maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Počátky křesťanského fil. myšlení - patristika, scholastika
Autor: Daniela Bednářová
1. OBDOBÍ PATRISTIKY (1. - 8. stol. n. l.)
období raného středověku
pater = otec, učení církevních otců jako velkých autorit
1. a 2. stol. - období spojeno s obranou, obhajobou křesťanství (apologetika)
k. nebylo ještě uznáno jako právoplatné - až r. 313 - císař Konstantin zrovnoprávnil křesť. ediktem Milánským
3. - 4. stol. - vytváření dogmat = náboženských pravd
dogma např.: trojjedinost Boha - je 1, ale vystupuje ve 3 osobách (Otec, Syn, Duch)
vše pochází od Boha - Bůh stvořil svět a je jediná skutečnost
zmrtvýchvstání Krista
5. - 8. stol. - systematizace vytvořených pojmů, uspořádání náb. pravd
AURELIUS AUGUSTINUS = SV. AUGUSTINUS (354 - 430)
narozen v S Africe
mládí prožil v Kartágu (údajně bouřlivě - podléhal rozmařilostem)
studia v Kartágu, učitel řečnictví, právník
pod vlivem myšlenek se začal zajímat o filosofii (v pozdějším věku se dal pokřtít)
radikálně změnil zp. života, stal se knězem
dílo: O Boží obci
Vyznání
Bůh je podle něho nejvyšším principem a zdrojem světa
Bůh stvořil svět z ničeho ( X antická fil.)
Bůh je nejvyšší pravdou, dobrem a krásou
Bůh vše řídí
čím víc člověk ve světě pozemském trpí, tím víc se má pak lépe v Království Božím )tam se mu dostane Boží blaženosti)
Bůh dává člověku v pozemském životě hmotné statky - je na každém, jak jich bude užívat - zda správně, či nikoli
bude - li je užívat správně a s rozumem, může obdržet statky lepší a větší - nesmrtelnost v Království Božím
apologetika: Justinos
Theophilus
křesťanství spjato s Ježíšem - mesiáš, spasitel světa
o jeho životě se dovídáme ze 4 spisů z Nového zákona (evangelia) - napsali je 4 apoštolové - Marek, Matouš, Lukáš, Jan
Ježíš se narodil v Jeruzalémě, Herodes se ho bál, protože měl na lidi velký vliv - uzdravoval lidi
Herodes nechal vyvraždit 5000 neviňátek
Ježíše udal 1 z jeho učedníků - Jidáš (zradil ho za 30 stříbrných grošů) - Ježíš to věděl
Ježíš odsouzen Pilátem Pontským - římský místodržitel
na hlavu mu dali trnovou korunu
INDI - Ježíš Nazaretský král židovský
přibit na kříž, sám si ho nesl - pomalá a bolestná smrt
3. den vstal z mrtvých
apoštolové měli dál šířit jeho myšlenky
2. FILOSOFIE OBDOBÍ SCHOLASTIKY (9. - 15. stol.)
schola = škola z latiny
obrana církevních dogmat
scholastika se vyučovala na středověkých církevních školách při klášterech
od 12. stol. i na univerzitách (Oxford, Sorbonna, Heidelberg, Lipsko,..)
východisko: Písmo svaté, Platónovy ideje
TOMÁŠ AKVINSKÝ (1225 - 1274)
narozen blízko Neapole
studium teologie na neap. univerzitě
pocházel ze šlechtické rodiny
brzy vstoupil do dominikánského řádu
působil jako učitel (označován "andělský učitel")
dílo: velké množství spisů (asi 34 svazků)
názory: člověk je schopen rozumovým poznáním proniknout k podstatě věci - "uchopit" podstatu věcí
tím pádem má možnost poznat Boha, ale už si neumí odvodit, jaký Bůh je a podstaty jeho činů
přesto mu může být poznání zprostředkováno zjevením - světlem boží milosti
obhajuje harmonii mezi vírou a věděním
VZNIK MNIŠSKÝCH ŘÁDŮ
ve 13. stol.
zdroj středověké církevní vzdělanosti
žebravé řády - františkánský řád - vznik 1208, založen Františkem z Assisi
cíl: cesta naprosté chudoby, cesta následování utrpení Krista
motto: "Kdo chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mě."
zájem o přírodní vědy
dominikánský řád - založen sv. Dominikem
zaměřen na rozum, hájit církev proti kacířům
služebníci sv. inkvizice - vznik 1215
T. Akvinský, G. Bruno
oba řády se přes svůj přínos často staly překážkou skutečného pokroku
církevní otcové nebyli ve všem jednotní
provázen sporem o univerzálie - jediný čs. řád a sporem nominalismu a realismu -
přeli se o to, zda jako původní, skutečné a reálné je považován člověk či obecná kategorie člověčenskost
realisté - nejdříve obecné pojmy, člověčenskost (lidskost) X člověk
nominalisté - prvotní a reálně existují pouze jednotlivosti, hovoří o jednotlivosti jednotlivých věcí
nejdříve jednotlivosti, pak až obecné věci
ANSELM z CANTERBURY (11/12. stol.)
italský mnich, arcibiskup, filosof
raná scholastika
BONA KENTURA (13. stol.)
františkánský mnich
vrcholná scholastika
WILIAM OCCAM (14. stol.)
Angličan, někdy považován za posl. scholaktika
to, co nelze poznat, není, církev by se měla věnovat pouze svému poslání a ne politice
nominalista