maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Psychické procesy - procesy poznávací, paměti, motivační
Autor: Daniela Bednářová
PROCESY POZNÁVACÍ
VNÍMÁNÍ
psychický proces, kterým zachycujeme to, co v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány
z okolní reality pomocí smyslových orgánů vnímáme a přejímáme tzv. počitky - vjemy do centrálního nervového systému
počitky - jednodušší jednotka našeho vnímmání, kterou si v podstatě neuvědomujeme
skládá se nám do vjemů a vjemy tvoří naše vnímání
podle účasti konkrétního smyslu rozeznáváme vnímání: zrakové, sluchové, čichové, hmatové, chuťové
naše vnímání závisí na momentálních stavech, ovlivňuje, zaměřenost vychází z potřeb, konkrétní situace, hodnot, zájmy, nálady
vnímání ovlivněno:
přesnost vnímání závisí na předchozí zkušenosti
vjem = celkový odraz předmětů (kytka, požitek = zelenatost)
na základě vnímání se rozvíjí i představování a fantazie
představa jako nějaký názorový obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly, ale já si mohu na základě dříve poznaného vyvolat představy z okolí reality, která působí na naše smysly - hovoříme o tzv. zaměřenosti a výběrovosti vnímání
ze všech podnětů, které na nás působí, vnímáme pouze některé, které jsou pro nás v dané situaci důležité - mluvíme o výběrovosti a zaměřenosti našeho vnímání
vnímání závisí nejen na podnětech z okolního světa, ale také na tom, jakým způsobem odraz těchto podnětů zpracujeme
ovlivňují ho zkušenosti, paměť, myšlení, city, psychické stavy a vlastnosti
poruchy vnímání: 1. kvantitativní - málo slyšet, špatně vidět
2. kvalitativní - iluze, halucinace
reálný podklad (vnímáme něco, ale jinak)
tvarová psychologie - zjistila, že při vnímání organizujeme prvky do smysluplných celků, jsou to např.
1. zákon blízkosti - prvky, které jsou blízko sebe, vnímáme, jako by patřily k téže skupině
př. X X X X X X - vnímáme 3 páry křížků než 6 křížků
2. zákon uzavřenosti - jestliže chybí část tvaru, máme tendenci ho dotvořit
3. zákon podobnosti - prvky, které jsou si podobné, vnímáme jako by patřily k sobě
4. smyslové klamy - vznikají tím, že vnímání určité části je ovlivněno celkem, k němuž část náleží
složitou formou vnímání je SOCIÁLNÍ vnímání
vnímání lidí a jejich citových projevů
PŘEDSTAVY
názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány
na základě prožitého zážitku či nějakého poznání
FANTAZIE
= snění
nikdy jsem to neprožila
MYŠLENÍ A ŘEČ
myšlení
= psychologický proces, který slouží k řešení problémů
= hledání cesty, jak problém vyřešit
má úzký vztah s vnímáním a pamětí (dodání informací, vnímání okolí)
myšlenkové procesy probíhají na bázi pojmů (myslíme v pojmech) - vyjadřujeme slovy
pojem = podstatné znaky určité skupiny jednotlivých předmětů nebo dějů
př. savec - pod tímto pojmem si představíme mnoho savců (znakem je, že se žíví mateřským mlékem - 1 spol. znak)
pojem (dům) není totožný s pojmenováním = konkrétní slovní vyjádření (barák, obydlí, stavení)
úzký vztah mezi myšlením a řečí - myšlenka má dostat konkrétní podobu
řeč = pojmenovává pojmy, vyjadřuje myšlenky, je nejdůležitý prostředek komunikace
myšlení - při myšlení řešíme problémy (představy bez mého obrazu)
při myšlení řešíme problém na základě: 1. algorytmu - už známá cesta, postup (př. gramatika)
2. tvůrčí, originální způsob - může to být pro vás (pouze) nové
(př. spojte všechny body 4 čarami, ale jedním tahem)
tvůrčí řešení problémů - 4 fáze
1. setkání s problémem
2. tzv. přípravná fáza - objevení problému, seznamuji se s problémem, pochopit, co mám řešit
3. vlastní řešení problému ve smyslu nalezení řešení ( = heureka), nalezl jsem, napadlo mě
4. verifikace = ověření - ověření nápadu (př. léky)
PROCESY PAMĚTI
PAMĚŤ
soubor psychických procesů
vlastnost umožňující osvojení zkušeností
3 fáze procesů paměti: 1. zapamatování, vštípení (uložení do paměti)
2. uchování (přebývání v paměti)
3. vybavení (aktualizace příslušných informací, zkušeností, vědomostí)
znovupoznání - sami si věc nevybavíme, ale dokážeme ji dobře vybrat nebo poznat mezi jinými
proces zapamatování usnadňuje znalost významu či obsahu
využití smyslových receptorů (když si říkáme nahlas, píšeme slovíčka)
paměť názorná čichová - pamatujeme si to, co jsme dříve vnímali čichem
zraková
sluchová
pohybová
slovně - logická - týká se toho, co je vyjádřeno slovy
dělení: podle druhů činností: technická
hudební
krátkodobá - např. zapamatování si tel. č. od okamžiku vyhledání v tel. seznamu do vytočení
pak už nepotřebujeme a dále ho v paměti neuchováváme
dlouhodobá
neúmyslná (bezděčná) - bezděčně si snadno zapamatujeme to, co nás výrazně upoutá, co pro nás má význam
úmyslná (záměrná) - je řízena určitým cílem
v průběhu času dochází k zapomínání
nejrychleji zapomínáme to, co nás nebavilo, co jsme se učili mechynicky
obranou proti zapomínání je opakování
poruchy paměti: hypernésie - zvýšená funkce paměti
hyponésie - snížená funkce paměti
amnésie - částečná nebo úplná ztráta paměti
konfabulace - vytváření vlastních představ o tom, co se událo (nikdy se to nestalo)
PROCESY MOTIVAČNÍ
MOTIVACE
souhrn činitelů, aspektů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují, dodávají mu energii = motivují ho k určité činnosti či chování a nebo naopak tuto aktivitu tlumí (trest za překročení urč. zákonu)
u různých lidí složitá a odlišná
mezi motivační síly = motivy patří: potřeby
zájmy, záliby
návyky
perspektivy, cíle
hodnoty, postoje
city, citové vztahy
POTŘEBY
1. fyziologické = základní, primární: potřeba potravy, voda, kyslík, spánek
2. psychologické = sekundární: p. jistoty, bezpečí
p. činnosti - touha po změnách, nějaké zájmy, brání nám v tom dlouhá nemoc
p. "sociální interakce" - společnost, navazování kontaktu, přátelství p. seberealizace = prestiž - p. společenského uznání
p. uskutečňování životních cílů
ZÁJMY
získané motivy, které vyjadřují vztah jedince k určité činnosti tj. zaměřují se na určitou činnost
(př. zájem o němčinu - cílevědomé studium jazyka, pravidelné, dlouhodobé - návštěva cizí země, dopisovat si s rodilým mluvčím, koupě cizí knihy)
vztahují se k nejrůznějším činnnostem:
př. sportovní činnost - zájem aktivní (hraju)
zájem pasívní (fotbal v TV)
př. kulturní a vzdělávací činnosti (návštěva kin, divadel, výstav)
př. činnosti ve vztahu k přírodě (pěstování rostlin, péče o zvířata)
př. technické činnosti a programování
zájmy často souvisí s profesí nebo s celoživotním koníčkem
NÁVYKY
získané způsoby reagování a chování v určitých situacích (hygienické návyky, cigarety, kousání nehtů, aj.)
PERSPEKTIVY, CÍLE
souvisí s realizací činností a záměrů
krátkodobé a dlouhodobé cíle
překonávání překážek
HODNOTY
duchovní hodnoty, kulturní, materiální
hierarchie hodnot = žebříček
POSTOJE
získané, jsou motivem k určitému chování
(př. kladný postoj ke sportu - jdu si zahrát, zaplavat, ale i záporný postoj ke sportu - nic nedělám)
CITY A CITOVÉ VZTAHY
vztek, strach, láska, nenávist, radost: velmi silné motivy, ovlivňují naši činnost
MOTIVACE
zahrnuje jak vnitřní tak vnější faktory (př. vnitřní - radost z vykonané práce, vnější - odměna za vykonanou práci)