maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Renesanční filosofie
Autor: Daniela Bednářová
renesance = znovuzrození
převratné změny v hospodářské, kulturní oblasti
všeobecná krize feudálního řádu
pomalý nástup kapitalismu
rychlý rozvoj řemesel, měst
sílí moc měšťanstva, slábne moc šlechty
rozumové, vědecké poznání
návrat k antice, k přírodě
MIKULÁŠ KUSÁNSKÝ (1401 - 1464)
Němec
studia v Itálii - advokát
později kněžská dráha
filosof, astronom - přišel s hypotézou o pohybu země
Bůh stvořil svět na základě matematických principů
hovoří o idei univerzální tolerance - tolerovat ostatní náboženství
MIKULÁŠ KOPERNÍK (1473 - 1543)
Polák
filosof, astronom, matematik, doktor práv
své názory se bál zveřejnit - až v r. 1543 Kniha o pohybech nebeských těles
hovoří o tom, že země se pohybuje okolo osy a s ostatními planetami obíhá okolo Slunce - heliocentrický názor – Slunce je středem vesmíru
na něj navázali Johannes Keppler (Němec) a G. Galilei (Ital) - "A přece se točí!"
GIORDANO BRUNO (1548 - 1600)
dominikánský mnich
pod vlivem Koperníkových názorů se dostal do rozporů s církví
opustil Itálii (žil v Paříži, v Londýně, ve Wittembergu, ve Frankfurtu,...)
k jeho názorům: kritika scholaktického chápání světa
svět materiální povahy
Slunce je středem naší planetární soustavy a země s ostatními planetami obíhají kolem (= heliocentrismus)
bůh je všudypřítomný, je součástí všech věcí a jevů a celé přírody
ztotožňuje Boha s přírodou (= panteismus), Boha zlidšťuje, přibližuje
svět přístupný lidskému poznání - člověk musí poznávat
NICOLO MACHIAVELLI (1469 - 1527)
Florenťan
filosof, diplomat, voják, politik
dějiny závisí na lidech, národech, na vladařích – už ne na Bohu
lidé sami neumí hájit své zájmy, proto nutný silný jedinec - silný stát se silným vládcem (viz Vladař)
k dosažení cílů lze užít jakéhokoliv prostředku - i třeba násilí – bez ohledu na morálku
občasné byť i přísné tresty jsou pro občany shovívavější než nepořádky a rozbroje
THOMASSO CAMPANELA
italský filosof
dílo: Sluneční stát
VICO
italský filosof
přelom 15. / 16. stol. - ANGLIE
FRANCIS BACON (1561 - 1626)
narozen v Londýně, šlechtický původ, studia v Cambridgi - práva
za vlády krále Jakuba I. byl kancléřem
dílo: Nové Organon - návod jak vykládat přírodu (překlad: Nový nástroj)
klade důraz na soustavné pozorování přírody
zdůrazňuje induktivní metodu - od jednotlivého k obecnému - souvislosti mezi věcmi
(zamýšlí se nad předpoklady rozumu a poznání)
Velké obnovení věd - vědění je moc, má sílu přetvářet přírodu i člověka
Nová Atlantida - spis o ideální společnosti - imaginární ostrov v Tichém oceánu
ideál viděl tak, že člověk za pomoci vědy vládne nad přírodou
ve veřejných postaveních vědci
empirista - zakládal na zkušenosti a věřil v poznatelnost smysly, základ poznání viděl ve zkušenosti (empirii)
idoly - překážky v myšlení - 4: idol rodu (kmene) - předsudky celého lidského rodu
(mylné představy celého kmene)
idol jeskyně - předsudky vznikající vlivem naší individuality
(idoly člověka jako individua
každý má svou vlastní přirozenost)
idol tržiště - vznikají ve společenském styku, neboť si nevážíme slov (vzájemné dohadování - slova mohou být překážkou - rozum znásilňují)
idol divadla - přebíráme názory autorit, i když jsou vymyšlené jako divadelní hra
přebírání názorů autorit - svět je jakoby na divadle
zdůrazňování vědy v přírodě
od jednotlivostí k obecným pojmům
THOMAS HOBBES (1583 - 1645)
v centru zájmu otázky státu a práva
teorie společenské smlouvy
spis: Leviathan a neboli o podstatě zřízení a moci státu občanského a církevního -
stát vytvořen na základě teorie společenské smlouvy - člověku je vlastní egoismus - 3 hlavní příčiny sporů: soutěžení, nedůvěra, touha po slávě
teorie společenské smlouvy
když lidé nad sebou nemají společnou moc, jsou schopni se pořád svářet - války
lidé se mají domluvit a uzavřít smlouvu společenskou, vytvořit nadřazenou moc - stát, který je chrání
stát = lidský vynález, má ohromnou moc a sílu - dokonce určuje náboženství, ačkoliv nebyl bohem stvořen
smlouva - když jsou lidé ochotni odstoupit něco ze svých práv ve prospěch své bezpečnosti
domnívá se, že přirozeností člověka je egoismus