maturitní otázky, seminárky a referáty
Marketing a management - Marketing
Autor: autor neznámý
1. Vymezení pojmu a základní podnikatelské koncepce Vymezení pojmu Z angličtiny market znamená trh. Z hlediska marketingového chápání je trh souhrnem všech spotřebitelů (kupujících, zákazníků). Existuje celá řada definic marketingu. Všechny mají vždy jeden společný subjekt a tím je
Příklady definic marketingu:
1. Marketing je souhrn opatření vycházejících z trhu a na trh zaměřených.
2. Marketing je myšlení orientované na trh, tzn. na zákazníka.
Obecně lze říci, že marketing je
: - průzkum trhu- nauka o tom, jak prodat
- boj o zákazníka
Základní podnikatelské koncepce
1) Výrobní podnikatelská koncepce
- byla uplatňována ve 20.letech našeho století (rozvoj techn
iky, hromadná výroba, zdokonalování organizace)- vychází z předpokladu, že zákazník bude preferovat výrobky, které budou levné a snadno dosažitelné
® podnik musí dosahovat vysokých objemů výroby, které při využívání nové techniky a technologie zajistí nižší náklady na jednotku výroby Þ nižší cena výrobku- heslo: "Kvalitní a levný výrobek si rád koupí každý zákazník."
- představitelé: firma Baťa v převál. ČSR, Ford (USA), Texas Instrument (USA)
2) Výrobková podnikatelská koncepce
- vychází z předpokladu, že zákazník bude při nákupu dávat přednost výrobkům nejvyšší kvality
- podnik zaměřuje svou aktivitu především na výrobu výrobků vysoce kvalitních a neustále se je snaží zdokonalovat
Þ velmi drahé výrobky- podnikatel věří, že zákazníci budou volit při nákupu především kvalitu, vyjímečnost
- výrobce přehlíží skutečné potřeby zákazníků, vlivy působící na jejich rozhodování, nevnímá co se na trhu děje a jaké jsou přání a chování zákazníků
- výsledkem může být přechod zákazníků k výrobkům konkurenční firmy, které mohou být stejně kvalitní, ale za méně peněz
- např. výroba automobilu Rolls-Royce
3) Prodejní podnikatelská koncepce
- vyplynula z hromadné výroby, která potřebovala masovou distribuci a prodej
- začalo docházet k nasycenosti trhu výrobky
® tvrdší konkurence- podnikatelé si uvědomují, že zákazník nemusí kupovat právě jejich výrobky
® chtějí zákazníkovi v rozhodnutí "pomoci" aktivním prodejem- cílem výrobce je prodat to, co vyrobil, nikoliv vyrábět to, co by prodal tzn. "prodat za každou cenu"
® agresivní prodej- byla vyvinuta celá řada rafinovaných prodejních technik a triků
- podnik nevychází při výrobě produktů z potřeb a přání zákazníka, ty jsou až druhotné
4) Marketingová podnikatelská koncepce
- vzniká v USA a je výsledkem dlouhodobého vývoje
- vychází z filozifie, že marketing je něco více než prodej
- je založena na oboustranné komunikaci mezi trhem a výrobcem (existence zpětné vazby)
- vychází z pochopení trhu, tj. potřeb a přání zákazníků a následovném přizpůsobení výrobku
"výrobce musí prodávat výrobek, který zákazník chce"
- pružnost podniku na požadavky a přání zákazníků vytváří předpoklady pro budoucí růst podniku
- výrobky budou kupovat dvě skupiny zákazníků:
1. noví zákazníci ® je velmi nákladné je získat
2. stávající zákazníci ® pro budoucnost podniku je velmi důležité si udržet věrné a spokojené zákazníky
• přicházejí si výrobek opět koupit
• kupují i jiné výrobky podniku
• nevěnují tolik pozornosti konkurenčním výrobkům
• hovoří o podniku se svým okolím pozitivně
Marketingově orientovaný podnik se nezaměřuje na celý trh, ale pouze na jeho část, tzv. cílový trh tj. určitá skupina zákazníků vybraná dle předem stanovených hledisek (např. podle věku, pohlaví, regionu, ...). Výběr se potom promítne do výběru druhu reklamních prostředků, ceny výrobku, jeho balení, apod., to vše k plné spokojenosti zákazníků.
5) Sociální marketingová koncepce
- vychází z marketingové koncepce a je nejnovější koncepcí
- jejím cílem je dát do souladu potřeby a zájmy zákazníků a podniku s potřebami a zájmy společnosti
- podnik musí brát do úvahy při svých aktivitách celospolečenské zájmy: např. ekologické chování, etické, sociální, apod.
® aby se nedostal do rozporu se zákonem- od zákazníků i podniků se např. žádá "inteligentní spotřeba", která nebude mít za následek ekologické ohrožení lidstva
2. Prostředí marketingu
Podnik je při své činnosti ovlivňován prostředím, ve kterém působí. Působí na něj řada vlivů z jeho okolí i zevnitř. Některé z těchto vlivů jsou ovlivnitelné více, jiné méně. Obecně lze říci, že většina vlivů vnitřních, působících uvnitř podniku, je více ovlivnitelná manage- mentem podniku než vlivy působící na něj z jeho okolí.
Vnitřní vlivy
- působí uvnitř podniku
- mezi ně patří např. organizace a řízení, vybavenost, finanční situace, vnitřní konkurence, úroveň technického rozvoje, lidské zdroje, umístění podniku, image podniku, ....
Vnější vlivy
Základním cílem podniku je upokojovat přání a potřeby zákazníků. Aby podnik své cíle mohl plnit, musí neustále vstupovat do kontaktu s řadou jiných subjektů. Tyto subjekty tvoří podnikové mikroprostředí. Podnik se svým mikroprostředím působí v určitém makroprostředí. Jeho znalost je mnohdy pro podnik životně důležitá.
Vlivy mikroprostředí
1) Konkurence
- trh je dynamický celek, který se neustále mění a podniky ovlivňují svými aktivitami chování konkurence
- jednání konkurence působí na rozhodování podniku (podnikový marketing musí studovat strategii svých konkurentů na trhu a počítat s ní ve svých plánech a rozhodnutích)
"Trh je místem, kde neustále někdo vítězí, ale i prohrává." Podniky, které chtějí vítězit, musí znát svou konkurenci a reagovat na její podněty.
2) Zákazníci
- představují cílové trhy podniku
- jedno z možných členění: • spotřebitelské tr
hy• průmyslové trhy
• obchodní trhy
• státní trhy
• mezinárodní trhy
3) Partneři (partnerské firmy)
- podnik spolupracuje při svých činnostech s řadou firem, které netvoří jeho konkurenci, ale na základě kontaktu se podílí na jeho aktivitách
- jedná se o dodavatele, zprostředkovatelé (osoby, které vyhledávají zákazníky nebo uzavírají obchody), firmy zabývající se fyzickou distribucí (např. dopravci, velkoobchody), firmy poskytující marketingové služby (např. reklamní agentury, poradenské firmy),....
4) Veřejnost
- tj. skupiny obyvatelstva, které mohou ovlivňovat chování podniku:
• místní komunita (tvoří ji obyvatelstvo a úřady oblasti, ve které je podnik fyzicky situován); vztah mezi komunitou a podnikem může být pozitivní (např. sponzo- ruje místní aktivity) nebo negativní (např. znečišťuje životní prostředí)
• zájmové skupiny občanů - prosazují zájmy celospolečenské nebo jen zájmy své skupiny; patří zde např. hnutí zelených, Greenpace, hnutí na ochranu zvířat, ...; jejich akce mohou na podnik působit opět pozitivně nebo negativně
• sdělovací prostředky - ovlivňují pohled široké veřejnosti na činnost podniku
(informace o podniku by měly být co nejobjektivnější)
• zaměstnanci podniku - mají pozitivní (vhodně firmu reprezentují, vytvářejí image firmy,...) nebo negativní vztah ke své firmě
Vlivy makroprostředí
1) Ekonomické prostředí
- zahrnuje činitele, kteří ovlivňují kupní sílu obyvatel a strukturu jejich výdajů
2) Politické prostředí
- silně ovlivňuje podnikání; patří zde především legislativa (má i za úkol chránit spotřebitele a zájmy celé společnosti)
3) Demografické prostředí
Demografie je věda zabývající se zkoumáním populace (obyvatelstva). Pro podniky jsou to zákazníci.
- podniky zajímá růst populace v různých oblastech země, hustota osídlení, přesuny obyvatel, velikost populace, věkové složení, rozdělení podle pohlaví, vzdělání populace, porodnost, ....
Současné demografické trendy v hospodářsky vyspělých státech:
- obyvatelstvo stárne (nižší porodnost, zlepšující se lékařská péče)
- pozdější sňatky (počet dětí 1 - 2)
- vyšší zaměstnanost žen (to má za následek změny postavení hodnot v rodinách)
- vyšší vzdělanost
4) Přírodní prostředí
- působí zejména prostřednictvím omezenosti přírodních zdrojů a nutnosti podniku chovat se k přírodě a životnímu prostředí co nejšetrněji
- změny v technice a technologii přináší i negativní změny v oblasti životního prostředí, zejména: - nedostatek surovin (omezené obnovitelné zdroje, jako např. lesy, potraviny, omezené neobnovitelné zdroje surovin ® hledání náhradních materiálů)
- zvýšený stupeň znečištění (skládky tuhých odpadů, problémy s obaly, saponáty)
5) Technický pokrok a technologické prostředí
- je charakteristické zrychlujícím se tempem technologických změn (výrobky, které jsou pro nás běžné , nebyly starším generacím známy)
- podniky musí sledovat změny v technologiích a zkoumat, jak nové technologie mohou uspokojit zákazníky; přitom musí brát v úvahu i trend, že lidé chtějí ujištění o bezpečnosti nových výrobků
6) Kulturní a sociální prostředí
- tzn. faktory vyplývající z hodnot, zvyků, přístupů a preferencí obyvatelstva určité země, celkový směr v chování a jednání
3. Marketingový informační systém (MIS)
= představuje sběr, analýzu a vyhodnocování informací týkajícíc
h se trhu- je v každém podniku, každý si jej vytváří sám
- úroveň MIS je v jednotlivých podnicích odlišná
- informace podniky čerpají z tzv. informačních zdrojů: 1. vnitřní
2. vnější
3. marketingový výzkum trhu
ad. 1.) - informace se získávají z různých podnikových písemností a evidencí (např. z účetnictví)
- nejčastěji se jedná o informace o prodejích, zásobách, finančních prostředcích, vynaložených nákladech apod.
ad.2.) - jde o získávání informací z okolí
- cenné informace získávají manažeři přímo od prodejců, osobními rozmluvami se zákazníky, dodavateli, ...
- další informace manažeři získávají z odborných časopisů, literatury, novin, ...
ad.3.) - jde o získávání konkrétních informací vztahujících se k určitému problému, který podnik musí řešit
provádí:
marketingová oddělení (u velkých podniků)
agentury zabývající se výzkumy trhu (zadávají je jim menší podniky)
vysoké školy (studenti v rámci diplomových i jiných prací provádí výzkum trhu pro zadavatele)
- skládá se z pěti kroků:
a) definování problému
- stanovíme problém, který má být prostřednictvím výzkumu řešen např. studie reklamy konkurence, zkoumání efektivnosti reklamy, testování obalu, testování výrobku, přijetí nové- ho výrobku trhem, měření tržního podílu, analýza prodeje, analýza požadavků zákazníků,...
b) plán výzkumu
- sestavíme projekt, který obsahuje: • kde a jak informace získáme
• metody výzkumu, které použijeme pro získání inf-cí
- metody výzkumu jsou pozorování, rozhovor, dotazník
srovnání metod !
c) sběr informací
- použijeme některou z předem stanovených metod
d) analýza informací
- k rozboru informací se nejčastěji používají statistické metody, matematické a grafické modely
e) prezentace výsledků
- musí být prezentovány tak, aby manažeři učinili lepší rozhodnutí, než by pravděpodobně vzešlo "od stolu"
- nemá význam předkládat velké množství čísel, je vždy nutné vybrat to podstatné
Chování kupujících
Lidé chtějí získat určitý výrobek nebo službu, která uspokojí jejich potřeby a přání. Úkolem pracovníka marketingu je zjistit potřeby a přání jednotlivých osob a pokusit se je uspokojit. K tomu je nutné zkoumat chování zákazníka a jeho rozhodování při koupi – to se liší podle toho, o jakého zákazníka jde. Rozlišujeme:
Individuální kupující – rozhoduje se o nákupu sám, snaží se uspokojit svou individuální potřebu
Domácnost – je složena ze skupiny spotřebitelů (členů domácnosti) Þ o nákupu rozhoduje více spotřebitelů
Podnik (organizace) – rozhodnutí o nákupu je obvykle institucionalizováno a proces koupě má své specifické postupy
1.+ 2. = spotřební trhy – jsou tvořeny všemi jednotlivci, kteří kupují dané zboží nebo službu za účelem osobní spotřeby
Modely chování zákazníka mají odpovědět na otázky:
KDO kupuje ?
JAK kupuje ?
KDY kupuje ?
KDE kupuje ?
PROČ kupuje ?
„černá skříňka zákazníka je dána 2 neznámými:
Faktory určující chování zákazníka
Rozhodovací proces zákazníka
FAKTORY URČUJÍCÍ CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA
Kulturní faktory
Společenské faktory
Osobní faktory
Psychologické faktory
Kulturní faktory
Mají největší vliv na chování spotřebitele
Jedná se o vžité normy chování, vliv tradic a zvyků
Každá země má svou kulturu (své návyky a zvyky) a tomu je třeba podřídit i marketingové působení na zákazníka Þ pro tentýž výrobek budu mít v každé zemi jinou reklamu
Např. reklama na cigarety Marlboro skončila v Japonsku nezdarem. V Evropě je představitelem této úspěšné reklamy kovboj s neoholenou tváří, zmačkanou košilí a neupravenými nehty, což je pro obyvatele západní civilizace symbolem mužnosti. Ale v Japonsku to bylo chápáno jako projev hrubosti a nevkusu. Proto musela být reklama v Japonsku pozměněna: kovbojský klobouk zůstal zachován, ale muž byl oblečen do vyžehlené zářivě bílé košile a byl dokonale oholen.
Současné kulturní trendy:
Více volného času (roste poptávka po sportovních potřebách)
Péče o zdraví (fyz. kondice, zdravá výživa,m bazén, sauna)
Snaha vypadat mladě (kosmetika, odívání)
Neformální styl života
společenské faktory
Na spotřební chování člověka mají vliv sociální skupiny:
Primární – rodina, přátelé, známí
Sekundární – politické strany
Silný vliv na chování spotřebitele má
rodina (manžel(ka), dětiRozdělení úloh muže a ženy se liší při nákupu různého zboží
:Ženy mají dominantní postavení při nákupu potravin a zboží denní potřeby, ošacení pro celou rodinu, pračky a ledničky a dalších přístrojů do kuchyně
Muži mají dominantní postavení při koupi automobilu, televize, pojištění
Vyrovnanost vlivů muže a ženy: koupě nábytku do obývacího pokoje, výběr rekreace, výběr bydlení
Děti mají také velký vliv při nákupech:
Podle jejich chování je odborníci rozdělují do 2 skupin:
Otravy – škemrají tak dlouho, až dosáhnou svého a rodiče jim koupí co chtějí
Nakladači – bez reptání vkládají do košíku co chtějí, aniž by se obávaly protestů rodičů
osobní faktory
Stadium životního cyklu, ve kterém se zákazník zrovna nachází
Zaměstnání
Majetkové poměry
Ad 1) Jak ovlivňuje chování zákazníka stadium životního cyklu:
Samostatně žijící mladý člověk
– VŠ student, svobodný, co kupuje ? modní ošacení, jednodušší elektronické přístroje (walkman), zábava, turistika
Mladí bezdětní manželé
-lepší finanční situace, investují do zboží dlouhodobé spotřeby (lednička, pračka, cestování)
Mladí manželé s malými dětmi
- Zhoršení fin. situace, žena opustila zaměstnání, orientace na potřeby dětí
Manželé s většími dětmi
příznivější fin. situace Þ roste spotřeba, opět kupují rekreace, sportovní potřeby, pořízení domu
starší manželé s osamostatnělými dětmi
ekonomicky nejsilnější, mají vysoké úspory, cestování, luxusní zboží,
starší manželé v důchodu
pokles kupní síly, zdravotní problémy Þ nákup nutného zboží a zdravotních pomůcek a potřeb
Ad 2) Jak ovlivňuje zákazníka zaměstnání ?
Rozlišujeme: bílé límečky (práce hlavou) – kupují odborné knihy, kvalitnější oblečení apod,
modré límečky (fyzická práce)
Ad 3) Osobní spotřeba zákazníka závisí také na jeho majetkových poměrech, tzn. na výši jeho příjmu, na výši úspor
Psychologické faktory
Jsou dva:
motivace – při hodnocení motivů chování zákazníka rozlišujeme:
motivy racionální (zákazník kupuje výrobky, které potřebuje)
motivy emocionální (zákazník kupuje výrobky na základě nálady)
vnímání – každý zákazník jinak vnímá výrobky na základě svých smyslů (čichu, hmatu, sluchu), např. vůně – někomu voní a jinému ne nebo víno – někdo má rád trpké a jiný sladké
Proces rozhodování kupujících
Vedle studia faktorů, které ovlivňují chování spotřebitele, je pro marketing stejně důležité pochopit mechanismus, podle něhož spotřebitel při koupi jedná. Jedná se o proces rozhodování kupujících.
1) Vyhodnocení nákupu
Rozhodnutí o nákupu
Poznání potřeby
Hledání informací
Zhodnocení možností
Má 5 fází:
poznání potřeby (problému)
Proces koupě začíná okamžikem, kdy si spotřebitel uvědomí nějakou potřebu. Potřeba může být vyvolána :
vnitřním podnětem (hlad)
vnějším podnětem (vůně čerstvých rohlíků nebo lákavě upravená výloha)
hledání informací
Zákazník zjišťuje potřebné informace o výrobcích z těchto zdrojů:
ze sdělovacích prostředků (reklama a jiné informace o výrobcích – např. před koupí auta si bude kupovat odborné motoristické časopisy)
z osobních zdrojů (od přátel, rodiny, známých)
z osobního vyzkoušení výrobků (jeho testování – vzorky přibalené k časopisům)
jaké informace byste si sehnali, kdybyste si chtěli koupit auto ?
zhodnocení alternativ
jakmile je kupující přesvědčen, že získal potřebné informace, začíná vyhodnocovat, který výrobek či službu si koupí
výběr může probíhat ve dvou rovinách: jaký druh výrobku si koupí ?
jakou značku zvolí (každá značka má vlastní image)
Například kupuje-li zákazník sýr, potom jej zajímá druh, chuť, vzhled, vůně, konzistence, nutriční složení a kalorická vydatnost, trvanlivost, název, obal, výrobce atd. Různí spotřebitelé se liší tím, které vlastnosti považují za podstatné. Budou tedy mít odlišné mínění o produktech jednotlivých výrobců. Souhrn představ spotřebitele vztahujících se k určitému produktu (nebo obchodní značce), nazýváme image produktu (značky)
rozhodnutí o koupi
nepředstavuje pouhé ano či ne pro zakoupení určitého výrobku nebo služby
zákazník musí provést ještě řadu dílčích rozhodnutí:
kdy výrobek koupí (ihned, po výplatě, za rok)
kde výrobek koupí ( v obch. domě, na burze, ve special. obchodě, v hypermarketu)
jak ? (na splátky nebo za hotovost)
Rozhodnutí o koupi může změnit neočekávaná situace, např. zvýšení ceny výrobku, příchod nového dokonalejšího výrobku na trh apod.
vyhodnocení (chování po koupi)
Zakoupením výrobku by neměl končit zájem prodejců a výrobců o zákazníka; měli by zjistit, zda je zákazník s výrobkem či službou spokojen a pokud není zcela spokojen, měli by se snažit odstranit příčinu nespokojenosti.
Pokud je zákazník spokojený, je pravděpodobné, že:
nákup se bude v budoucnu opakovat
zákazník bude o výrobku a podniku pozitivně informovat své okolí
Je statisticky dokázáno, že:
spokojený zákazník informuje v průměr
u 3 osoby o své spokojenosti s výrobkemnespokojený zákazník informuje v průměru 11 osob
5. Trh a cílený marketing
V marketingovém chápání je trh souhrnem všech zákazníků. Velikost trhu závisí na počtu kupujících, kteří mohou reagovat na určitou tržní nabídku a splňují podmínky:
- mají o výrobek zájem
- mají peníze
- mají možnost si výrobek koupit
Rozhodování podnikového marketingu o výrobě a prodeji je podmíněno informacemi o velikosti a druhu trhu.
V marketingu se rozlišují tyto pojmy:
Potenciální trh - je tvořen zákazníky, kteří mají o výrobek zájem
Použitelný trh - je tvořen zákazníky, kteří mají o výrobek zájem a jsou schopni požadovanou cenu zaplatit (mají peníze)
Cílový trh - je část použitelného trhu (= segment); je tvořen zákazníky, na které se podnik zaměřil
Podchycený trh - je tvořen zákazníky, kteří si výrobek již koupili
Tržní podíl - procentní zastoupení výrobku vzhledem k celkovému trhu (procento podílu na celkovém trhu)
Cílený marketing obsahuje 3 základní etapy:
Cílený marketing obsahuje 3 základní etapy:
segmentaci trhu
segmentace
je rozčlenění rozsáhlého různorodého trhu na určitý počet menších celků – segmentů, které budou tvořeny zákazníky s podobnými vlastnostmi a nákupními zvyklostmi. Podstatou segmentace je vytváření stejnorodých skupin zákazníků.segment
je nalezená skupina zákazníků, kteří si jsou v něčem podobníHlediska segmentace:
geografické –
demografické – roz
členění zákazníků podle věku, pohlaví, vzdělání, životního cyklu rodinypsychologické – zákazníci
jsou rozděleni do jednotlivých skupin podle osobnosti, příslušnosti k určité sociální třídě a životního styluhledisko chování
– rozdělení zákazníků podle toho, jak často používají daný výrobek, podle věrnosti značce, nákupních zvyklostí, velikosti spotřebytržní zacílení
- podnik si vybírá cílový segment, který je
pro něj nejpřitažlivější a na ten se zaměří.L
ze vybrat i více segmentů.tržní umístění
(positioning)-
jedná se o vytváření si pozice na trhumusíme si ujasnit, jakého cíle chceme v daném segmentu dosáhnout, jaké postavení chce firma na trhu zaujmout
a podle toho pak volí prostředky pro získání zákazníků – stanoví marketingový mix tak, aby tohoto cíle dosáhlapokud chceme na trhu zaujmout např
. pozici vysoké kvality, tak k tomu bude potřebovat tyto prostředky:kvalitní výrobek
nadprůměrný servis
investovat do inovací, uplatňovat nejnovější technologie
distribuovat
přes síť vybraných prodejců
MARKETINGOVÝ MIX
(ÚVOD ke kapitolám 6, 7, 8 a 9)
Jak funguje marketing v podniku?
Základem každého správného marketingového rozhodnutí je zákazník. Cílem podniku (podnikatele) je pochopit jaké jsou jeho potřeby. Na základě toho připraví správnou kombinaci marketingového mixu.
Marketingový mix je souhrn marketingových nástrojů, kterými podnik působí na zákazníky. Podstatou tohoto působení je:"správný výrobek správným kupujícím v pravý čas a na správném místě za cenu, která odpovídá platebním možnostem kupujícího, což zajisťuje podnikatelský zisk."
Marketingové nástroje: VÝROBEK (Product)
CENA (Price)
PROPAGACE (Promotion)
DISTRIBUCE (Placement)
Poznámka: Marketingové nástroje jsou také označovány jako 4P.
6. VÝROBEK (Product)
V marketingovém pojetí je výrobek jakýkoli hmotný statek, služba nebo myšlenka. Výrobek uspokojuje určité potřeby a přání zákazníka.
Marketingová struktura výrobku
Úplný marketingový produkt se skládá z několika vr
stev – úrovní.úrovně:
(vysvětleno na příkladu masných výrobků)úroveň: jádro produktu – to je to, jakou potřebu ten výrobek uspokojuje
(např. masné výrobky uspokojují jednu ze základních lidských potřeb – ukojení hladu)
2. úroveň: zhmotnělý produkt – zahrnuje 5 základních komponent:
obal,
značku,
design
styl,
kvalitu
(např. u masných výrobků to je chuť, vůně, vzhled, čerstvost)
3. úroveň: rozšířený produkt – patří sem
služby spojené s produktem:záruka
instalace
poprodejní služby
prodej na splátky
(u řeznické firmy to může být např.podávání teplých uzenin nebo nabídka vakuově baleného zboží s prodlouženou trvanlivostí )
4. úroveň:
totální produkt – to je emoční vnímání produktu zákazníkem, tzn.jaké rysy tomu výrobku připisuje zákazník – rysy luxusního výrobku nebo běžného výrobku
image výrobku
pověst výrobku a firmy (je třeba rozvíjet dobrou pověst – řeznická firma může uspořádat zabijačkové hody o pouti nebo při nějaké slavnosti)
Je vytvářen řadou komponentů, které přispívají k jeho možnostem uspokojovat potřeby zákazníka.
Komponenty jsou např.: obal, značka, služby, kvalita,.....
Značka
- slouží k identifikaci výrobku na trhu (identifikace např. pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru,...)
Při volbě značky se podnik snaží dodržovat tyto hlediska:
- jméno by mělo být zapamatovatelné, pozitivní, odlišující,..
- jméno by mělo být v souladu s image výrobku nebo podniku
- jméno by nemělo obsahovat žádné právní omezen
íVýznam značky výrobku: - rychlá identifikace výrobce a výrobku
- sděluje zákazníkovi svoji image (co od výrobku může očekávat)
- vytváření věrnosti určité značce (tj. tendence v chování zákazníků záměrně a opakovaně kupovat výrobek určité značky)
Poznámka: Obchodní značka registrovaná je součástí výrobku a je právně chráněna.
Obal výrobku plní základní funkce:
- chrání výrobek při dopravě, skladování a prodeji před poškozením
- poskytuje informace zákazníkům o výrobku, jeho složení, vlastnostech,
..... tzn. komunikuje se zákazníkem- dostává výrobek do podvědomí zákazníka a dotváří jeho image
- měl by vzbudit pozornost zákazníků (působit atraktivně)
Požadavky na obal: - recyklovatelný, ekologický
- ekonomický (snižovat náklady na výrobu obalů
)- používat materiály pro výrobu obalů zdravotně nezávadné
Služby - poskytují se s některými výrobky
Obecně se uvádí:"Jakmile je výrobek pro kupujícího nový a neznámý, dává přednost zakoupení výrobku, se kterým jsou dodávány služby."
Poskytované služby: - (po)záruční servis,
- dodávka výrobku až do domu,
- instalace, montáž výrobku,
- prodej výrobku na splátky apod.
Životní cyklus výrobku
Když podnik uvádí nový výrobek na trh, jeho přáním je, aby byl výrobek úspěšný a aby se prodával co nejdéle. Nic však netrvá věčně. Zájem o výrobek po určité době klesá až na úroveň, kdy jeho výroba končí. Každý výrobek má svůj životní cyklus, který se skládá ze 4 fází: 1. uvedení (zavádění) výrobku
2. růst
3. zralost
4. úpadek (pokles)
Prodej
čas
trvání jednotlivých fázíse nedá určit a je různý
ad.1)
- období pomalého růstu prodeje po zavedení výrobku na trh
- většina kupujících o novém výrobku neví, proto musí výrobci informovat veřejnost o existenci výrobku, tzn. rozsáhlé reklamní kampaně a jiné propagační aktivity, což výrobcům přínáší vysoké náklady a proto není při zavádění výrobku na trh dosahováno výnosu
- velkou roli v této fázi sehrává značka a obal
- reklama informuje zákazníky
ad.2)
- prodej začíná stoupat, protože se zvýšila informovanost zákazníků o výrobku
- výrobní náklady poklesly (stoupá-li prodej, spoupá i výroba)
- podnik začíná dosahovat výnosu
- podnik zvyšuje kvalitu, začíná poskytovat služby, ... , aby mohl být konkurenceschopný
- reklama přesvědčuje zákazníky o výhodnosti koupě
ad.3)
- prodej je na vrcholu, dále již nestoupá
- většina zákazníků o výrobku ví a kupuje si jej
- výnosy dosahují největší úrovně, náklady podniku jsou nejnižší
Þ může dojít ke snížení ceny- reklama je zaměřena na další služby, zdůrazňuje výjimečné vlastnosti výrobku oproti konkurenčním
ad.4)
- prodej klesá
- podnik cenu výrobku snižuje, aby získl nové zákazníky (výrobky se prodávají se slevou)
- tato fáze signalizuje, že výrobek se bude muset stáhnout z trhu a nahradit se jiným
- reklama připomíná zákazníkům existenci výrobku
Ve fázi zavádění výrobku mají o výrobek zájem jen tzv. inovátoři – zákazníci, kteří hledají změnu a určité riziko při koupi
Ve fázi
růstu se informovanost zákazníků o výrobku zvýšila – výrobek kupují tzv. počáteční osvojitelé – brzy si kupují všechno nové, ale opatrněji a bez zbytečného rizik, často se jedná o vedoucí nositele mínění v určité skupině obyvatelstvaVe fázi zralosti
kupují výrobek zákazníci, kteří jsou nazývánípočáteční většinou – jsou to kupující, kteří se při nákupu chovají obezřetně
ve druhé části zralosti výrobek kupuje tzv. pozdní většina – je představována kupujícími, kteří jsou velmi opatrní při nákupech, skepticky přistupují ke všemu novému a výrobek koupí až v okamžiku, kdy jej kupuje většina zákazníků
ve fázi úpadku
se poptávka snižuje, prodej klesá, zákazníky, kteří v této fázi začínají kupovat výrobek, nazýváme opozdilci – jsou silně svázáni s tradicí a ke všemu novému jsou podezřívaví
Odchylky v životním cyklu výrobku
modní výrobky
výstřelky
nový život
styl
ad 1) móda působí ve společnosti krátkodobě, nejdříve se několik jedinců chce odlišovat od celku, ale pokud s módním výrobkem přijdou nositelé veřejného mínění, ostatní spotřebitelé je začnou napodobovat a stane se z módy masová záležitost
ad2)
Výstřelky jsou daleko intenzivnější a mají podstatně kratší život než móda. Křivka jejich životního cyklu je charakteristická svým prudkým růstem, krátkou dobou zralosti a rychlým úpadkem – vyjadřuje počáteční obrovský zájem zákazníků o výstřelek a stejně tak i rychlou ztrátu zájmu
ad3) Jestliže je výrobek ve fázi útlumu, může firma rozhodnout o pokusu opětovného zvýšení prodeje (např. pomocí silné reklamní kampaně). Jinou možností prodloužení životního cyklu je dát výrobku
nový život, tzn. najdeme pro výrobek nové umístění na trhu, tj. nové zákazníky nebo nový způsob užitínapř. firma Johnson
& Johnson při poklesu prodeje svého dětského šamponu jej představila jako šampon pro sportovce
ad 4) Stylem
rozumíme určitý způsob a formu vyjádření a prezentace – může se týkat oblečení, automobilů, umění – styl se po několika letech vrací
7. CENA (Price)
Cena je výše peněžní úhrady zaplacená na trhu za prodávaný výrobek či poskytovanou službu. Cena určuje, co podnik ze své činnosti na trhu získá. Cena může mít různý význam pro různé lidi. Proto stanovení ceny je velmi komplikovaným procesem pro podnik. Určení optimální ceny je velmi obtížné. Např. stanovení nízké ceny může některé zákazníky odradit, protože vzbuzuje jejich pochyby o kvalitě výrobku; stanovení vysoké ceny může naopak přilákat určitý okruh zákazníků. Výši ceny mohou podniky stanovit různými metodami.
7. 1. Metody stanovení ceny:
1) Nákladově orientovaná cena
- způsob jejího stanovení vychází z kalkulace nákladů, nutných na výrobu výrobků
2) Metoda orientovaná na konkurenci
- nejjednodušší způsob stanovení ceny výrobku
- podnik stanoví cenu vyšší, nižší, většinou stejnou jako konkurence
3) Metoda orientována na zákazníka
- stanovení ceny podle hodnoty výrobku vnímané zákazníkem
- zahrnuje ocenění výrobku z pohledu zákazníka
- vychází z toho, jakou hodnotu výrobek má pro kupujícího
Při stanovení prodejní ceny mohou výrobci a prodejci využívat řady nástrojů, kterými zvýhodňují kupující. Poskytují jim různé formy slev. Může se jednat o:
- srážku při platbě (je používána při dřívějším zaplacení faktury, než je s
tanoveno smlouvou mezi dodavatelem a odběratelem)- kvantitativní srážku (jde o předem známé snížení ceny při nákupu většího objemu zboží)
- sezonní srážku (je to snížení ceny, kdy zboží nakupujeme mimo sezónu)
prémie (poskytuje se zákazníkům, kteří v průběhu roku
zakoupí zboží v předem stanovené výši)
8. Propagace (PROMOTION)
Podnik potřebuje informovat¨zákazníka o výrobku, o jeho vlastnostech, ceně, o tom, kde si jej může koupit…
Propagace je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž smyslem je větší podpora prodeje výrobku. K tomu podnik používá nástroje propagace.
Základní nástroje propagace (komunikační mix):
reklama
podpora prodeje
publicita
osobní prodej
8.1. Reklama
je placená forma nepřímé neosobní prezentace zboží a služeb, je uskutečňována prostřednictvím tiskových médií (noviny, časopisy), rozhlasu, televize, reklamních tabulí, plakátů, výloh,…
jejím cílem je informování širokého okruhu spotřebitelů se záměrem ovlivnit jejich kupní chování
hlavním rysem je, že oslovuje široké vrstvy obyvatelstva
je vhodná pro sdělení omezeného množství informací velkému počtu osob
slouží zejména k upoutání pozornosti a vzbuzení zájmu zákazníků
Vlastnosti reklamy:
měla by být pravdivá, což souvisí s dobrým jménem podniku
měla by být etická
reklamní sdělení by mělo obsahovat lehce zapamatovatelné slogany, aby si spotřebitel reklamu lehce vybavil, např. „Opávia z darů naší Země“; „Dobrá voda denně doma“
Druhy reklamy podle funkce, kterou reklama plní:
informační reklama – zejména při zavádění výrobků na trh, ale i při zásadních změnách, např. při otevření nové prodejny
přesvědčovací reklama – ve fázi růstu, kdy chceme přesvědčit zákazníka o výhodnosti našich výrobků oproti konkurenčním
připomínací reklama – připomíná zákazníkům existenci výrobku – ve fázi zralosti výrobku (Coca cola, sezonní zboží)
Druhy reklamy podle předmětu reklamy:
všeobecná reklama – je to reklama zaměřená na zvýšení poptávky po určitém druhu zboží bez ohledu na značku, např. reklama na mléčné výrobky, proti kouření, zdravou výživu , očkování proti klíšťové encefalitidě – provádí ji instituce, protože cílem reklamy nemusí být jen zvyšování zisku, ale i mimoekonomické cíle, např. zdravotní návyky, životní prostředí
značková reklama – zaměřuje se na odlišení určité značky (Ariel, Poděbradka,..)
institucionální – vytváří vztah k firmě, ne k určitému výrobku, protože mnoho firem vyrábí různé druhy výrobků (mlékárna Kunín, Allianz, Česká televize, ČEZ)
reklamy, p
Pro reklamní využití existují čtyři základní druhy médií: televize, rozhlas, tisk a exteriérová média. Při plánování reklamní kampaně musí marketingový odborník zvolit, která média použije a jak si časově kampaň rozvrhne.
Hlavními kritérii pro volbu určitého média jsou:
- náklady, jsou jedním z nejdůležitějších kritérií při rozhodování o výběru média
- selektivita, schopnost média zasáhnout určitou geografickou oblast nebo demograficky rozdělenou skupinu lidí
- proniknutí reklamy, vyjadřuje procento lidí z cílového trhu, které je možno reklamou zasáhnout, kteří jsou přímo vystaveni působení reklamy v příslušném časovém období
- pružnost média vyjadřuje, jak rychle je možné provést v reklamě změny, jaký časový předstih je nutný pro zařazení nové reklamy
- úroveň média, tzn., jaká je jeho image v očích veřejnosti
- frekvence, vyjadřuje, jak často v určitém časovém odbobí je možné příslušným médiem reklamní sdělení přenášet
Požadavky na sdělovací prostředky:
Televize
- je nejsledovanějším sdělovacím prostředkem
- při volbě televize pro reklamu věnují odborníci pozornost typu programu, jeho sledovanosti a struktuře diváků (určité programy přitahují určité typy diváků)
- výhody televizní reklamy: - je vizuální médium a je tedy ideální pro demonstrace výrobků
- velmi široké pokrytí trhu
- nevýhody televizní reklamy: - přepínání programů či jiná činnost v době vysílání reklamy
(pokrytí trhu se snižuje)
- při vysílání reklamního bloku vzniká u diváků "informační zmatek"
Rozhlas
- zadavatelé reklam přistupují k rozhlasové reklamě jako k televizní
- každá stanice a program má svůj okruh posluchačů
-výhody rozhlasové reklamy: - je levná (vysílání může být delší nebo častěji opakováno)
- jde o pružné médium, může tedy rychle reagovat na změny na trhu
- jedná se o medium masově sledované a existuje snadná možnost geografické či demografické selektivity
-nevýhody rozhlasové reklamy: - působí pouze na jedne smysl, na sluch (některé výrobky nelze prostřednictvím rozhlasu propagovat)
Tisk (noviny a časopisy)
- jsou nejefektivnějšími sdělovacími prostředky
- dosahují specifického okruhu spotřebitelů (segmentace) z hlediska jejich povolání, vzdělání, věku zájmu, apod.
- velkou výhodou tisku proti rozhlasu a televizi je, že obsah může jít víc do hloubky a může být delším
- skutečnosti uváděné v reklamě mohou být přečteny několikrát, mohou být v klidu analyzovány, čtenář si je může vystřihnout, ...
Noviny
- jsou většinou tištěny v černobílém provedení
- jsou vydávány převážně denně, některé týdně
- cena reklamy v novinách je závislá na popularitě novin a počtu výtisků; záleží i na skutečnosti, zda se jedná o noviny celostátní či pouze regionální, velikosti inzerátu, jeho umístění na titulní straně a jiných stránkách, v příloze,...
- důležitá je i úprava inzerátu, umístění reklamy ve všední den nebo v sobotním vydání
- výhody novinové reklamy: - její široký dosah, pružnost
- možnost zasažení velmi úzkého segmentu spotřebitelů
- možnost rozdílné inzerce v jednotlivých oblastech (české a moravské vydání celostátního deníku, možnost účtovat rozdílné ceny v různých oblastech, využití příloh, ...)
- nevýhody novinové reklamy: - lidé obvykle noviny čtou dosti rychle (přečtou je jednou a potom je vyhodí)
- vyhrazují inzerci několik stránek, které jsou přeplněny různými reklamami a jsou nepřehledné
- špatná kvalita reprodukce zejména fotografií v důsledku tištění novin na méně kvalitní papír
Časopisy
- čteme je pomaleji a pozorněji než noviny
- jsou určeny především pro volný čas
- jejich zaměření je buď všeobecné a potom zasahují široké vrstvy obyvatelstva nebo velmi specializované zasahují vyhraněný segment obyvatelstva
- zůstavají v rodině delší dobu Þ reklama v nich "žije" a přináší výsledky delší dobu
- výhody: - lepší tisk a kvalita reprodukcí, barevné provedení, větší tvořivost a umělecké vyjádření
- čtenář vnímá úroveň časopisu; některé z nich jsou vysoce prestižní a pozitivně přenášejí svou image i na propagované výrobky
- mohou být využívány i pro ostatní nástroje propagace (přináší vzorky, kupóny,..)
- nevýhody: - omezená pružnost z důvodu delší uzávěrky časopisů
- vyšší náklady na reklamu než u novin
Exteriérová média
- mezi ně patří firemní štíty, poutače (billboardy), reklamy tištěné na nákupních taškách, reklamy na dopravních prostředcích
- jsou pohotovým nástrojem reklamy
- výhody: - nízké náklady, možnost umístění do blízkosti obchodu
- časté vystavení spotřebitelům
- vysoká pružnost
- nevýhody: - nemohou poskytovat mnoho konkrétních informací
- obtížně lze provádět segmentaci
Poutače (billboardy)
- musí ryhcle připoutat zájem
- musí být kontrastní, s jednoduchým snadno zapamatovatelným textem a atraktivní fotografií
8. 2. Podpora prodeje
- je forma komunikace, která má za cíl propagovat prodej výrobků prostřednictvím dodatečných podnětů
- nejvíce je využívána podniky, které si nemohou dovolit drahé reklamní kampaně svých výrobků
Dodatečné podněty
- pomocí nich se stává prodej výrobků pro zákazníky přitalivější
1) Vzorky
- výrobci podporují prodej svých výrobků tím, že nabízejí zákazníkům zdarma vzorky např. ochutnávky potravin, vzorky kosmetiky,....
- nabízejí je přímo doma, prostřednictvím pošty, nebo mohou být součástí jiného prodávaného výrobku
2) Kupóny
- jsou poukázky, které umožňují při nákupu výrobku získat určitou výhodu kupujícím
- výhodou může být: sleva při následné koupi výrobku, možnost výhry, drobný dárek, ...
- hlavním cílem používání kupónů je opětovné zakoupení zboží
- mohou být umístěny uvnitř obalu, na něm nebo mohou být distribuovány prostřednictvím novin, časopisů, poštou, ...
3) Cenové stimuly
- mohou být iniciovány výrobcem, prodejcem a mohou mít různé formy např. speciální balení (3 páry ponožek za cenu 2 párů, dvě trička v ceně jednoho, ....)
4) Soutěžní hry
- uskutečňují se přímo v obchodě, kde zákazníci odpovídají na různé otázky a při úspěšných odpovědích mohou získat různé ceny
5) Loterie
- jedná se o slosování s možností výhry, která je tvořena výrobky, jejichž prodej je propagován (např. losy dostávají zákazníci v prodejně po zakoupení určitého množství zboží)
6) Vystavení zboží
- na správném místě má silný vliv na kupní chování zákazníka
- místo, kde je nejvíce upoutána pozornost zákazníka je u pokladny
další způsoby upoutání pozornosti: atypický regál, dekorativní předmět v regále , ....
7) dárky – zákazník je získá zakoupením určitého počtu výrobků nebo realizací nákupu ve stanovené lhůtě )např. za nákup nad 300,- Kč dostane čokoládu)
8) prémie – výrobek přiložený zdarma k hlavnímu výrobku
8.3. Publicita
(public relations = vztahy k veřejnosti)Jejím hlavním cílem je vytváření dobrého jména (goodwill) podniku v očích veřejnosti. Jedná se o šíření kladných informací o podniku.
Podniky používají pro styk s veřejností tyto nást
roje:oddělení pro styk s veřejností
připravuje pro média informace o podniku (pozitivní)
články, rozhovory
pořádání tiskových konferencí ( u velkých podniků tiskový mluvčí informuje média o situaci v podniku, o hosp. výsledku, o péči o pracovníky, o možnostech rekreace)
telefonní linka pro stížnosti
vydávání tisových materiálů
letáčky, firemní tiskoviny – brožury
podnikové noviny, časopisy
výroční zprávy o hospodaření podniku
tvorba a aktualizace webových stránek
sponzoring
podniky si vytvářejí image na veřejnosti finančními příspěvky na sport, kulturu, školství
firma sponzoruje např.sport, protihodnotou může být umístění reklamních poutačů firmy v místě konání sportovní akce
veřejně prospěšné služby
podniky si vezmou pod patronát opatrování parků, dětských hřišť, komunikací
lobby – firma prosazuje své zájmy v oblasti legislativy, státní správy, samosprávy
speciální akce – např. pro zaměstnance firmy – vytvářet u nich pocit sounáležitosti s firmou
dopisní papíry, vizitky, chování a oblečení zaměstnanců, logo firmy – vytvořit jednotný vzhled firmy!
8.4. Osobní prodej
- je forma komunikace s jedním nebo více zákazníky
- cílem je dosažení prodeje výrobku (výhodou může být, že výrobek lze předvést)
- vyvolává specifické nároky na pracovníky, kteří osobní prodej uskutečňují, jsou to prodejci (tj. obchodní zástupci a obchodní cestující)
Prodejci mají 3 funkce:
1) ovlivňují kupujícího v rozhodování o koupi výrobku
2) zprostředkovávají informace o výrobku
3) poskytují servis - zajišťují dodání výrobku, zaškolují k
upujícího, ...Základní kvality úspěšného prodejce:
- dobrý prodejce by měl být pružný (reaguje na potřeby zákazníka)
- schopnost vcítění se do duševních stavů, pocitů a myšlenkových pochodů zákazníka
- prodávající se snaží vytvořit v očích zákazníka obraz důvěryhodnosti
- vlastnosti a dovednosti - umět dobře komunikovat,
- schopnost rychle reagovat a řešit problémy,
- být energickou osobností se schopnostmi přesvědčit jiné lidi
2 taktiky osobního prodeje
-noha ve dveřích
je založena na stupňování požadavků, obchodník nejprve předvede produkt a snaží se zaujmout potenciálního zákazníka např. možností vyzkoušet si zboží. V další fázi se snaží zákazníka si zavázat např. drobným dárkem nebo pozváním na oběd. posledním krokem je uzavření obchodu.
přibouchnuté dveře
začíná nepřiměřeně vysokým požadavkem, na který nelze reagovat jinak než odmítnutím (tj. přibouchnutí dveří). tuto fázi však nelze příliš přehánět. Následuje požadavek podstatně mírnější – to, čeho chce obchodník ve skutečnosti dosáhnout(zákazník ti chápe jako ústupek a přijímá to jako vítězství)
9. DISTRIBUCE (Placement)
Je to jeden z prvků (nástrojů) marketingového mixu.
Cílem distribuce
je nalézt ideální cestu od výrobce ke konečnému spotřebiteli tak, aby výrobky byly ve správný čas na správném místě, kde je zajištěn odbyt.Prodejní cesta
je způsob propojení mezi výrobcem a konečným spotřebitelem (zákazníkem)Prodejní cesty
přímé (prodej přímo konečným spotřebitelům)
nepřímé (prodej přes distribuční mezičlánky)
Přímá prodejní cesta
je to prodej přímo konečným spotřebitelům, nejsou zde žádné distribuční mezičlánky
V praxi jsou to
podnikové prodejny
zásilkový prodej výrobních firem
ušití šatů na zakázku, služby holiče, v zemědělství prodej „ze dvora“, podomní prodej
Nepřímá distribuční cesta
Je to prodej přes distribuční mezičlánky (velkoobchod, maloobchod
)Typy distribučních cest
typ – distrib. mezičlánkem je zde pouze maloobchod, který odebírá výrobky přímo od výrobce a prodává je konečným zákazníkům, výhodou je rychlost toku výrobků
použití: - u výrobků s krátkou trvanlivostí, které snadno podléhají zkáze (květiny, pečivo, cukrovinky)
- u výrobků sezonního charakteru
typ – má 2 distrib. mezičlánky: velkoobchod a maloobchod
typ nepřímé cesty má 3 distribuční mezičlánky – kromě VO a MO jsou zde
agenti (obchodní zprostředkovatelé), které si může najmout výrobce, který má zájem vyhledat co nejvýhodnější odbytové příležitosti, ale také velkoobchod, aby si zajistil dodávky zboží za co nejlepších podmínekVelkoobchod
je firma, která nakupuje výrobky od výrobců za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním organizacím, výrobním podnikům a podnikatelům. Velkoobchod se stává po
nakoupení výrobků jejich vlastníkem, s tím souvisí fakt, že nese rizika, ale také určuje ceny a podmínky dodávek
Funkce, které plní velkoobchod:
nabízí zboží více výrobců do maloobchodu, vyjednává o ceně
skladování
– VO překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou – někteří výrobci produkují výrobky jenom určitou část roku – zemědělcivytváří zásoby nutné k
pružnému zásobování odběratelůposkytuje odběratelům obchodní úvěr
přebírá riziko
spojené s nákupem, dopravou a skladováním zboží, protože se stává vlastníkem zbožípodílí se na dohotovení zboží
(dozrávání ovoce, pražení kávy, kompletace výrobků)zajišťuje
dopravu do maloobchodní sítěpropagace
zákaznický servis
Druhy velkoobchodu
tradiční velkoobchodní podnik
– zajišťuje většinu funkcívelkoobchody poskytující omezené služby
samoobslužný velkoobchod „Cash and Carry"
(zaplať a odvez) – způsob platby jedině za hotové, neposkytuje obchodní úvěry a ni dopravu, funguje bez informačního servisu, zaměřuje se zejména na drobné podnikatelepolicový velkoobchodník
– umísťuje své regály v maloobchodní síti, maloobchod zprostředkovává prodej a platí pouze za prodané zboží, neprodané zůstává v majetku velkoobchodu, pro MO je to vítaný bezrizikový doplněk sortimentu (hračky, kosmetiky, noviny)pojízdný velkoobchodník
(rozvážková služba) – prodej zboží rychle podléhajícího zkáze (maso, lahůdky) za hotové supermarketům, nemocnicím, hotelům – pracuje bez skladů, zato má vlastní dopravuz
ajišťovatelé zásilek – soustředí objednávky od zákazníků a při určitém výhodném objemu zakázek zajistí dodávku přímo od výrobce, kterému zaplatí a zboží ihned rozvezou a vyfakturují svým zákazníkům (nemají totiž sklady) – jde například o uhlí, produkty těžké chemiezásilkový velkoobchod
– rozesílá navazujícím článkům (maloobchodu,firmám, institucím) nabídkové katalogy, nemá vlastní dopravu, objednané zboží rozesílá poštouŘízení maloobchodní prodejny
Jde o to, aby prodejna byla vyjímečná, odlišná, přitáhla pozornost zákazníka
Maloobchodní mix – prvky
umístění prodejny
atmosféra prodejny
sortiment
cenová politika
personál prodejny
rozsah služeb
Všechny tyto prvky tvoří dohromady strategii maloobchodní prodejny
ad 1) umístění prodejny
záleží na tom, o jaký typ maloobchodu se jedná – hypermarket na okraji, snadno dostupný automobilem, malá prodejna se zbožím každodenní potřeby musí být blíže lidem – čím dále je od bydliště zákazníka, tím menší je pravděpodobnost, že tam bude nakupovat
ad 2) atmosféra prodejny
každá prodejna svou úpravou a uspořádání působí na psychiku a smysly zákazníka
může být: nevýrazná, neestetická, vkusná, elegantní, luxusní Þ image prodejny
Atmosféra je dána
velikostí a členěním prodejní plochy
v malých prodejnách se zákazník cítí stísněně a rychle je opouští
příliš velké prodejní plochy působí neosobně Þ velké prodejny je třeba vybavit orientačními tabulemi 2,5 m až 3,5 m nad úrovní podlahy (nižší nápisy splývají se zbožím v regálech)
umístění zboží
jiné umístění má zboží každodenní spotřeby a jiné tzv. impulzivní zboží (u pokladny) to, co chceme nejvíce prodat – na úrovni očí zákazníka
osvětlení prodejny – intenzivní světlo se používá v obchodech s potravinami a elektronikou, tlumené osvětlení je vhodné v prodejnách s ošacením, keramikou – uklidňuje, dodává příjemný charakter
hudba – volíme podle toho, jaké zákazníky očekáváme (starší, mladší)
ad 3) sortiment
důležité je zvolit šíři a hloubku sortimentu
specializované prodejny – užší sortiment ve značné hloubce (např. hodně druhů ledniček, praček apod.)
supermarket – široký sortiment, ale ne hluboký
ad 4) cenová politika
- prodejny masového zaměření mají nižší ceny, speciální prodejny jsou dražší, exkluzivní prodejny mají vyšší ceny, protože mají dobré umístění, vybavení, úroveň personálu, služeb)cenová taktika prodejny
Prodejny zpravidla p
rodávají některé druhy zboží podstatně levněji než konkurence, aby přilákaly zákazníky, současně však některé druhy zboží prodávají o něco dráž, aby tak kompenzovali pokles zisku z levněji prodávaného zboží.ad 5)Personál prodejny
je v neustálém kontaktu se zákazníky
dotváří image prodejny
ovlivňuje návštěvnost
důležité je
chování
vystupování
profesionalita
vzhled (oblečení)
znalosti
komunikační dovednosti
ad 6) služby
spotřebitelský úvěr
dodávka do domu
dárkové balení
předvádění výrobků
hlídání dětí
pozár
uční servisvýměna zboží
parkování
DRUHY MALOOBCHODNÍCH JEDNOTEK
Specializované prodejny
jsou zaměřeny na určitý druh zboží(např. spotřební elektroniku, sportovní potřeby, knihy), u kterého nabízejí rozsáhlý výběr. Jsou rozšířeny zejména u nepotravinářského zboží.
personál musí být vysoce profesionální
Prodejny
se zbožím denní spotřebyzákladní potravinářský sortiment + další doplňkový sortiment (omezený výběrdrogistického zboží, noviny, časopisy, cigarety)
umístěny v lokalitách s vysokou hustotou osídlení
patří sem i malé prodejny s pultovým prodejem a stánkový prodej
Supermarkety
velké samoobslužné prodejny s prodejní plochou minim. 400 m2.
široký sortiment zboží (3 000 -5 000 prodejních položek)
převažuje potravinářské zboží
nakupují většinou přímo od výrobců ve velkých objemech za výhodné ceny – zboží je prodáváno za výhodné ceny
zákazníci zde realizují obvykle větší jednorázové nákupy
Þ velké nároky na parkovací plochyHypermarkety
liší se od supermarketů pouze velikostí
minimální prodejní plocha je zde 2 500 m
sortiment přesahuje 25 000 prodejních položek
parkovací plochy pro automobily by měly být obrovské (3x větší než prodejní plochy), protože zákazníci zde uskutečňují velké nákupy pomocí automobilu
umístěny na okrajích větších měst
Diskontní prodejny
pracují s úzce vymezeným sortimentem (např. potraviny a předměty denní potřeby nebo textil)
obvykle jde o rychloobrátkové zboží (zboží prodávající se rychle a v kvantech)
vzhledem k vysokému obratu získávají diskontní prodejny množstevní slevy od dodavatelů a mohou si dovolit politiku nízkých obchodních přirážek (marží)
Þ ceny se příliš neliší od cen výrobcůvybavení prodejen je úsporné, někdy se prodává přímo z palet
Obchodní domy
široký sortiment výrobků soustředěný pod jednou střechou
prodej veškerého zboží je v režii jedné obchodní organizace nebo jsou prostory obchodního domu rozděleny na samostatné prodejní plochy, které se pronajmou různým obchodním organizacím k prodeji dohodnutého sortimentu zboží (tzv. „shop in shop systém“)
Obchodní komplexy
velké objekty s množstvím obchodních míst různého sortimentního zaměření a s řadou služeb
umístěny většinou na periferii velkých měst
Katalogové prodejny
zákazník si zboží vybírá podle předložených nabídkových katalogů
vybrané zboží na místě zaplatí a převezme ze skladu
díky nízkým nákladům na prodejní plochy a provozní režii jsou zde zajímavé ceny a tím i vyšší poptávka
Obchodní řetězce
jsou tvořeny silnou obchodní společností, která vlastní celou řadu supermarketů a hypermarketů, pro které zajišťuje hromadné zásobování , nakupují přímo u výrobců – množstevní slevy
DISTRIBUČNÍ STRATEGIE
Správná volba distribuční strategie je velmi důležitá. Používají se 2 strategie, které se mnohdy vzájemně kombinují
strategie tlaku („PUSH")
dotyčný
prodejce se zaměřuje na bezprostředně následující distribuční mezičlánek, u kterého se snaží co nejvíce prodatpoužívá se různých slev a srážek, zaměřených na zvyšování objemu prodejů
propagace výrobků se provádí u distributora
tato strategie se používá na trz
ích s výraznou konkurencí a se stejnorodými výrobky (výrobky se od sebe příliš neliší)strategie tahu („PULL")
je zacílena na konečného spotřebitele (zákazníka)
typická je pro ni snaha přesvědčit zákazníky o výhodnosti nákupu pomocí agresivních reklamních kampaní, soutěží
uplatňována bývá tehdy, když jde o odlišitelné výrobky, renomované značky, výrobky s nepřehlédnutelnou image a tehdy, když lze očekávat velkou poptávku
Zvláště v poslední době se začínají v distribučních cestách objevovat prvky franchisingu. Franchising (tzv. „franšíza“) je v podstatě poskytování práva na užívání a výlučný prodej značkového výrobku nebo služby v určitém teritoriu, je spojen s možností přístupu k určité technologii, know – how a obchodní značce.
Uzavře se smlouva mezi poskytovatelem licence a nabyvatelem licence, který za poskytnutí licence a podporu (školení, reklamu) platí jednorázově vstupní poplatek a průběžně určité předem dohodnuté procento z tržeb. př.: provozovny rychlého občerstvení KFC, Mc Donald´s, prodejny značkové mody Benetton apod.