maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Dějiny filosofie - Předsókratovská filosofie
Autor: Daniela Bednářová
DĚJINY FILOSOFIE
jako samostatný vědní obor až v 18. stol. - předtím součást filosofie
Hegel - německý filosof, Moderní dějiny filosofie
každá filosofie je filosofií své doby (je součástí hist. vývoje - nerozvíjí se jako něco neoddělitelného)
ANTICKÁ FILOSOFIE
3 základní období: 1. PŘEDSÓKRATOVSKÁ FILOSOFIE (asi 6. - 5. stol. p. K.)
2. FILOSOFIE KLASICKÉHO OBDOBÍ (5. - 4. stol. p. K.)
3. DOBA HELÉNISMU (4. stol. p. K. - 1/2 5. stol. n. l.)
1. PŘEDSÓKRATOVSKÁ FILOSOFIE
1. Mílétská škola - Thalés z Mílétu
Anaximandros z Mílétu
Anaximenés
2. Pýthagorás
3. Elejská škola - Parmenidés
Zénón
4. Hérakleitos z Efesu
5. Atomisté - Leukippos
Démokritos
6. Empedoklés
7. Anaxagorás
popředí zájmu předsókratovských filosofů byl svět (kosmos) a hledání jeho základu (pralátky)
pralátka u všech jiná
hýlozoisté - pralátka aktivní, je v pohybu
hýlé - hmota, zoé - život
všichni kromě Elejské školy - neuznávají pohyb
MÍLÉTSKÁ ŠKOLA
Thalés z Mílétu (625 - 546. p. K.)
pralátka, základem všech jsoucen, počátkem všeho je voda
(myslel, že země je plochá deska, která leží na světovém oceánu a důsledkem vlnobití vzniká zemětřesení)
Anaximandros z Mílétu
žák Thaléta
za zákl. věc (substanci, pralátku) pokládal apeiron - něco neomezeného, nezměrného, našemi smysly nepochopitelného
vznik věcí chápal jako pokus o omezení bezmezného, nezměrného apeironu
provinění se, že jsme chtěli omezit něco neomezeného --- zanikání věcí
Anaximenés
za základní substanci považuje vzduch (všechno, co jest, bylo a bude vzniká ze vzduchu)
vzduch - neviditelný, ale projevuje se: pohybem, chladem, teplem
více se zabýval fyzikou, přírodou než filosof. otázkami
PÝTHAGORÁS (572 - 494 p. K.)
pocházel z řeckého ostrova Samu, ale působil v J Itálii
nejen filosof, i vědec, matematik, věřil v převtělování duší
za základní substanci považuje číslo
každé jsoucno má nějaký tvar, nějakou hranici, mez - ta je vyjádřena číslem - dá se přesně určit
rozměr jsoucen je možno vyjádřit číslem, změřit ho
ELEJSKÁ ŠKOLA
Parmenidés
neuznává žádný pohyb, změnu věcí, prázdný prostor
"Nebytí není, je pouze bytí."
jsoucno je jenom jedno - je trvalé, neměnné
kdyby existovalo nebytí, existoval by prázdný prostor, do kterého by se jsoucno mohlo přelévat, proměňovat se
rozum logicky dokazuje neexistenci pohybu X smysly nás klamou - vnímají pohyb
Zenón
Parmenidův žák - snažil se obhájit jeho nesmysly - obhájil je aporiemi - logické paradoxy, které mají obhájit neexistenci pohybu
1. aporie: Achillés a želva - pohyb (dráhu) rozkouskujou až do nekonečna
rychlonohý Achillés nikdy nedohoní želvu, i když se vzdálenost mezi nimi bude zmenšovat
2. "půlení" aporie - chceme - li přejít z bodu A do B musíme ujít nejdříve polovinu z té dráhy, ale než projdeme polovinu dráhy, musíme projít polovinou poloviny a tak dále až do nekonečna, takže vlastně ani nevyjdeme
HÉRAKLEITOS Z EFESU (540 - 480 p. K.)
zdůrazňoval proměnlivost věcí
nic není stálé, vše je v neustálém toku, proměna kvality jednotlivých jsoucen (X Zenón)
zakladatel dialektického myšlení - 1. dialektik - vývoj se děje v boji protikladů (život X smrt, vlhké X suché) - jedno je podmíněno druhým
"Nevstoupíš dvakrát do téže řeky."
"Panta rhei" - vše plyne, vše se vyvíjí
za pralátku považoval oheň
přišel s logos - zákon, který řídí koloběh věcí a je jediným neměnným a určujícím prvkem světa
má ho v sobě každý člověk
ANTIČTÍ ATOMISTÉ
Leukippos (500 - 440 p. K.)
Démokritos (460 - 370 p. K.)
za pralátku považují atom
kompromis mezi učením eleatů a Hérakleita - návaznost na elejské učení o neměnnost (atomy nedělitelné, věčné)
návaznost na Hérakleita - atomy se pohybují v prázdnu - nejsoucno
atomy se shlukují, narážejí na sebe, liší se, odskakují
smyslovým poznáním jsme schopni vnímat shluky atomů - věci složené, mnohost
pohyb atomů se děje podle zákonů - neexistuje náhoda, vše podléhá předurčenosti (determinismus)
EMPEDOKLÉS
za pralátku považoval 4 kořeny (živly, věci): oheň
voda
vzduch
země
jejich smícháním vznikají všechny věci
ANAXAGORÁS
hovoří o bezpočtu "semen věcí"
různé tvary, barvy - nejednotnost
nejsou hýlozoisté - jejich pralátky nemají vlastní pohyb, ale jsou pohybovány vnější silou:
Empedoklés hovoří, že věci jsou dány do pohybu láskou a svárem
Anaxagorás hovoří o núsu - kosmický (vesmírný) duch - neomezený, samovládný