maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Filosofie bytí M. Heideggera, novotomismus
Autor: Daniela Bednářová
FILOSOFIE BYTÍ
MARTIN HEIDEGGER (1889 - 1976)
Němec
filosof
žák Husserla, vychází z jeho fenomenologie
říká, že Husserl zkoumá vědomí. ale neptá se, co umožňuje existenci vědomí
zapomněl se ptát na bytí tohoto vědomí - tím se zabývá Heidegger
filosofie bytí - fundamentální ontologie - základní nauka o bytí
nestačí zkoumat jednolivá jsoucna, ale je třeba se ptát, co umožňuje existenci jsoucen tzn. zkoumat povahu bytí
říká, že povahu bytí musíme zkoumat prostřednictvím takového jsoucna, které bytí rozumí, tzn. umí se na něj ptát
na něj se umí ptát tázající lidská bytost - člověk - místo pojmu člověk používá pojem dasein (pobyt)
analýza pobytu:
1. člověk je takové jsoucno, které žije svůj život v první osobě (jde o můj vztah ke světu)
2. člověk je takové jsoucno, kterému jde o bytí - vždy mu záleží na tom, jak mu je, člověk je na svém bytí zainteresován
3. říká, že svět si nevolíme, nevybíráme, jsme do světa vrženi, ale přesto máme zodpovědnost za svůj život
za to, jaký způsob existence zvolíme
člověk má 2 možnosti volby, jaký způsob existence zvolí:
a/ neautentické bytí - anonymní žití, nechávám sebou manipulovat, nechávám se vláčet masou
zbavuji se odpovědnosti za život a stávám se součástí anonymní masy
to kritizuje, je způsobeno technikou, novodobou vědou, kritizuje konzumní způsob života
b/ autentické bytí - život v opravdovosti, kdy usiluji žít podle vlastního přesvědčení i navzdory podmínkám a ne podle tlaku společnosti
4. člověk žije ve světě, je spjat s okolím, okolí dotváří moji autentičnost
musím se na ty druhé ohlížet, mé bytí je spolubytí ve světě, za bytí mám zodpovědnost
5. člověk žije v čase a prožívá svou časovost, je si vědom své konečnosti, má smysluplně prožít čas
lidské bytí je vždy "bytím ke smrti"
6. člověk je bytostí pravdy a pravdu musím odkrývat pod nánosem běžného života
lidská existence je místo, v němž se zjevuje bytí
zde může být odhaleno bytí ve své pravdě, když si člověk zvolí cestu autentického bytí
stěžejní dílo: Bytí a čas
O pravdě bytí
KŘESŤANSKY ORIENTOVANÁ FILOSOFIE - NOVOTOMISMUS
katolicky orientovaný směr
navazuje na učení Tomáše Akvinského (13. stol.)
k oživení tomismu vyzval papež Lev XIII. v roce 1879
říká, že je třeba větší a soustavnější zájem církve o filosofii T. A.
je třeba institucí a akademií
vznik Akademie sv Tomáše v Římě (19. stol.)
Mnichov, Vídeň - střediska
Kolín nad Rýnem
cíl: zprostředkovat lidem křesťansky orientovanou filosofii
znaky: 1. víra a věda jsou v harmonii, jedno nevylučuje druhé, jsou to 2 zdroje poznání, na první místo staví víru
2. věda a vědění hrajé také svou úlohu, novotomisté respektují některé přírodovědné poznatky - např. přirozenou evoluci
X její příčinu vidí v Bohu
3. modernizace sociálních názorů, větší pozornost věnována dělnému lidu (obyčejnému člověku)
reagují na aktuální problémy světa v duchu hesla aggiornamento - přiblížení církve všednímu dni
PIERRE TEILHARD DE CHARDIN (1881 - 1955)
Francouz
filosof, teolog
člověk má zodpovědnost za další vývoj společnosti a tuto zodpovědnost člověk naplňuje
tzv. perzonalizací - prohlubování nějaké osobní jedinečnosti
a socializací - začleňování se do společnosti
člověk by se měl věnovat něčemu nadosobnímu v zájmu celku - ať víře, či vědě, či jiná oblast
svět se ve svém vývoji sjednocuje (vytváří se větší lidská společenství) svět se zduchovňuje
člověk by měl život naplňovat odpovědností za druhé
JACQUES MARITAIN (1882 - 1973)
Francouz
filosof, teolog
zabýval se vztahem vědy a mystiky = vrozené poznání, boží inspirace
filosofie a teologie mají stejný cíl, cílem je cesta k Bohu
a v postupu 2 směry: filosofie - jde "k Bohu"
teologie - jde "od Boha"