maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Učení, paměť
Autor: Daniela Bednářová
psychický proces probíhající celý život, podílí se na něm selá osobnost
učení (širší vymezení) = každé obohacování individuální zkušenosti v průběhu celého života
učení (užší vymezení) = záměrné, cílevědomé, systematické získávání vědomostí, dovedností, návyků aj.
člověk se narodí se základními nepodmíněnými reflexy (dýchání, vylučování)
v průběhu života člověk vytváří podmíněné reflexy - spojené s učním, mohou vyhasínat
4 fáze učení: 1. motivační - slabá a silná motivace
2. poznávací - pronikání do daného problému, seznamování se s problémem
3. výkonná - pochopení, vyřešení daného problému (nebo konstatování neúspěchu), osvojení si, naučení se dané látky
4. kontrolní - prověřování naučeného, kontrola
druhy učení: 1. intelektové - osvojování způsobu řešení problému, pracuji pouze hlavou
2. senzomotorické - osvojování si dovedností, návyků, př. učit se chodit, tancovat, řídit, psát na stroji, malovat
3. sociální - začleňování se do společnosti, učení se žít mezi lidmi
př. tolerance, schopnost přijmout jiný názor, podřídit se autoritě, ale také sebeprosazování se
podmínky učení: 1. motivace - nejlépe na střední úrovni X příliš silná motivace - stres
2. intelektové schopnosti - velmi důležité
3. únava - fyzické či duševní
4. pracovní zázemí - pracovní kout, stůl
5. metody učení
metody učení: pravidelnost - lépe několik hodin denně něž několik hodin za měsíc (nárazové), kratší učení, rozdělení učení na části, učení se na poslední chvíli
snaha pochopit - ne nazpaměť
uspořádání či výběr nejdůležitějších poznatků
podtrhávání, barevné zvýraznění
návaznost na předchozí učivo nebo na jiné předměty
využití tzv. "zkratkových časů", př. autobus, metro
použití taháků
střídání činností, předmětů (nejtěžší předmět zařadit doprostřed)
učení bez zvukové kulisy
PAMĚŤ
psychický proces
odraz minulé zkušenosti v našem vědomí
umožňuje nám osvojovat znalosti, návyky
má jednotlivé fáze: 1. zapamatování = uložení či vštěpování si něčeho do vědomí (záměrné, cílevědomé či bezděčné = neúmyslné neusiluji o to)
mechanické - nazpaměť
logické - pochopení
bezprostřední - krátkodobé
dlouhodobé
2. uchování v paměti - ne vše, člověk zapomíná, nutnost opakování
3. vybavování si - znovuuvědomění si zapamatovaných zážitků
vybavený zážitek není přímou kopií původního
4. tzv. znovupoznání - čtu opět knihu, kterou už jsem četl
individuální rozdíly v paměti - rychlost, přesnost, vybavování si, trvalost uchování
podmínky zapamatování - rozsah textu
názorné prostředky (podtrhání, zvýraznění, tabulky) - přehledné uspořádání
druhy paměti - názorná využívám smysly - zraková, sluchová, pohybová
slovní - logická: vyjádření slovy
technická (vybavuji si vzorečky)
hudební
roli hraje motivace, zájem, intelekt
učení závisí na: metodě učení
výsledcích předchozího učení
motivaci
přítomném stavu jedince
jeho vlastnostech