maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Ontologie
Autor: Daniela Bednářová
nauka o bytí, jsoucnu
každá věc, vlastnost nebo činnost má nějaký vztah k existenci, tzn. že je jsoucnem
způsoby existence mohou být různé: 1. věci existují v přítomnosti (aktuální)
2. věci existují v tzv. možnosti - např. zítřejší sníh
3. věci existují v naší fantazii - např. Marťané
některá jsoucna jsou závislá na existenci jiného jsoucna, tedy jsou odvozená
doba trvání jednotlivých jsoucen je různě dlouhá
pojem bytí je to, co umožňuje, aby věci byly - je tedy základem (substancí) i příčinou všech jsoucen
jednotl. jsoucna poznáváme smysly - nějak se mi jeví
rozumem - dokáži si jsoucno představit
fil. spekulace: není - li jsoucno přístupné smyslům
spekulace: jsou to určité myšlenkové konstrukce, které nejsou podpořeny zkušenostmi (= empirie)
někteří filosofové odmítají spekulace jako metody nevědecké, nepodložené fakty - pozitivisté: August Comte
metafyzika: někdy ztotožňována s ontologií
1. filosofie (podle Aristotela) - filosofie zabývající se nejzákl. problémy jsoucna - co je zákl. substancí
slovo ontologie až v 18. stol. zavedeno fil. (Wolf)
podle marxistů metafyzika chápána jako zkoumání jednotlivostí bez souvislostí a vývoje
nad metafyziku stavějí dialektiku - vidění světa v souvislostech, v celku, ve vývoji
Aristoteles: spis Metafyzika, metafyziku považoval za ontologii, napsal asi 1000 spisů z různých oblastí
novověká ontologie: René Descartes
jsoucno tvořeno dvěma nezávislými substancemi: hmotnou, duchovní
nad těmi dvěma stojí neomezená substance: Bůh
jednotlivé přístupy zabývající se problémem bytí
1. monismus - v základu světa stojí jediný princip, jediná substance
materialisté - za základ světa považují hmotu
X
idealisté - za základ světa považují ideu (myšlenku)
objektivní - základ světa je idea, ale existuje nezávisle na našich myšlenkách
Hegel
Platón - lidé přikovaní ke skále se mohli koukat pouze na plátno - odraz skutečnosti
subjektivní - bytí je odvozeno z našeho vědomí
základ světa je idea, ale pouze taková, která existuje v našem vědomí
2. dualismus - 2 neslučitelné principy
uznává duchovní a hmotný princip - na sobě nezávislé
nad nimi existuje ještě neomezená substance - Bůh = nejvyšší dokonalost
René Descartes - dílo Úvahy o první filosofii
(nemluví o duši, ale o duchu - v něm obsaženo myšlení, a dále o tělese (tělu) - těleso má tvar a polohu v prostoru)
3. pluralismus - uznává za základ bytí více než 2 principy
Gottfried Wilhelm Leibniz - dílo Monádologie - jeho učení založeno na monádách
monáda (z řeckého monás) = jednotka, čili to, co je jsoucno
substance: a/ jednoduchá - 1 monáda, nemá žádné části
b/ složená - soubor více m. (jednotek), složené věci (tělesa) jsou nazývána mnohostí -
hovoří o tzv. původní a dokonalé substanci: Bůh - má dokonalou moc, vševědoucí a nejvíc dobrotivá substance
od ní odvozeny všechny ostatní substance
jednotlivé substance, protože existují složené věci
vznik a zánik monád
monády mohou vzniknout pouze stvořením a zaniknout zničením
stvoření už Leibniz dále nerozvádí, přiřazuje ji Bohu
změny monád
dějí se z vnitřního principu - přirozené změny
všechny stvořené a odvozené monády jsou výtvorem Boha
další otázky ontologie: určení podmíněnosti
determinismus (předurčení) - každý jev má svůj jednoznačný následek (dá se odhadnout, určit - osudovost)
X
indeterminismus - vývoj se děje náhodně, není ničím podmíněn