maturitní otázky, seminárky a referáty
Marketing a management - Marketing, marketingové strategie, typy marketingu
Autor: Lenka Staňková
Marketing vznikl ve 20. letech 20. století kdy v USA došlo k přebytku některého zboží a nastal problém s jeho odbytem. Vrchol rozvoje marketingu nastává v 50. a 60. letech 20. století.
Směry marketingu jsou tři :
- americký – vyznačuje se tvrdým přístupem
- japonský – zaměřený na ekologii a sociálně slabší občany
- evropský – který se snaží eliminovat nejostřejší dopady soukromého podnikání
Marketing je podnikatelská metoda, která umožňuje podniku hledat odbytový trh pro své výkony, trh utvářet a systematicky o něj pečovat.
Cílem marketingu je zajistit podniku dlouhodobý odbyt jeho výrobků a služeb. Tím zajišťuje jeho úspěšnost, která je založena na spokojenosti zákazníků. Pro zajištění těchto cílů dělá podnik několik činností:
- hledání trhu
- určování trhu
- utváření trhu (obchodní domy, prodejny, reklama, stanovení ceny)
- udržování trhu (doplňkové zboží, sledování konkurence)
Druhy marketingu:
- výrobně orientovaný – středem zájmu je výroba. Snaha o levnější a produktivnější výrobu
- orientovaný na prodej – přesvědčuje zákazníka, aby si koupil právě jeho výrobek
- absolutní marketing – výhradně orientovaný na potřeby zákazníka (průzkum trhu – jaké výrobky služby zákazník chce, balení, způsob prodeje, cena, druh reklamy, apod...)
Marketingová strategie podniku
1. výchozí analýza vyráběného sortimentu, struktura výrobního programu (=co dál budu vyrábět)
2. identifikace tržní situace (=výrobek, zákazník, sortiment, trh)
3. analýza a zhodnocení strategických marketingových zdrojů (=naše konkrétní kroky)
4. identifikace podnikatelského prostoru (=šance a rizika)
5. analýza životního cyklu dominantních výrobků
6. formulace cílů (=proč a jakou cestu zvolit)
Typy marketingu:
1. konverzní – není poptávka. Zákazník neví o novém výrobku. Je snaha co nejrychleji informovat s cílem vyvolat poptávku.
2. stimulující – poptávka je pouze někde. Je potřeba výrobek vyvézt i do jiných teritorií a vyvolat poptávku.
3. rozvojový – zákazník chce uspokojit poptávku, ale není vhodný výrobek. Je třeba ho urychleně vyvinout a uvést na trh.
4. remarketing – snaha o prodloužení křivky životního cyklu výrobku a udržet poptávku
5. udržovací – poptávka je úplná, ale je nutno se na trhu připomínat
6. synchromarketing – poptávka je kolísavá, je nutno přizpůsobit nabídku
7. demarketing – poptávka je nadměrná. Je třeba ji krotit (např. zastavením možnosti splátkového prodeje. Rychle nastupuje konkurence)
8. protipůsobící – respektuje požadavky státu a společnosti (např. varovné nápisy na cigaretách)