maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Nové přístupy k poznání světa - fil. franc. racionalismu
Autor: Daniela Bednářová
RENÉ DESCARTES (1596 - 1650)
francouzský filosof a matematik
cestoval po Evropě během 30ti leté války (navštívil i Prahu)
je racionalista, skeptik, dualista
 
v nejisté době se snažil vyvést filosofii z temnot
pochybování o všem - "Jediná jistota jsou pochyby." - skepticismus
"Cogito ergo sum." - "Myslím, tedy jsem." - jestliže pochybuji, myslím a myslím - li, jsem
sebejistota člověka je v myšlení
zdůrazňuje rozumové poznání - člověk je substancí, jejíž podstatou je myšlení
 
spis:             Rozprava o metodě, jak správně vést svůj rozum a hledat pravdu ve vědách
            lidé se mohou mýlit, ale ten, který ví vše, je Bůh, proto člověk musí pochybovat
 
dualista - uznává 2 základní substance - duchovní a hmotnou - spolu tvoří jsoucno, nad oběma je ještě neomezená substance, dokonalá, neomylná - Bůh
duchovní - vlastnost myšlení = schopnost rozumu, substance, v níž je myšlení = duch (ne duše - ta je spojena s tělesem)                                 
hmotný - rozkládá se v prostoru, vlastností je rozlehlost, proto existenci této substance vyjadřují pojmy geometrie, hmotou jsou jen prostorová tělesa, také zvířata jsou pouhými tělesy, mechanismy
 
            Úvahy o první filosofii (Meditace o 1. filosofii) - metafyzika, v 18. stol. ontologie - nauka o bytí
 
vnesl do filosofie subjekt - objektový rozměr: člověk (subjekt) je nositelem svých vlastností i vlastností světa a působí na okolí (objekt), jenž se odráží v jeho poznání
 
 
BENEDIKTUS SPINOZA (1632 - 1677)
holandský Žid
nezávislost myšlení - vyhoštěn ze židovské obce
 
spis:    Etika (vyložená způsobem užívaným v geometrii) – byl přesvědčen, že filosofie musí mít matematickou jednoznačnost + hmotná substance - geometrické pojmy (návaznost na Descarta)
 
pantheismus - ztotožňování Boha s přírodou (i u Bruna) - 
"Svět není nic jiného, než jak Bůh existuje, a člověk není nic jiného, než jak Bůh myslí."
 
Bůh je skrytou příčinou věcí  X  věci však nastávají z vnějších příčin - ve světě panuje kauzální (příčinná) nutnost, která se děje na základě přírodních zákonů
to nahrazuje D. Hume "pravděpodobnost"
 
v člověku sice zápasí vášně a pudy, emoce  X  ale je tu něco, co je - a to je rozum - "Svoboda je poznaná nutnost"
pro život je užitečné zdokonalovat rozum (intelekt)
 
stát (= společnost) má vést občany k rozumnému životu, aby nemarnili své síly ve zlobě a klamu
stát musí lidem poskytovat svobodu myšlení a názorů, je totiž proti přirozenosti lidí, kdyby názor, který považují za správný, měl platit za zločin
 
 
GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ (1644 – 1716)
spis:            Monádologie - výklad filosofie
pluralista - jsoucna složena z činných sil (tzv. monád) - jsou to nejmenší jednotky:
1. všechny jsou živé - "Celá příroda je plná života."
2. jsou individuální, každá je odlišná od druhé 
3. jsou proměnlivé a pohyblivé  X proměna a pohyb vycházejí zevnitř monád ne vnějším zásahem                    
každá monáda je zrcadlením universa, mnohosti                                                                     
 
idea předzjednané harmonie - harmonie je základem světa, ale ve světě je utrpení a zlo, které vyplývá z konečnosti tedy nedokonalosti člověka a světa
            X
jen Bůh je dokonalý a nekonečný - ze všech možných světů nám vybral ten nejlepší
součet zla je ve světě menší než součet dobra
Bůh = prapůvodní substance - monády jsou jeho výtvorem
princip přírody a milosti založený na rozumu
 
