maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Filosofie klasického období
Autor: Daniela Bednářová
1. Sofisté - Prótagorás
Gorgiás
2. Sókratés
3. Platón
4. Aristotelés
SOFISTÉ
sofia = moudrost, sofisté = "učitelé moudrosti"
v 5. stol. - rozvoj řečnického umění = rétoriky - Sofisté zběhlí rétoři
tehdy kladně hodnocen aktivní člověk a veřejná činnost, vzdělanost
Prótagorás (5. stol.)
zaměřil se na člověka a považoval ho za hlavního -
člověk = subjekt, který hodnotí věci - dva lidé mohou mít na jednu věc jiný názor - mohou mít oba pravdu
začal tedy pochybovat (skepse) zda existuje absolutní pravda - došel k tomu, že existuje pouze pravda relativní
Gorgiás
noetické skepse - skepse z hlediska, jestli poznání je "spolehlivé" - zda lze svět poznávat spolehlivě -
mezníky noetické skepse: 1. nic není
2. kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno
3. kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo by to být sděleno
X
odpůrci Sofistů hovořili o jejich neotických skepsích jako o slovních hříčkách (sofismatech)
kritizují je za to, že neuznávají všeobecně platné mravy a zákony a že hovoří o relativní pravdě
SÓKRATÉS (469 - 399 p. K.)
měl hádavou manželku Xantypu
dozvídáme se o něm pouze z děl žáků - Platón: Obrana Sókratova
velmi oblíben - chodil na tržiště mezi lid - metoda dialogu - a vedl s lidmi nekonečné hovory
napomínal lidi (Athéňany), že se starají o materiální záležitosti a ne o svou duši a rozum, a tuto činnost spojuje se službou k Bohu
hovoří: "Duševní dokonalost nepochází z bohatství, nýbrž z duševní dokonalosti pochází bohatství a všechny statky v životě soukromém i veřejném."
člověk musí ctnostně a čestně jednat, jednat, tedy myslet, filosofie nemůže omlouvat nectnosti
byl ale přívrženec aristokratické vlády, ne demokracie - toho se obávala demokracie, nařkla ho z kažení mládeže a bezbožnosti
odsouzen k trestu smrti - vypil číši bolehlavu
známý výrok: "Vím, že nic nevím."
"Kdo nejedná správně není moudrý ani rozumný."
"Všechno spravedlivé a veškerá další činnost založena na ctnosti je krásné a dobré."
"Většina lidí něco dělá, ale někteří zahálejí, protože by se mohli věnovat lepší činnosti."
kdo zná podstatu dané věci, je schopen ji vysvětlit ostatním X Sofisté
nemravně zkoumal podstatu věcí
PLATÓN (427 - 347 p. K.)
žák Sókrata, Sókrates se objevuje v jeho díle
inspirace v elejském učení o neexistenci pohybu, v Pythágorejské škole
založil v Athénách školu Akademie
obrazná, poetická až mystická filosofie
ovlivňován krutou realitou - smrt Sókrata, změna vlády - smysl žití hledá ve své filosofii
zákl. myšlenka: svět idejí (viz mýtus o jeskyni)
dílo: Ústava - mýtus o jeskyni - jsme přikováni zády ke vchodu odkud přichází světlo
předměty za vchodem vrhají na zeď před námi stíny - ty považujeme za skutečnost, nikoli to, co nevidíme
viditelné věci jsou podle něho pomíjivé, naopak ideje jsou věčné, mimo prostor a čas, skutečné
(ideje podle něj pravá skutečnost)
duše patří do světa idejí - z nějakých důvodů se na čas stala součástí lidského těla - omezuje tělo
duše uvězněná v lidském těle se rozpomíná na svět idejí
zdrojem poznání je podle něj láska - jako cesta k moudrosti, k dosažení skutečného poznání
platonická láska - má blíž k moudrosti než k žádostivosti
v Ústavě přišel s představou ideálního státu - v praxi se mu to nepodařilo
ústava - 3 třídy občanů: 1. obchodníci, řemeslníci, rolníci, naplňují hmotné zájmy společnosti
2. vojáci (strážci), prosazují vůli a obhajují čest třetí skupiny
3. státníci, vládci - měli by uplatňovat rozum, moudrost - filosofové
velký vliv na pozdější evropské myšlení
učení o idejích najdeme v křesťanské filosofii
"Za nejcennější věc nemá být pokládáno žíti, nýbrž dobře žíti."
"Krása v duši je hezčí než tělesná láska."
ARISTOTELÉS
otec - dvorní lékař makedonského krále
odchod do Athén a vzdělání na Platonově Akademii
343 p. K. - vychovatel Alexandra Velikého - 8 let
poté návrat do Athén - učitelská, vychovatelská činnost
po náhlé smrti A. Makedonského obviněn z účasti na spiknutí a málem skončil jako Sokratés
spasil se útěkem (v závěru života)
vliv na něj: Démokritos, Platón
někdy označován za největšího myslitele starověku - spoustu oblastí, kterým se věnoval
nezaměřil se na jednu oblast
hodně spisů - encyklopedie tehdejšího vědění
spisy: Metafyzika - zabývá se ontologií, ale ještě ontologii ontologií nenazývá - hovoří o ní jako o 1. filosofii
Organon (= nástroj) - nástroj, jak správně filosoficky myslet
O duši - hovoří o duši, rozlišuje duši rostlinnou, zvířecí a lidskou - obdařena rozumem
třídil pojmy a kategorie - pojmový aparát
Politika - jeho vzor státního zřízení: sympatie ke středním vrstvám
preferuje umírněnou, osvícenou vládu - zlatá střední cesta
za štěstí považuje střední (dostačující) majetek
uznává soukromé vlastnictví
neuznává nadbytek ani na jednu stranu
stát by se měl skládat z rovných občanů
Poetika - estetický spis
etické spisy
podle něho každá věc složena z: látky (hýlé)
tvar, forma (morfé)
látka sama o sobě nestačí k existenci jsoucna, nutná je forma
látka - pasívní
to, co látku přeměňuje - dělá z ní skutečnou věc - je pohyb - forma - aktivní
pohyb je proces, v němž látka nabývá formy
První Hybatel - Bůh, příčina všech příčin, forma všech forem
na tyto myšlenky navazuje křesťanství