maturitní otázky, seminárky a referáty
Účetnictví - Odbyt, distribuční cesty (2009)
Autor: Eva Danihelková
Odbyt = soubor činností spojených s přesunem výrobků od výrobce ke spotřebiteli. Je to usměrňování výroby tak, aby uspokojoval potřeby trhu nebo usměrňování spotřebitele při vytváření poptávky.
Organizace odbytu:
odbytový spolu s marketingovým útvarem tvoří organizaci odbytu
-
Centralizovaná – je pro ni vytvořen pouze 1 odbytový útvar
-
Decentralizovaná – každá místně odloučená jednotka podniku má svůj odbytový útvar
-
Smíšená – některé činnosti si dělá podnik jako celek a další si dělají jednotky sami
Odbytové činnosti:
-
Průzkum trhu – (podobněji viz níž)
-
Propagace – forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je zvýšit objem prodeje výrobku či služby
Reklama – forma propagace neosobní, prostřednictvím placených médií (masová)
Podpora prodeje – forma komunikace, cílem je stimulovat prodej výrobků a služeb prostřednictvím dodatečných podnětů.
Publicita – nepřímá propagace, jsou to zprávy a hodnocení nezávislých osob a institucí o firmě či jejím výrobku, které jsou zveřejňovány
Osobní prodej – přímá komunikace se zákazníkem za cílem prodeje nebo poskytnutí služby -
Určování odbytových cest – dělíme na přímý a nepřímý odbyt.
Přímý: výrobce spotřebitel
Nepřímý: výrobce maloobchod spotřebitel -
Plánování odbytu – sestavuje se jako roční plán a vychází z požadavků odběratelů, navazuje úzce na marketing. Základem je průzkum trhu a sestavuje se bilance.
-
Operativní činnosti při odbytu – jednání s odběrateli, uzavírání kupních smluv, vyřizování reklamací.
Individuální – obchodní schůzka, telefonicky
Veletrhy a výstavy – propagace firmy
Burzy – vysoce organizovaná forma trhu, kde mohou obchodovat jen členové brzy
Dražba – specifická forma uzavření obchodu, kdy se o výsledné ceně rozhoduje teprve v průběhu dražby (licitaci). Dvě metody dražby, vzestupná a sestupná licitace. -
Zásoby a skladování – skladujeme na základě skladových karet, příjemek a výdejek. Pro zajištění plynulosti prodeje s minimálními náklady udržujeme optimální výši zásob.
-
Expedice – činnost, při které se výrobky připravují ve skladu k odběru včetně nakládání na dopravní prostředek. Uskutečňuje se na základě expedičního příkazu vedoucího prodeje. K odběrateli se výrobky dopravují buď vlastními prostředky nebo prostředky dodavatele či dopravce. Pokud uskutečňuje přepravu dopravce, předávají se mu výrobky spolu s vyplněnými přepravními doklady. Zásilka je doprovázená dodacím listem, který slouží k přejímce výrobků odběratelem.
-
Fakturace – po odeslání výrobků vyhotovuje dodavatel fakturu. Faktura je dokument o splnění závazku kupní smlouvy, tedy o uskutečnění dodávky. Faktura odběrateli slouží jako podklad pro zaplacení dodávky.
-
Obchodně technické služby – poskytování služeb zákazníkovi, který si výrobek kupuje. Jsou to služby při výběru a uskutečňování dodávky (poradenství, ceníky, katalogy, školení, doprava…) nebo služby při používání výrobku (náhradní díly, opravy)
-
Evidence a hodnocení prodeje – Evidence odbytové činnosti je podkladem pro kontrolu odbytových činností a základem pro řízení této činnosti v budoucím období. (skladní karty, účetnictví). Hodnocením sledujeme vývoj objemu prodeje v čase, porovnávání N a V, prodejnost jednotlivých výrobků a podíl jednotlivých výrobků na celkovém odbytu.
Průzkum trhu:
trh = místa, kde se setkává nabídka a poptávka
poptávka = zákazníci
nabídka = konkurenční podniky
u zákazníků se zajišťuje a hodnotí:
-
kdo jsou nebo by mohli být zákazníci podniku
-
motivy (proč zákazníci kupují výrobky)
-
zda výrobky odpovídají jejich přáním
-
zvyklosti zákazníků
-
značkové či levnější výrobky
-
způsoby prodeje
-
kupní síla zákazníků, atd.
Snahou je zjistit:
-
co se má prodávat
-
kdy, kde, kam a jak se to má prodávat
-
kolik a za kolik
U konkurence se hodnotí:
-
kdo jsou nebo by mohli být konkurenti
-
jaký je jejich podíl na trhu
-
jaké vlastnosti mají jejich výrobky
-
jaké metody používají k ovlivňování zákazníků
-
za jaké ceny prodávají (cenová politika)
-
jakým způsobem prodávají výrobky, poskytují k nim služby
-
zda budou rozšiřovat nabídku
-
příprava inovace výrobků, atd.
získávání informací:
1. přímo – průzkum v termínu
metody – pozorovací
- experiment (např. Změna obalu, umístění výrobku v obchodě)
- průzkum trhu (dotazníky, ankety)
2. nepřímo = průzkum „od stolu“
-
informace, které jsou běžně k dispozici (evidence odbytu – uvnitř; mimo – články v tisku)
-
měření a odhad změn ve spotřebě, výkyvy prodeje v různých odbytech, tržní životnost výrobku, účinnost propagace, přehledy cen, rozbor cest výrobků
Velkoobchod
-
zahrnuje všechny činnosti, které souvisejí s prodejem zboží nebo služeb, hospodářským subjektům za účelem dalšího prodeje nebo hospodářské činnosti
Funkce
-
přetváří úzký výrobní sortiment na široký sortiment obchodní (ve VO je nabídka od více výrobků)
-
překlenuje časový a prostorový nesoulad mezi výrobou a spotřebou (vánoční pohlednice, ozdoby – vyrábí se dávno před prodejem)
-
poskytuje odběratelům obchodní úvěr, vytváří tak lepší podmínky pro větší prodej zboží a zároveň dodavatelům může zajistit dřívější platbu než maloobchod
-
vytváří zásoby potřebné k plynulému zásobování odběratelů
-
přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním (placení, krádež, škody…)
-
podílí se na stimulování prodeje (propagace)
-
podílí se na dohotovení zboží, na jeho balení a úpravách, (ve velkoskladech dozrávají banány)
-
zajišťuje dopravu do maloobchodní sítě
-
poskytuje tržní informace a to jak ve vztahu k výrobci (informace o situaci na trhu, o cenách, poptávky, konkurence…)
-
např. Makro
Typy velkoobchodních podniků
Podle hlediska a) specializované – v rámci sortimentu velký výběr
b) se širokým sortimentem – velká šířka sortimentu
-
tradiční VO
-
poskytuje všechny nebo většinu uvedených služeb, podílí se na propagaci atd…
-
VO s omezenými funkcemi
-
mohou se specializovat na skladování, dopravu …
-
nabízejí omezený rozsah služeb
-
samoobslužný VO (Makro) – zaměření na malé podnikatele
-
pouze platba za hotové, dopravu si zařizuje sám odběratel
-
zajišťovatelé zásilek – nakupuje a prodává zboží, které ale neskladuje
-
rozvážková služba – vlastní doprava, nakupuje a prodává za hotové
-
omezený sortiment – rychle podléhá zkáze
-
regálový VO – nabízí své zboží prostřednictvím pronajatých regálů v supermarketech
-
všechny neprodané výrobky jsou ve vlastnictví VO
-
např. noviny, kosmetika
-
zásilkový VO – pracuje na základě katalogů, které rozesílá
-
kosmetika, šperky
-
nemá vlastní dopravu
-
agent – zprostředkovatel prodeje, nákupu
-
nenakupuje
Maloobchod
- činnosti spojené s prodejem zboží a poskytování služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní potřebu
- zabývají se jím i výrobci, v některých případech i VO organizace
- zahrnuje i přímý marketing (tj. mimo prostory maloobchodu)
Např. telemarketing, zásilkové obchodní domy, prodej poštou
Formy maloobchodního prodeje:
-
pultový prodej (pekárna, lahůdky)
-
volný výběr (zboží je vystaveno, ale pro různou velikost jde prodavač do skladu)
-
samoobslužný prodej (prodavač jen na placení)
-
zásilkový prodej
-
internet
Typy maloobchodních jednotek
-
specializované prodejny – odborné velkoobchody (např. IKEA)
-
prodejny se zbožím denní potřeby – spíše menší prodejny
-
potřeby denní potřeby (základní potraviny, omezený výběr drogistického zboží)
-
o něco vyšší cena než v supermarketech
-
supermarkety – velké samoobslužné prodejny s doplněním pultové prodeje u vybraného zboží
-
převážně potraviny + drogerie, papírnictví …
-
založeny na velkém obratu, nižší ceny
-
v posledních letech se spojují do obchodních řetězců (firma vlastnící několik prodejen, která má stejné zásobování)
-
obchodní domy – např. Kotva, Prior
-
nabízí široký výběr zboží, můžeme nakoupit skoro všechno
-
každé oddělení má svého manažera, ale spadá pod 1 firmu
-
diskontní obchody – sortimentně specializované
-
prodává nejprodávanější zboží za nejnižší cenu, mají nejnižší marži
-
mají jen nejnutnější vybavení, zboží se nevybaluje
-
prodává rovnou z palet – šetří pracovní sílu
-
hypermarket – velké samoobslužné prodejny
-
sortiment nabízí skoro všechno
-
celý komplet je tvořen jednou prodejnou
-
nákupní střediska – např. Letňany, Centrum Černý most
-
samostatné prodejny soustředěné na 1 místě
-
katalogové prodejny – podstatou je to že si zákazník vybere z katalogu a po zaplacení dostane zboží ze skladu
-
obchody s nábytkem
-
zasílatelské OD – prodávají zák. zboží poštou na základě výběru z katalogu