maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Fenomenologie, pragmatismus
Autor: Daniela Bednářová
             FENOMENOLOGIE   EDMUD HUSSERL (1859 - 1938) prostějovský rodák považován za Němce studia matematiky, astronomie ve Vídni studia filosofie profesor filosofie v Gottingenu, Freiburgu   stěžejní dílo:    Filosofie aritmetiky                         Logická zkoumání                         Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii   fenomenologie - věda, učení o jevech (fenoménech) našeho vědomí říká, že filosofie má popisovat zkušenosti a jevy takové jaké jsou ve své vlastní podstatě, tzv. čisté podobě, bez širších souvislostí fenomenologie je to, co poznáváme ze své zkušenosti, která může být             vnější - domy, stromy             vnitřní - to, co se děje v nás základem smyslové zkušenosti (vnější) je nesmyslová zkušenost - oblast našeho vědomí  dvojvrstevnost fenoménu   na oblast našeho vědomí se musíme maximálně soustředit, prozkoumat ji,  abychom se maximálně mohli soustředit na oblast našeho vědomí a zkoumat ho, tak se musíme alespoň dočasně zřeknout víry v zřejmou obecnou existenci vnějšího světa musíme se zbavit plastností - uzávorkování   naše psychika není původním zdrojem fenoménů v nejčistší podobě, tzn. musíme ji uzávorkovat, pak dojdeme k absolutnímu, transcendentálnímu (mimozkušenostní) vědomí - vždy zaměřeno na nějaký předmět a je vždy vědomím něčeho dáno před naší individuální zkušeností a je podmínkou zjevování se ("ukazování se jsoucího") svět jest a zjevuje se nám nějak   fenomenologie - metoda, jak popsat svět, jak se nám původně zjevuje  přirozený svět našeho života odlišný od světa, který zkoumá věda   fyzikální prostor - něco nekonečného, stejnorodého naopak prostor lidského žití (jednotlivce) - má střed v podobě našeho domova, města   čas z hlediska vědy - nekonečný, plyne stejnoměrně čas člověka se někdy vleče, někdy pádí (např. u zubaře  X  na zábavě - vnímáno jinak)   člověk se orientuje na vědecký svět věda ulehčuje život člověku, ale nepománá mu najít smysl života   cílem fenomenologie - obnova původního (čistého) prožitku života    následovníci, vycházeli z něj:       Max Scheller                                                        Pražský lingvistický kroužek - založen 1934 - Jan Patočka, Ludwig Langrebe                                                        Martin Heidegger                 PRAGMATISMUS   vznik v USA v 19. stol. filosofie činu (užitku) pragma = jednání   počátky pragmatismu lze nalézt CHARLES SANDERS PEIRCE             (1839 - 1914) Američan matematik, logik "Hodnota idejí není v idejích samých, ale v jejich praktickém uplatnění." transcendentální (mimozkušenostní)  fil. problémy - zbytečné, pragmatismus se jimi nezabývá, nemají užitek     na Peirce navazoval WILIAM JAMES             (1842 - 1910) Američan filosof, psycholog, profesor na Harvardu zakladatel pragmatismu soubor přednášek Pragmatismus    jak věda, tak náboženství jsou důležité - přináší užitek -  vědecké objevy usnadňují život, náboženství - lékařství duše - přináší klid   neklade si otázky, jestli Bůh existuje, ale nakolik je idea Boha užitečná a tudíž pravdivá měřítkem pravdy je užitek, prospěch "Co je užitečné a účelné pro mě, je pravdivé." pravda je relativní (je podmíněna naším přístupem), pluralitní pluralitní (různorodá) koncepce pravdy - mnoho pravd negativní důsledky - prospěch podmíněn mocí - kdo má moc, má pravdu     na Jamese navazoval   JOHN DEWEY             (1859 - 1952) uplatňoval pragmatismus v pedagogice obsah vzdělání je podceňováno, nedodržování pevných plánů a osnov nejsou tolik důležité znalosti, ale jak naučit se správným metodám, jak řešit problémy v běžném životě důraz klade na metodu učení děláním za úspěch považován viditelný užitek   podle něj vzdělání, věda, ideje, příroda - jsou pouhé prostředky (instrumenty) jak dosáhnout pokroku, cíle - někdy jeho fil. nazývána instrumentalismus   vliv na Karla Čapka pravda je to, co je pro mě užitečné - pluralita pravdy "Svět není jednotné universum, ale je multiversum - existují různá hlediska a já si vybírám, co je pro mě užitečné."  
