maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Filosofie postmoderní
Autor: Daniela Bednářová
používán termín Postmoderna
spojena s dobou od 70. let 20. stol.
doba - mnohočetnost fil. přístupů, pluralita
proměnlivost pol. režimů, rychlé změny - uvolňování tradičních norem, vazeb
do určité míry hovoříme o propojenosti světa např. přírodní sféra - viz ekologické problémy
ekonomika
informační propojenost - satelity, počítače
duševní integrita (soudržnost světa) se zhroutí
post. - hledání nových alternativ, náhradní řešení, ve všech oborech lidské činnosti
do určité míry odmítá a zpochybňuje tradiční vývoj civilizace, ale i úsilí po něčem novém
usiluje o zduchovnění života
řada přívrženců, ale i řada kritiků
určitý přínos, ale i negativa
znaky: 1. obrací se kriticky k rozumu - odmítá jeho dobyvačnost, nadřazenost
2. pluralita - vícenázorový, mnohočetnost
(může být i záporná - znehodnocování tradičních etických hodnot - láska k bližnímu - může vést až k lhostejnosti o osud druhého, únavě, rezignaci)
usiluje o spravedlnost mezi všemi názory - vede k znehodnocení, nivelizaci názorů
3. hovoří o obnovení paměti, není - li cesta dopředu, zbývá cesta nazpátek - zájem o mýty
4. usiluje o spravedlnost
5. postmodernismus svět baví, nebere ho příliš vážně, podle některých je svět pouze hrou, chybí hloubka prožitků, hodnot,
hledání nějakého smyslu života
STRUKTURALISMUS - 1. pol. 20. stol. - z něj v mnohém vychází Postmoderna
filosofie se projevuje v jazykovědě, v literární teorii, estetice - snaha o vytvoření z jazyka určitou strukturu nebo systém - skládá se z jednotek - jazykové znaky
FERDINAND d´ SAUSSURE
švýcarský lingvista
přišel s omezením jazyka na systém skládající se z určitých jednotek, které mají určitý systém
navázal na něj Pražský lingvistický kroužek
MICHEL FOUCAULT (1926 - 1984)
ve své filosofii využívá strukturialismu
filosofie "archeologie vědění" (= anylýza našeho vědění)
zavádí pojem apistéme = systém (struktura, řád), který předem reguluje a to, čím se naše vědění zabývá
epistéme vyznačuje prostor dané kultury, vymezuje způsob uspořádání světa
epistéme nás nutí myslet určitým způsobem - "předpojakost" našeho myšlení
změna epistéme se děje skokem - náhle
rozlišuje 3 základní dějinné epistémy: 1. renesanční epistéme - pracuje na principu podobnosti
2. klasická epistéme - pracuje na principu tabulek
3. moderní epistéme - pracuje na základě znaku
epistéme doprovází diskurs (= dialog uvnitř kultury)
JACQUES DERRIDA (1930)
Francouz
přehodnocuje strukturalismus
říká, že znaky získavají význam díky diferenci (odlišení)
diference základá komunikaci
dále hovoří o otevřenosti struktury - schopnost něco nového přijímat (u strukturalismu je zavřená)znak nemá význam dopředu, ale je naznačován, poznáván ne v procesu komunikace - proces bez začátku a konce
významy znaků se mohou měnit, přesouvat
věci, které existují, v nás zanechávají určitou etapu - náznak - význam znaku není předem pevně stanoven
JEAN - FRANCOIS LYOTARD (1924)
stěžejní dílo: Postmoderní situace
klade si otázky, co je charakteristické pro naši současnost
odpovídá si: ve světě nenajdeme žádnou jednotu, žádná platná pravidla, ale naopak pluralita, ani filosofie už neplní svou původní roli, protože svět je bez hranic, bez cílů
když není cesta dopředu, zbývá cesta zpět ve smyslu rozpomínání se na úplný začátek
WOLFGANG WELSCH (1946)
kritizoval postmoderní filosofii