maturitní otázky, seminárky a referáty
Marketing a management - Marketingové řízení (plánování, realizace, kontrola)
Autor: Lenka Staňková
Klíčová rozhodnutí marketingu se uskutečňují na úrovni TOP managementu. Mají tři fáze:
- plánování
- realizace
- kontrola
1. plánování
proces plánování má tři složky:
a) situační analýza
vychází z popisu dosavadního vývoje a snaží se o odhad vývoje budoucího.
Sleduje: - vývoj trhu, požadavky zákazníků
- vývoj prodeje, cen a zisků
- konkurenci a tržní podíly
b) stanovení marketingových cílů
- maximalizace zisků
- zvýšení tržeb
- zvýšení fyzického objemu prodeje
- zvýšení tržního podílu
- snaha o přežití
c) marketingový program je akční program v němž jsou implementovány jednotlivé složky marketingového mixu
Marketingový plán je výsledkem marketingového plánování a měl by obsahovat:
- charakteristiku současné marketingové situaci
- analýzu šancí a příležitostí
- podnikové cíle
- marketingové strategie a programy
- způsob kontroly
2. realizace
je proces převedení marketingového programu do reality tak, aby bylo dosaženo plánovaných cílů. Musí být organizován podle:
- marketingových funkcí
- nebo výrobků
- nebo zákazníků
- nebo území
Předpokladem úspěšné realizace je zejména:
- odpovědnost konkrétních osob za realizaci plánu
- přesné stanovení úkolů a zodpovědnosti
- osobní prospěch realizátorů z realizace
- existence otevřené komunikace v organizaci
3. kontrola
cílem je srovnávat dosahované výsledky s plánovanými. Kontrola plnění plánu se uskutečňuje: - analýzou prodeje
- analýzou tržního podílu
- analýzou marketingových nákladů
- analýzou ziskovosti