maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Indická filosofie
Autor: Daniela Bednářová
myšlení 2000 - 1000 p. K. na území dnešní Indie
nejstarší náboženské texty védy - 1500 p. K.
bráhmany - mladší náboženské texty - 1000 p. K.
upanišády - ještě mladší - 500 p. K.
Rámájana eposy
Mahábhárata
purány - nejmladší náboženské texty - 4. - 13. stol. n. l., komentáře k předchozím
základní znaky:
mnohost názorů, tolerance k ostatním názorům
umění vědět jak žít než umět obhajovat
vše, co existuje, drží nějaký řád - řád - dharma
pro člověka je to také mravní řád, proto musí ze života odstranit vše, co odporuje tomuto řádu - rozkoš, násilí
nejvyšší duchovní princip - duše vesmíru - brahma - podstata všeho
v člověku se brahma projevuje jako atman - něco nesmrtelného
cílem atmanu je osvobození z těla člověka a splynutí s brahmou
etické téma: nauka o karmanu (karmě)
učení o převtělování (reinkarnace)
naše činy, které provádíme v pozemském žití, se neztrácí
dokud se člověku nepodaří naplnit míru dobrých činů, tak se jeho duch bude neustále převtělovat do nových existencí
až dojde k naplnění dobrých činů, splyne atman s brahma - konečný cíl, vysvobození
množství škol - materialisticky orientované - např. Lokajata - vše se skládá ze 4 prvků: oheň, voda, země, vzduch
neteistické školy - hovoří o prahmotě, duch. principu X nepracují s Bohem, sánkhja
teistické školy - pracují s božstvem - např. Vedanta
RÁMANUDŽA - 11. stol. po K.
ČAITANJA MAHÁPRABHUČ - 15./16. stol. po K., zakladatelské hnutí Hare krišna
buDdhistická filosofie
zakladatel princ Sidharta Gótama, měl vládnout na indickém trůnu, byl materiálně zajištěn, v 29 letech poznal bídu, utrpení, rozhodl se, že nenasedne na trůn, odešl do ústraní, snažil se to vyřešit
cestu našel ve chvíli vnitřního osvícení, sděloval ji dál (buddha - osvícený)
učení rozděleno do 3 sbírek písem (košů)
učení vychází ze 4 ušlechtilých pravd:
1. vše v životě je strast
2. příčinou strasti je touha, žízeň po životě
3. dosažení svobody od vášní značí též zánik strasti
4. cestou k zániku strasti je osmidílná stezka:
základ: 1. mravní život - člověk by měl žít podle 5 přikázání:
1. pustit od zabíjení a ubližování živým cítícím bytostem
2. nekrást a nebrat co mi nikdo nedává
3. nezneužívat sexuality
4. nelhat
5. neužívat opojné nápoje a látky
2. kultivace mysli
3. moudrost
závěr 8 dílné stezky: pravá bdělost a soustředění (viz budhistické meditace)
k budhismu patří učení o NE - JÁ (o neexistenci já)
člověk tvořen 5 elementy: tělesností
cítěním
vnímáním
charakterem
myšlením
každý z těchto elementů je nestálý a proměnlivý
o žádném z těchto elementů člověk nemůže říct to jsem já
toto učení vede k odvrácení od egoismu, toleranci,..
budhismus se rozvíjel ve více proudech:
LAMAISMUS - Tibet
lámové - mniši, duchovní
dalailáma - velký láma, nejvyšší
věří v reinkernaci
ZEN - v Číně a Japonsku
pravý význam skutečnosti nenajdeme ve slovech, ale až za nimi, za těmito slovy a představami
"Hleď přímo do duše, pochop její povahu a staneš se osvíceným budhou."
důraz na meditaci -rozhovory s mistrem - buru, fyz. práce
společné rysy s budhismem - DŽINISMUS
zakladatel princ MAHÁVÍRA (Velký hrdina) - 6. stol. p. K.
zřekl se světských radostí
odešel do ústraní
stal se asketou
po 12 letech dosáhl osvícení
probudil velké náboženské hnutí
stoupenci džinisté - mniši a mnišky
vedou přísný život, žijí v komunitách klášterů
X
nebo žijí jako laici normálním světským životem, žijí v manželství, ale řídí se určitými pravidly - nekrást, nepůsobit bolest živým tvorům
2 proudy: digambary - odění vzduchem - nazí
švétambary - bíle odění
3 miliony džinistů
nejznámější Ghándí - cesta nenásilí