maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Využití znalosti psychologie v praxi
Autor: Michaela Řezáčová
-chování=reakce ne vnitřní/vnější podněty
-PSY jako samostatná věda vzniká v pol.19.stol.
-1897:vzniká psychologická laboratoř v Lipsku(Wilhelm Wundt)
-k jejímu vzniku přispělo:
a)rozvoj přírodních věd(biologie,fyzika)
b)rozvoj metod a výzkumů(experimentální metody)
OBORY PSY
1)Základní obory(disciplíny):
-patří sem takové vědy,které vysvětlují základní pojmy,metody PSY
a další
-např.PSY osobnosti(definuje osobnost člověka)
obecná PSY(definuje základní pojmy PSY)
vývojová PSY(zabývá se vývojem člověka od početí-do smrti)
sociální PSY(zkoumá vztahy mezi lidmi a dorozumění)
2)Aplikované obory(použité):
-např.zoopsychologie
PSY práce
PSY obchodu
klinická PSY
3)Hraniční obory:
-zabývají se řešením společné problematiky u podobných oborů
-např.pedagogická PSY(zkoumá psychologické podmínky výchovy
a vzdělání)
VÝZNAM PSY
1)Obecný význam:
-pomáhá rozvíjet sama sebe a tím i pomáhat
-pomáhá druhým lidem a s nimi se dorozumět
-řešení vlastních problémů,ale i problémů ostatních
2)Odborný význam:
-je základem pro určité profese
PŘEDMĚT PSY
Duševní život Chování
(Psychika=Duše) (je vnější projev psychiky)
Duševní život
-pozorovatelné-vnějšně(extrospekce) a vnitřně(introspekce)
-PROŽÍVÁNÍ:a)nevědomí(tvořeno zážitky + a - ,které si neuvědomu-
jeme,ale již jsme je prožily-sny,hypnóza,spánek,…)
b)vědomí(vnitřní duševní děje,které si uvědomujeme,
patří sem-psych.procesy,psych.stavy,vlastnosti osob.)
-vzniká ve 2.-3.roce-SEBEUVĚDOMĚNÍ
Chování
a)naučené-podmíněné(chůze,nucený pláč,…)
-vytvořené nápodobou
b)vrozené-reflexy(sací,polykací,…)
-pudy a instinkty
-biologické potřeby(mít hlad,sexuální žití,…)
VLASTNOSTI OSOBNOSTI
-jsou stálé pro člověka typické charakteristiky jeho prožívání a
chování
PSYCHICKÉ PROCESY
=určité děje v našem vědomí
a)Poznávací-abstraktní-myšlení
-názorné(smyslové)-čití a vnímání
-fantazie
b)Paměť
c)Motivace(=hnací síla)-city
-vůle
PSYCHICKÉ STAVY
-jsou to jevy,které se vyznačují:
a)krátkodobým rozpoložením člověka
b)dlouhodobým rozpoložením člověka
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY
-vychází z filozofie
kolem r.1879-vznikla 1.psych.laboratoř v Lipsku(Wilhelm Wund)
Asocianismus(=ASO):
-1.směr konce 19.stol.
-počitky a představy jsou základními prvky vědomí člověka
-vysloveny asociační zákony(vybavují se představy)
-zákony:a)Primární-podobnosti a kontrastu(dvojník,velký,malý)
-dotyku v prostoru a čase(místo,na kterém právě
jsme nám připomíná něco,co jsme zažili na
podobném místě)
-příčiny a následku
b)Sekundární-novosti(čerstvě zažité věci)
-častosti(jevy,které se často opakují)
-živosti(co je citově zabarvenější,se lépe vy-
baví)
-JOHAN FRIDRICH HERBART-myšlenky středoškoláků
-tzv.Herbartismus-vše je dané normou,za chyby okamžitý trest,…
-stanovil 4 stupně vyučování:a)jasnost
b)asociace(spojení staré a nové látky)
c)systém
d)metoda(látka v praxi)
Gestaltismus:
=celostní(tvarová) PSY
-celek je více než části,které ho tvoří
-celek je vývojově prvotní
-zkoumání výzkumu vnímání+myšlení,vnímání+emoce
-Berlínská škola(vnímání+myšlení):KOFFKA,KOHLER,LEWIN,
WERTHEIMER
-Lipská škola(vnímání+emoce):KRUGER,SANDER
-Česká škola(vnímání):FRANTIŠEK KRATINA
Behaviorismus(=BEHA):
-vzniká v Americe
-BEHA nebo-li psychologie chování
-pokusy jsou prováděny na zvířatech
-zakladatelem byl JOHN B.WATSON
-další rozvoj na Neobehaviorismus(TOLMAN,SPENCER)
-učení novému chování na základě pokusu a omylu(odměna je v učení
motivující prvek)
-zkoumá myšlení,plány činnosti,city,vzájemné působení matky a
jiných dospělých s dítětem
Psychoanalýza(=PSYANA):
=hlubinná PSY
-zakladatelem byl vídeňský lékař SIGMUND FREUD(léčil pacienty
s duševními poruchami a zjišťoval u nich sexuální problémy)
-sexualitu spatřoval už od narození(např.v prvním roce živ.-touhu
uspokojuje sáním,dumláním prstů,…=orální stadium)
-ve struktuře osobnosti PSYANA rozšířila 3 části:
a)“ONO“(=Id) je středem nevědomí
b)“NADJÁ“(=Superego) je svědomí a výsledek výchovy
c)“JÁ“(=Ego) je středem člověkova vědomí
-vznik Neoanalýzy-ERICH FROMM(knihy-„Umění milovat“,
„Lidské srdce“)
-dcera ANNA FERUDOVÁ spolupracovala s Frommem
Ruská reflexologie(=RUF):
-I.P.PAVLOV-zkoumal základní nervové procesy(vzruch/útlum) a
čin.vyšší nervové soustavy
-vyšel z vrozených reflexů(mají význam pro člověka-když se narodí
miminko,tak reaguje na základy těchto reflexů-sací,dýchací,…)
-zkoumal způsoby učení se novým věcem
-dělal pokusy s psy
-následovníci:VIRGOTSKYJ(zkoumal otázky myšlení+řeči a spojení
mezi nimi)
RUBINŠTEJN(napsal 1.velkou učebnici PSY,zabývá
se studiem determinace PSY)
-determinace:a)Biologická-genetika,žlázy s vnitřní sekrecí,CNS,vege-
tativní +oběhová soustava
-potřeby,momentální nebo trvalý psych.stav
b)Sociální-sociální učení,socializace,soc.role
-Gruzínská škola:následovníci Pavlova
-TEPLOV-rozvíjel jeho myšlenku o reflexech
-LURIA-zkoumal konflikty u lidí a různé patologické chování
-LONTĚV-pokračoval ve výzkumu Virgotského,zabývá se vý-
vojovou PSY
Humanistická PSY(=HUPS):
-vznikla na nesouhlas psychologů na 2 předchozí směry
-vlastní zakladatelé jsou A.H.MASLOW+C.R.ROGERS
-A.H.MASLOW přehodnotil záporně dosavadní seznamy pudů a
potřeb
-vypracoval hierarchii potřeb
-soustředil se na zkoumání zdravých lidí(bohaté zájmy,tvořivost,..)
-C.R.ROGERS vypracoval teorii vývoje a změny osobnosti
Transpersonální PSY(=TRP):
-STANISLAV GROF-Američan,který emigroval z ČR
-mimořádné stavy vědomí,které lze navodit meditací,drogami,hypnó-
zou,autosugescí