maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Sociologie a kultura
Autor: Daniela Bednářová
kultura - chápána jako nějaká zásadní odlišnost od přírody
všechno to, co nevyrůstá z přírody, ale co vzniká činností člověka a společnosti
v nejširším významu se považuje k. za jakoukoli tvůrčí činnost člověka a touto činností vytvořené hodnoty
v užším smyslu se myslí kultura národů a skupin
v nejužším vymezení je kultura - umění
znaky: není člověku vrozená, ale musí se ji naučit
kultura jako celek je kolektivním produktem
kulturní hodnoty se přenášejí z generace na generaci - kultura si zachovává určitou kontinuitu v čase
je značně přizpůsobivá: mění se s dobou, časem, přizpůsobuje se lidem
(adaptivní, tzn. je schopná se přizpůsobovat změnám)
3 velké součásti kultury: 1. materiální kultura - př. kartáček na zuby
2. duchovní kultura
3. normativní normativní - společenské normy
1. materiální kultura - oblast materiálního bohatství společnosti
soubor jevů a procesů, které se vztahují k uspokojování materiálních potřeb člověka
nejdůl. prvky mat. k.: prostředky používané v materiální výrobě (prac. nástroje, stroje)
způsoby používání těchto prostředků (různé technologie práce s nástroji)
produkty určené k uspokojování výr. potřeb jednotlivce (př. televize, kartáček)
umělé materiální stav. prostředí (stavby)
2. duchovní kultura - oblast duchovního bohatství společnosti
soubor jevů, procesů, které se vztahují k uspokojování duchovních potřeb člověka
soubor idejí, zvyků, zřízení, institucí, symbolů, představ, názorů apod., které se konkretizují do umění, vědy, filosofie, náboženství, práva a morálky
3. normativní kultura - společenské normy, které se odrážejí v morálce, právu
společenské normy = obecná i konkrétní pravidla, vzorce chování
nejsou neměnné, mění se spolu s dobou a zvyklostmi
některé normy platí pouze ve vymezené skupině = skupinové normy = subkultura (kultura uvnitř kultury)
funkce kultury:
1. tzv. humanizační (civilizační) f. - má za úkol člověka zcivilizovat ("polidštit")
2. poznávací, výchovná, výchovně - vzdělávací
3. socializační = má za úkol začlenit člověka do společnosti
4. normativní - společenské normy
5. akumulativní - dává dohromady nové věci v kultuře (viz. nový směr, proud)
6. zábavná - spojena s odreagováním se, s odpočinkem, rozptýlením
7. kompenzační
proces osvojování kultury = enkulturace
masová kultura: znaky: snadno přístupná, dostupná a vlastně i určená co nejširšímu okruhu lidí - bez rozdílu
nenáročnost, přístupná (snadno ji člověk pochopí)
neindividuální (neosobní)
neutrální (líbivost) - nesmí jít do extrémů
běžná, jednotvárná
laciná, podbízí se
standardizace - stejnost, totožnost toho, co je předkládáno
je spojena s 18. a 19. stol. s obdobím prům. revoluce v Z Evropě a S Americe
základní podmínky vzniku a formování masové kultury byly - industrializace = vznik a růst prům. výroby
urbanizace = koncentrace hodně lidí na 1 místo
šíří se prostředky masové komunikace = masmédia (rozhlas, televize)
kultura: i konfekční výroba (hodně kusů - př. džíny) X zakázková výroba
nevýhody, kritika:
na nejnižší úrovni - aby rozuměl jak intelektuál, tak žena v domácnosti, musí se podřídit ženě v domácnosti
oddechová záležitost
nepodněcuje myšlení, vede k pasivitě
otupuje lidské cítění (viz časté násilné a brutální scény)
vede k napodobování (viz malé děti)
je povrchní (neváží si skutečných hodnot života)
výhody, obhajoba:
prostředek k uvolnění člověka, k odpoutání od běžných starostí
způsob trávení volného času
zdroj nových informací, zkušeností