maturitní otázky, seminárky a referáty
Marketing a management - Profil manažera (2010)
Autor: autor neznámý
Pojetí manažerské práce
= užší a širší vymezení pojmu manažer. Užším pojetím míníme vedoucí pracovníky firmy, tzn. Top management, širší pojetí uvádí tyto charakteristické rysy manažera = řídí práci a přebírá odpovědnost za výsledky práce jiných lidí. Náplní práce manažera je v podstatě plnění řídících činností. Čím je manažer v řídící hierarchii podniku postaven výše tím více se musí řídit principem universálnosti - zejména na nejvyšších řídících funkcích musí mít manažer specifické vlastnosti jednak vrozené, jednak získané intenzivním studiem.
Manažerské funkce (viz. obrázek č.1)
= plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení, kontrolování a rozhodování.
Manažerské vlastnosti
= úlohou manažera je zejména umění využít odborníků na dosažení vytyčených cílů. Aby toho dosáhl, musí mít určité vrozené i získané vlastnosti:
-
vrozené = temperament a inteligence
-
získané = znalosti a dovednosti (ekonomické teorie, teorie podnikání, sociálně psychologické znalosti, dobrá tělesná a duševní kondice)
Manažerské dovednosti
-
Technické - jsou schopni používat postupy, techniky a znalosti specializovaných útvarů
-
Lidské - představují schopnost pracovat, pochopit a motivovat ostatní spolupracovníky, jak jednotlivce, tak i skupiny
-
Koncepční - schopnost koordinovat a integrovat všechny zájmy a aktivity organizace. Jde o schopnost vidět podnik jako celek, pochopit, jak na sebe jednotlivé části navazují a předvídat, jak změny v jednotlivých částí ovlivní celý podnik
Manažerské role
-
Interpersonální role
-
reprezentant - má jisté ceremoniální povinnosti
-
vedoucí - je odpovědný za chod podniku, za práci lidí, ...
-
koordinátor - vystupuje zejména při jednání s lidmi: zákazníky, dodavateli ...
-
Informační role
-
monitor - přijímá a poskytuje informace, sleduje činnost podniku i jeho jednotlivých částí, získává a analyzuje všechny důležité informace
-
rozsévač - velmi dobře komunikuje s podřízenými, poskytuje jim informace, které by jim jinak nebyly přístupné
-
mluvčí - musí zajistit informovanost svých nadřízených, ale aspekty této práce je možno vidět
i v tom, jak dobře dovede jednat se zákazníky, vysvětlit problémy týkající se dodacích podmínek, ...
-
Rozhodovací role
-
podnikatel - pokouší se iniciovat změny v podniku, rozvíjet sféru podnikatelské činnosti
-
zachránce - reakce na vzniklou situaci (živelná pohroma v podniku, porucha výrobního zařízení a další problémy vyžadující okamžité řešení)
-
alokátor - rozhoduje, jak použít omezené zdroje podniku, jak rozdělit finanční prostředky a jak hospodařit s časem svým a svých podřízených
-
vyjednavač - střet s lidmi, kteří mají často protichůdné zájmy, musí uvést přijatelný kompromis, jedná např.: s místními úřady, představiteli odborů ...
Postavení manažera v organizaci
= obvykle se manažeři rozdělují do 3 úrovní:
Manažeři první linie jsou mistři, vedoucí dílen, případně vedoucí jiné organizační jednotky.
Střední manažeři tvoří velkou skupinu řídících pracovníků. Sem patří manažeři závodů a vedoucí různých útvarů (prodej, nákup, personalistika, ...). V činnosti středních manažerů zaujímá největší podíl poskytování
a získávání informací (až 40% jejich pracovního času).
Vrcholový manažeři reprezentují zpravidla takové pracovníky, kteří usměrňují a koordinují všechny činnosti
a vytvářejí hospodářskou politiku určité organizační jednotky. Tato skupina řídících pracovníků je zvláště důležitá, protože na její práci v podstatě závisejí konečné výsledky. Vrcholový manažeři na sebe přebírají odpovědnost za vlastníky (akcionáře). A právě svou těsnou vazbou na vlastníky je vytvářeno jejich zvláštní postavení v řídící hierarchii.
MANAŽERSKÁ PYRAMIDA
Vrcholný management(tzv. TOP)
Management střední linie
Operativní management
Rozměr manažerské práce a její typologie
Manažerská práce je vícerozměrná: od specialistů manažera výrazně odlišuje skutečnost, že všechny tato rozměry působí většinou současně a on na vzniklou situaci musí umět reagovat. Jde zejména o tyto charakteristiky:
Konfliktnost cílů
= jednotlivé cíle, podle kterých manažeři řídí, jsou výrazně konfliktní, takže je nutno hledat účelový kompromis mezi jejich protichůdným postavením. Manažeři mají dosahovat maximálního zisku, ale zároveň se potýkají s požadavky podřízených na maximální mzdy, do konfliktu se dostávají ekonomické cíle s cíli ekologickými, požadavek na snížení nákladů jde často na úkor kvality výrobků ... Úkolem manažera je zajistit rovnováhu cílů.
Práce s nejistotou a rizikem
= v hierarchické struktuře organizace jsou manažeři vybaveni pravomocemi přijímat rozhodnutí. Protože většina těchto rozhodnutí probíhá v proměnlivém okolí jsou více nebo méně riziková. Míra nejistoty může být plánovaná a co nejvíce redukovaná, ale nikdy není nouze o neočekávané problémy a nepředvídané situace. Stav nejistoty je tedy permanentním stavem manažera. Musí se na něj adaptovat a být připraven rozhodovat v každých podmínkách, protože to je jeho profese.
Odpovědnost za výsledky
= nese odpovědnost za výsledky nejen své práce, ale i za výsledky práce svých podřízených. Vedoucí divize je odpovědný za komplexní výsledky celé divize. Jestliže dojde k chybě, musí učinit příslušná opatření, jak pro odstranění jejich následků, tak i opatření, která by výskyt stejné chyby do budoucna vyloučila.