručnosti (kresba, modelování), širší orientace, (mateřská školka - rozvoj vztahů mimo rodiny), výraznější odlišení ženské a mužské role - holky - nádobíčko, panenky aj.
kluci - autíčka, autodráha
mladší školní věk
změny tělesné a psychické, začátek povinné školní dotázky v 6 letech, ale může být odklad o 1 rok, protože když se narodí v září, může být nezralé do role školáka
biologická a mentální zralost, nutnost přijmout roli školáka - schopnost přijmout cizí autoritu, dítě musí být samostatné, schopnost soustředění se
dospívání
důležité a složité období, konfliktní období - problémy ve škole, mezi rodinými příslušníky, v sobě, ve výběru povolání, tzv. "černobílé vidění" = neuvědomování si následků, dospívající to vidí pouze buď dobré a perfektní nebo špatné, přílišná kritičnost, nedostatečná sebekritičnost
dospělost
= biologická zralost - člověk je zralý jak po biologické stránce tak po mentální stránce
v 18 letech právně zodpovědný, ale často nevyzralý
výkon povolání - nezávislost na rodičích, založení vlastní rodiny (výběr životního partnera, potomci)
vyrovnanost, zodpovědnost, člověk by měl mít přiměřený vztah k sobě i k okolí
stáří
pokles výkonnosti jedince, změny ve funkcích organismu (fyzické opotřebování)
úbytek některých schopností a dovedností
(např. se zhoršuje paměť)
proti tomu je schopnost aktivně stárnout = člověk se snaží psychikou oddálit fyzické stáří (sportovní aktivity, společenské aktivity - klubová setkání, přednášky, divadlo, kino, koníčky, role babičky a dědečka, vzdělávání - "Univerzita třetího věku")