maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Typy a formy státu - parlam. a prezidentská demokracie
Autor: Daniela Bednářová
FORMY STÁTU 1. rozdělení státu podle toho, kdo vykonává st. moc a kdo stojí v čele státu st. moc: demokracie = vláda lidu, účast všech občanů na řízení státu formy vlády: přímá - všichni rozhodují o st. záležitostech, referendum (např. Švýcarsko) nepřímá (zastupitelská) - poslanci = zástupci lidu vykonávají st. moc za své voliče 1. parlamentní systém vlády - VB, Itálie, SRN 2. prezidentský systém vlády - USA, Francie liší se způsobem rozdělení státní moci 1. výchozí výkonná moc ze zákonodárné 2. zákonodárná moc oddělena od výkonné diktatura - teokracie - stát považován za boží výtvor (Egypt - faraón) - panovník vykonává boží vůli, vládne z boží milosti monarchie - v čele jediný vládce - monarcha (císař, král, velkovévoda, kníže, car) moc může být omezena : 1. ústavou - konstituční monarchie 2. parlamentem - parlamentní monarchie - VB 3. stavy - stavovský stát když není omezován - absolutistická monarchie republika - věc veřejná, v čele prezident, zpravidla se jedná o dem. zp. vlády X pokud soustředěna moc do rukou jedné osoby, strany, třídy - vládne neomezeně - totalitní režim 2. rozdělení státu podle rozvržení výkonu st. moci: A/ centralizovaný stát: řízen z jednoho centra - zpravidla hl. město (Německo) B/ decentralizovaný stát: značnou část st. moci mají samosprávní územní celky 3. rozdělení státu podle struktury: A/ jednotné (unitární) - jeden st. celek s jedním řídícím centrem B/ složený stát - stát je svazkem 2 nebo více st. celků dělíme podle stupně samostatnosti: 1. federace - pevné spojení státu, členské státy federace nevystupují na mezinárodní scéně samostatně - nejsou právními subjekty, pouze federace jako celek je subjektem mezinár. práva - mají jednotnou měnu, zahr. politiku (SRN, USA) 2. konfederace - volný svazek států, volné spojení států každý stát je samostatným právním celkem zpravidla přechodné sdružení států, kdy se federace buď rozpadá na samostatné unitární státy nebo naopak, kdy se jednotlivé státy sdruží nejdříve do konfederace s cílem vytvořit federaci (Švýcarsko, ale kantony nevystupují jako samostatné státy) 4. rozdělení státu podle národnostního složení: A/ národní státy - stát tvořen převážně jedním národem (Dánsko, Portugalsko) B/ státy s národnostními menšinami (ČR - Ukrajinci, Romové, Poláci, Němci, Slováci) C/ státy 2 nebo více národů (Švýcarsko) D/ občanské státy - občané jsou národnostně velmi smíšení (USA) nacionalismus - zdůrazňování (až přehnané) příslušnosti k danému národu X kosmopolitismus - volný vztah k příslušnosti k národu, nedělí jednotlivé státy na národy a národnosti, je všude doma Karl Marx dělí státy podle vlastnictví výrobních prostředků, dělí společnost na: a/ na třídu, která vlastní výrobní prostředky - třída vlastníků --- třídní pojetí státu b/ na třídu, která nevlastní výrobní prostředky - třída, která nic nevlastní, pouze svoji prac. sílu výrobní prostředky: nástroje, pracovní prostředky, předměty prostředek: to čím působím na předmět (pila) předmět: to, na co působí prostředek třídní pojetí 1. otrokářských států: a/ vykořisťovaná třída (otroci), b/ vykořisťovatelé (vlastníci) 2. prvobytně pospolná spol.: podle nich v ní neexistuje rozdělení na třídy - spravedlivé 3. feudální spol.: a/ feudálové, b/ poddaní 4. kapitalistická spol.: a/ kapitalisté, b/ dělníci (proletariát) 5. komunistická spol.: mají se spojit proletáři všech zemí a nastolit diktaturu proletariátu PARLAMENTNÍ DEMOKRACIE 1. VELKÁ BRITÁNIE úzce chápán parlamentarismus, vznikl ve VB VB nemá psanou ústavu - založena na tradici, historii parlament není podroben (ohraničen) žádnými ústavněprávními předpisy má moc zákonodárnou, výkonnou 2 komory: 1. dolní sněmovna - s. reprezentantů, důležitější systém dvou stran, většinový volební systém, z vítězné strany vytvořena vláda (ta strana, která prohrála: opozice) Kabinet (výbor parlamentu) - 20 lidí, moc vlády dána parlamentem - propojení legislativy (zák. moc) a exekutivy (výk. moc) veškerá moc vychází z parlamentu = zast. orgán 2. horní sněmovna - s. lordů - šlechtici může oddálit vydání zákona až o 1 rok má nějakou moc, ale spíše tradice 2. ITÁLIE psaná ústava, ústavní omezení moci parlamentu ústavní soud: může anulovat zákony, které jsou v rozporu s ústavou, kontroluje přijaté zákony parlament: poslanecká sněmovna - 5 let voleny senát - 6 let lidem poměrný volební systém, rovnoprávní, voleni lidem prvek přímé demokracie: referendum - na žádost 1/2 mil. voličů nebo 5 regionálních rad 3. NĚMECKO psaná ústava ústavní soud: omezení moci parlamentu nemají v ústavě uzákoněno referendum ( X Itálie) parlament: Bundestag - spolkový sněm, reprezentuje voliče, zástupci voleni Bundesrat - spolková rada, zastupuje jednotlivé spolkové země, 10 "záp." N. + 6 "vých." N. zástupci nejsou voleni, ale jmenováni jednotlivými zemskými vládami počet závislý od počtu obyvatel sám může předkládat zákony, může se vyjadřovat k zákonům předloženým vládou federalistická struktura státu: spolkový kancléř, moc vykonává spolek (federace) a zároveň jednotl. spolkové země přičemž spolkové kompetence více rozvinuty než zemské - na mez. scéně vystupují jako 1 stát konstruktivní prohlášení nedůvěry:kancléři ze strany Bundestagu, hned musí mít připraveného nového a hned ho zvolit PREZIDENTSKÁ DEMOKRACIE 1. USA legislativa a exekutiva jsou voleny nezávisle na sobě prezident volen občany v primárních volbách - v jednotlivých republikách mohutná volební kampaň - občané dávají hlas určitému kandidátovi, záleží pak na počtu hlasů parlament: kongres - sněmovna reprezentantů - volena přímo občany každé 2 roky senát - volen na 6 let X každé 2 roky volena nová 1/3 senátu kongres - zákonodárná moc X prezident má právo veta - ale může ho překonat kongres, když 2/3 lidí v obou komorách nesouhlasí prezident: hlava státu, hlava vlády - stojí v čele nejvyšší ústavní soud: zákon odporující ústavě může zrušit soudci jmenováni prezidentem se souhlasem kongresu federalistická struktura státu: aktivity jednotl. států nesmějí přesahovat kompetence federace (federální právo) menší význam pol. stran než v parlamentním systému strany nevystupují v kongresu jako uzavřená společenství ( X u nás) - neformální koalice - může měnit členy v případě jiných názorů členů 2. FRANCIE - prezident volen v přímých volbách občany na 7 let nezávisle na parlamentu pouze hlavou státu a ne předseda vlády ( X USA) předseda vlády - jmenován prezidentem řídí činnost vlády je závislý na důvěře parlamentu - při vyslovení nedůvěry většiny parlamentu musí být prezidentem odvolán parlament - sněmovna senát prvek přímé demokracie - možnost referenda silný centralizovaný administrativní pol. systém - silná byrokracie, st. správa 3. ŠVÝCARSKO federace X v názvu konfederace, 26 samostatných kantonů (zemí) - nemohou vystupovat jako právní subjekt st. moc vykonávána lidem ( X ne úplně) důl. zákony a pol. rozhodnutí musí být schváleny referendem parlament: spolkové shromáždění - dolní komora - národní rada - představuje voliče horní komora - stavovská rada - představuje jednotl. kantony - z každého 2 členové rady (nezáleží na počtu obyvatel) vláda - spolková rada - 7 členů v čele 7 ministerstev (departmentů) v čele vlády prezident - volen na 1 rok, nemá spec. pravomoce referendum - tzv. obligatorní - povinné: důl. zákony prošlé parlamentem musí být ještě odhlasovány referendem tzv. fakultativní - volné (nepovinné): jednání o méně důl. zákonech, nemusí se na něm podílet každý