maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Existencionalismus, novopozitivismus
Autor: Daniela Bednářová
EXISTENCIONALISMUS
výrazně antiracionalistický charakter
filosofie orientovaná na problémy člověka, na existenciální otázky člověka
hl. stanoviska e. jsou:1. skutečným zdrojem poznání je člověk se svými existencionálními otázkami
2. východisko pro skutečné poznání základů bytí je jen v krizových situacích takových jako jsou úzkost, strach, nemoc, hrůza
3. e. je určitou reakcí filosofů na krizi myšlení ve 20. stol., na negativní zkušenosti ze svět. válek, na hosp. krize
SÖREN KIERKEGAARD
MARTIN BUBER (1878 - 1965)
Němec, představitel filosofie dialogu
2 bytosti mohou najít společenství cestou dialogu, zdělováním si pocitů, ve vztahu já - ty
tento vztah znamená vzájemnost, ale i vzájemnou zodpovědnost za ty
tento vztah chápeme ve 3 vzájemných sférách: 1. já a příroda - život s přírodou
2. já a ti druzí - život s lidmi
3. já a duchovní jsoucno - život se jsoucny
aby byl naplněn vztah já a ty vyžaduje aktivitu a spolúčast obou stran
stěžejní dílo: Já a Ty (1923) - zdůrazňuje etiku odpovědnosti za druhé
KARL JASPERS (1883 - 1969)
Němec, psychologické výzkumy
zajímal se o povahu lidské existence
zabývá se duchovní situací současné společnosti
varuje před odcizením, přetechnizovaným světem, před masovou kulturou
spis: Filosofie (1931)
JEAN PAUL SARTRE (1905 - 1980)
Francouz
filosof, spisovatel, ateista, středoškolský profesor
činný v odboji za války
po válce vyvíjel vědeckou, spisovatelskou, politickou činnost
dílo: Bytí a nicota (1943) druhé
Hnus (Nevolnost) - cítí bezdůvodnost a tíži existence, žití, cesta z bezmoci - v angažovanosti a pomoci pro
Cesty ke svobodě -
svoboda smyslem lidského žití, jsme ke svobodě odsouzeni
jsme jen tí, čím se sami učiníme
člověk nemůže nevolit, neboť i rezignace na volbu je volba
zdůrazňuje zodpovědnost za sebe a za druhé
člověk je svobodný, může se rozhodnout, jak se sebou "naloží", naše svoboda vázána na svobodu ostatních -
"Nic nemůže být dobré pro nás, není - li to dobré pro všechny."
ALBERT CAMUS (1913 - 1960)
Francouz
filosof, spisovatel
cítí pocity odcizení, lhostejnosti, nezájmu dnešní generace
lidská existence je absurdní
východisko z odcizení vidí v boji proti absurditě, zlu
dílo: Cizinec (1942)
Mor - symbol absurdity lidské existence
Mýtus o Sisyfovi - Sisyfos podle Camuse nachází štěstí v nekonečnosti, valí kámen na horu, vždy mu spad
("sisyfovská" práce - nekonečná)
Revoltující člověk
3. období - novopozitivismus (logický empirismus)- od 20. let 20. stol.
BERNARD RUSSEL (1872 - 1970)
Angličan
filosof, logik, matematik
důraz na přírodovědu
skutečnosti jsou podle něj jednotlivá smyslová data (fakta), která spolu souvisejí pouze logicky
požadavek empirického stanoviska a logicko - analytické metody se mu zdály neslučitelné s filosofií
fil. pracuje v oblastech, které nejsou přístupné exaktnímu bádání
jejím úkolem je problémy ukazovat, ne je řešit
RUDOLF CARNAP (1891 - 1970)
Rakušan
filosof, logik
1931 - 1935 - působí jako profesor něm. univerzity v Praze
představitel tzv. Vídeňského kroužku
pobočka tohoto kroužku působila ve 30. letech i v Praze
1936 - odjel do USA
filosofie je metoda, která má analyzovat přírodovědné poznání a upřesňovat vědecké pojmy na základě mat. logiky
věda - systém výroků, vět
prokázání správnosti nespočívá jen v logické, gramatické správnosti, ale správnost musí dokazovat verifikace -
ověření výroku na konkrétní zkušenosti - teprve potom je věrohodost výroku dokázána
(věta je smysluplná je - li nejen logicky a gramaticky správná, ale lze - li ji verifikovat)
LUDWIG WITTGENSTEIN (1889 - 1951)
Rakušan
filosof, logik
představitel Vídeňského kroužku
později působil v Anglii
stěžejní spis: Logicko - filosofický traktát - předmětem filosofie není obsah vědomí, ale jazyk, kterým o faktech hovoříme
nejvhodnější jazyk je v matematické logice
chtěl vytvořit univerzální vědecký jazyk - společný
ale v závěru života prohlásil, že to není možné vytvořit
KARL REINER POPPER (1902 - 1994)
Rakušan
představitel Vídeňského kroužku
později působil v Anglii
kritika principu verifikace (ověřování)
místo toho přišel s principem falzifikace (vyvrácení)
vědecké zákony lze prověřovat ne jejich dokazováním, ale soustavnými pokusy o jejich vyvrácení
jeho filosofie nazývána kritický racionalismus
uznával jen nauky, které je možno podrobit falzifikaci