maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - ETIKA - její kořeny, typy moderní etiky
Autor: Daniela Bednářová
z řeckého slova ethos - mrav, zvyk, obyčej, charakter
= vědní disciplína zabývající se mravy, morálkou
morálka: vše, o čem člověk přemýšlí a co činí k uskutečňování dobra
etika: deskriptivní (popisná) - pouze popisuje mravní jednání a hodnoty
normativní - obsahuje konkrétní normy pro fungování lidských vztahů
individuální - morálka jednotlivce
sociální - morálka různých společenství a spol. činností
teoretická - zkoumání všeobecných mravních kategorií - dobro, svoboda,...
praktická - zabývá se konkrétní situací, konkrétním mravním jednáním a aplikací mravních norem
profesní - zkoumá etické problémy jednotlivých oborů a povolání
KOŘENY ETIKY
ANTICKÁ ETIKA
základním pojmem ant. etiky (kromě dobra a blaženosti) je ctnost -
"Je to tonejlepší, čeho je člověk schopen." (Aristoteles)
v antice bylo k výchově ctnostného člověka zaměřeno celé vzdělání
ctnost = celkové zaměření člověka k dobru jak v osobním životě, tak i společenském
v antice 4 základní ctnosti: rozumnost - schopnost řídit se rozumem, (nenechat se ovládat vášněmi)
statečnost - schopnost žít svobodně se svými názory a přes všechny překážky usilovat o dobro
zbožnost - rozhodnutí brát život se vší vážností - zodpovědnost
spravedlnost - schopnost vytvářet vyvážené vztahy ve společnosti a v lidských vztazích
Platón chápe ctnost jako život podle nejvyšší ideje dobra
Aristoteles podstatu ctnosti viděl v rozumném životě a uspořádaném společenském životě
KŘESŤANSKÁ ETIKA
vychází z židovské etiky a z antické - to vše sjednocuje poselství Ježíše
základem pro židovskou etiku je desatero přikázání - nejde přímo o zákazy a příkazy - Nezabiješ, nepokradeš,...
křesťanství = etika lásky
křesť. odmítá bohatství - je zdrojem nespravedlnosti ve světě - cestou, jak s tím skoncovat je dobrovolné zřeknutí se majetku
řešení bídy spočívá v solidaritě, pomoci a lásce k bližnímu svému, důstojnost člověka, úcta k lidské důstojnosti ve všech situacích - nemocní, pronásledovaní
moc Ježíšem chápána jako služba ostatním, idea odpuštění, nenásilí, láska k nepřátelům, ale i postiženým apod.
dobrovolná, nezištná pomoc - špitály, útulky
TYPY MODERNÍ ETIKY
utilitarismus (útilitás = užitek, užitečnost) -
zdůrazňuje, že mravně dobré je to, co je užitečné pro co nejvíce lidí
nelze s tím souhlasit, vždycky je někdo komu daný stav nevyhovuje
pragmatismus = "filosofie činu" (pragma = činnost, jednání) -
zdůrazňuje, že o morálnosti rozhodují výsledky jednání - když je výsledek dobrý, je lhostejné, jakými kroky se k němu došlo (klidně i nemorálními)
CHARLES PIERCE
WILIAM JAMES - "Účel světí prostředky." - taktéž nelze souhlasit, zase pozitivní pouze pro někoho
autonomie - etika autenticity - zdůrazňuje, že jen to je morální, co vychází z upřímného přesvědčení - vše, co člověk myslí dobře, je etické - není to ale obecně etické
etika existencialismu - vše je dovoleno, člověk sám rozhoduje o tom, co je morální, ale člověk je za to také zodpovědný
franc. JEAN PAUL SARTRE (20. stol.)
etika Kantova - Němec IMMANUEL KANT - autonomie znamená, že mravní autorita není dána z vnějšku, ale vychází z člověka
podle Kanta je to praktický rozum, který v člověku formuluje mravní zásady - takovým zákonem je - kategorický imperativ
"Jednej tak, aby se zásady tvého jednání mohly stát principem všeobecného zákonodárství."
v každém z nás je mravní zákon - povinnost člověka žít s ním ve shodě
etika odpovědnosti - MARTIN BUBER - k naplnění života nestačí naše autonomie (naše přesvědčení,...), ale k naplnění života důležitý i vztah k druhému (tím druhým může být kdokoliv - rodič, partner, Bůh,...) - musíme se na něj ohlížet při formování našich zásad, jestli to bude tomu druhému vyhovovat - věrnost druhému
EMMANUEL LEVINAS (20. stol.) - podle něj je ten druhý dokonce více než naše svoboda, jsme za něho zodpovědní, musíme se o něj starat ještě dříve než o sebe (dokonce se hledí až na budoucí generaci)