maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Helénistická filosofie
Autor: Daniela Bednářová
(4. p. K. - 529 - uzavřeny císařem Justiniánem antické školy)
1. stoicismus
2. epikureismus
3. skepticismus
přechod od otázek přírody a celospolečenské tematiky k problematice jednotlivce
STOICISMUS
název od athénského zdobeného sloupořadí (stoá), kde se procházeli a hovořili
a/ stará stoa - Zénón Mladší z Kitia
Kleanthes
Chrýsippos
b/ střední stoa - Poseidonios
c/ nová (pozdní) stoa - Seneca
Epiktétos
Marcus Aurelius
stoikové dělí filosofii na logiku, fyziku a etiku - ta má podle nich největší význam
školy se zaměřují na člověka - problematiku jednotlivce - např. na jeho vztah ke světu
zákl. myšlenka stoická: žít podle přírody ve shodě s rozumem, ne bouřlivý duševní shon
X ale duševní klid, vyrovnanost (ataraxia)
trvalý klid v duši - tím je možno dosáhnout pravé svobody
(řeší to se stoickým klidem - vyrovnanost, rovnováha)
člověk se má podrobit řádu, má užívat to, co mu život nabízí, nemá na ničem lpět
Seneca (6 nebo 4 p. K. - 65 n. l.)
římský básník, filosof, politik
hl. představitel stoicismu
učitel, vychovatel Nerona - donucen k sebevraždě
ve svém učení hlásá: rovnost lidí
otroci jsou stejní lidé jako svobodní lidé
filosofie má být tím, co osvobodí člověka od hříšných myšlenek
"Život je dlouhý dost, když víš, jak ho prožít."
"Život měříme skutky a ne časem."
Výbor z listů Luciliovi - jeho žák, zdrženlivost, omezit rozmařilosti, okázalosti, mírnit hněv
"Lidštější je se životu vysmívati, než nad ním bědovati."
"Čas je naším jediným majetkem."
Epiktétos (50 - 120 n. l.)
původně otrok, ale dosáhl svobody a začal se věnovat filosofii
kladl důraz na vzdělání člověka
za nejvyšší ctnost považoval svobodu X ale svobodu mysli - myšlenky mohou být svobodné bez ohledu na sociální postavení
zdůrazňoval význam lidské vůle a snažení k cestě za vzděláním a svobodě mysli
Marcus Aurelius (121 - 180 n. l.)
stal se římským císařem, je považován za jednoho z nejlepších římských císařů - zdrženlivý způsob žvota, plnění povinností X Nero
spisy: Hovory o sobě - život je nutno vést podle přír. zákonů
filosofie = učitelka všech stností a všeho dobrého - trpělivost, ušlechtilost, zdrženlivost
smrt těla - přechodná - osvobozuje duši
"Nic nečiň nazdařbůh a bezúčelně."
zdůrazňuje obecné blaho
člověk se může vždy uchýlit v sobě samotném, ve své duši nachází klid
EPIKUREISMUS
Epikúros
Epikurova zahrada - v Athénách, zde vykládal posluchačům
souhlasil s myšlenkami atomistů - atomista - zdůrazňují pohyb
senzualista - klade důraz na smyslové vnímání - smyslový vjem je odrazem skutečnosti
atomy se zvolna přelévají - nic nevzniká samo od sebe, nic nezaniká úplně
duše rozptýlena - složena z atomů, které jsou rozptýleny
důraz klade na etiku
nejvyšší ctnost (dobro) považuje slast, kterou ale vidí v klidu duše (atharaxia)
za nejhorší strast považuje duševní strádání a duševní nevyrovnanost
lidské štěstí = vyhýbání se strasti a vyhledávání slasti
atharaxie lze dosáhnout zdrženlivostí před výstřelky a extrémy - jako např. rozmařilosti
slast - bolest ani v duši ani v těle
k existenci bohů - bohové existují ale nestarají se o lidi a nezasahují do jejich života
smrt se nás netýká, protože když zemřeme tak už nejsme a nemůžeme pociťovat strast
člověk se nemá zajímat o veřejný život a žít v ústraní se svou duší - "Žij skrytě."
Titus Lukretius Carus
římský filosof a básník, podal ucelený výklad o epikureismu
spis: O přírodě - dlouhá báseň
atomista - atomy věčné
důraz na duševní klid a vyrovnanost (atharaxia)
člověk se nemá bouřit proti osudu, smrt má přijmout klidně a kdykoli, smířit se s ní - proto se nemá pak smrti bát
ideál - mudrc osvobozený od neklidu
SKEPTICISMUS
fil. směr období helénismu, který pochybuje např. o poznatelnosti světa, ...
Pyrrhon z Élidy
starší skepse
3 zákl. otázky: 1. Jaké jsou věci? - smyslové i rozumové poznání nás klamou, nemůžeme přesně nic vědět
2. Jaký postoj máme k věcem zaujmout? - pokud nás smysly klamou, nemůžeme poznávat nic přesně, máme se zdržet nějakých jednoznačných (přesných soudů), neboť ty věci nemůžeme přesně poznat
3. Co získáme tím, když se zdržíme jednoznačných soudů?
skepsí získáme lhostejný klid (apathea) a klid duše, vyrovnanost, rovnováha (ataraxia)