maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Čínská filosofie
Autor: Daniela Bednářová
2 směry: konfuciánství
taoismus
mají společné rysy
např. přírodní dění a běh lidského života jsou navzájem propojeny ve shodném rytmu neustálých změn
(svébytná čínská dialektika)
na život působí 2 síly: JIN a JANG - protikladné, ale jedna druhou nevylučuje
nejstarší knihou, která zachycuje dynamiku světa - kniha proměn I ŤING - 2000 p. K.
I - chameleon - symbol proměny
ťing - pojednání
skládá se z 64 hexagramů - čestičáry - základem čáry jin - plná a jang - přerušovaná
čáry značí doplňující se energii
hexagramy pojímány jako trvalý pohyb
Iťing - věštecká kniha
čínská fil. se orientuje na nahodilost (případky) narozdíl od evropské fil., která pracuje s příčinností )kauzalitou)
čínská fil. ukazuje okamžik = souhra náhod, ne řetězec příčin
KONFUCIONISMUS
KONFUCIUS
pochází z chudé rodiny
vlastním úsilím se stal úředníkem, rádcem panovníků X ve vyhnanství
největší filosof všech dob v Číně
dovídáme se o něm až od jeho žáků
učil 4 základním věcem: 1. písmu
2. pravidlům chování
3. pokoře a oddanosti trůnu
4. upřímnosti
šířil vzdělanost, člověk - bytost společenská
zabývá se etikou -
hl. pojmy ušlechtilost - spočívá v hledání správné cesty: vzdělání, úcta k pořádku, tradicím, správa věcí
povinnost
i panovník se musí řídit správnou cestou, jinak může být potrestán, např. přírodní katastrofou
"Nečiň druhým, co sám nechceš."
TAOISMUS
LAO - C´ (starý mistr) - 6./5. p. K.
základem učení: základ světa je tok energie - čchi - vyvolává život lidí
překážka toku může vést k nemoci
svět je v neustálém pohybu, změně
každý jev má 2 stránky: jin a jang - protiklady se podmiňují - jejich výsledkem je harmonie obou sil
(ne vítězství jedné nad druhou)
"Klid je to hlavní v pohybu."
člověk - přírodní bytost
hlásá chudobu, odmítnutí bohatství
žít v prostotě, návrat k přírodě
odmítání vzdělanosti ( X konfucianismus)