maturitní otázky, seminárky a referáty
Filosofie - Česká filozofie
Autor: Vlaďka Beránková
- oproti německé není spekulativní
- nevytváří velké systémy
- se spojena s jinými oblastmi duchovna a směřuje k řešení praktických úkolů (hl. Masaryk)
- v celých dějinách české fil. dominuje snaha o jednotu života a učení (život potvrzoval myšlenky
- sokratovský postoj – Klíma, Patočka a Komenský
NEJSTARŠÍ ČEŠTÍ FILOZOFOVÉ
TOMÁŠ ŠTÍTNÝ (+ 1401)
- Řeči besední - požadoval zbožný život a vykládal zjevené pravdy v bibli
- člověk by se je měl snažit pochopit rozumem
- jako první začal tvořit filozofické termíny, překládal ty latinské hlavně
JAN HUS
- ochoten zemřít za své myšlenky
- dílo: O církvi – kritika světské moci, za nejvyšší normu považoval boha
PETR CHELČICKÝ
- zdůrazňuje mravní obrodu společnost a návrat k původním hodnotám křesťanství
- oproti Husitům důkladně odmítá násilí a vzpoury
- uznával ho Masaryk i Tolstoj
- díla: O boji duchovním, Síť míry
JAN AMOS KOMENSKÝ (+ 1670)
- náš velký myslitel a pedagog, hluboce věřící člověk, nejvýznamnější exulant
- vyvíjí se ve 3 etapách:
1.) do 1621 – spis: Divadlo veškerých věcí, člověk je chápán jako divák a svět jako divadlo
2.) 1621 – 8 – odešel z vlasti a doufal v návrat, spis: Labyrint světa a ráj srdce
člověk je chápán jako poutník a svět jako temný nepochopitelný labyrint
3.) po roce 1928 – spis: Obecná porada o nápravě věcí lidských (Všenáprava)
spis: Clamores Elige (Eliášův křik, jeho deník posl. 5 let života
člověk jako napravitel a svět jako dílo nápravy
- NOETIKA – teorie poznání, obsažena ve spise: Krátký výklad fyziky, uznává 3 zdroje poznání
=> smysly, rozum a písmo svaté
- ONTOLOGIE - uznával archetypální svět, svět se hmotně vyvíjí, pak nastupuje člověk a dělá z něho svět
duchovní, ale vše vychází z boha a zase se vrací
- kreační model – člověk tvoří duchovní svět, prostřednictvím čl se tvoří další světy
- prolomení novoplatonického pojetí /hmota je pouze emanací – výtvorem ducha
- světy, které tvoří člověk jsou tří: - svět lidské tvorby
- svět lidských vztahů
- svět duchovní
- POJETÍ ČLOVĚKA – svět dostal intenci rozvíjet se sám, člověk vylepšuje svět, ne bůh, u něho člověk stojí
na nejvyšší pozici, je mimořádně významný („nedokonalý anděl, anděl s tělem“),
má 3 schopnosti, jimiž vyniká: - rozumná bytost
- má svobodnou vůli
- je schopen tvorby – rozvoj je úkolem školy
- jeho filozofie je univerzalistická a pansofická – hledá jednotu a harmonii člověka a světa
- uznává koncept „otevřená duše“ (otázka vyššího principu, až boha)
- Komenský byl skromný proti racionalistům, člověk je středem a tak je zodpovědný za přírodu, je správcem,
nikoli dobyvatelem jako u Descarta
- odmítá Descartovu skepsi k víře – setkali se 1642, ale měli opačné názory (K. byl věřící a uznával geoc.)
FILOZOFIE 19. STOLETÍ
- v době národního obrození k nám pronikají osvícenské a romantické myšlenky
BERNARD BOLSANO
- jeho otec byl Ital, vyhozen z univerzity za své názory
- přínos udělal hlavně v oblasti MA a LOG – usiluje o hledání objektivních pravd, nezávisle na čase a prostoru, takové pravdy jsou logické věty a výroky, logika je závislá na psychologii, logické věty jsou věty o sobě – nadčasová záležitost
- dílo: Vědosloví
AUGUSTIN SMETANA
- jeho filozofie je romanticky spekulativní
- zaměřuje se na filozofii dějin – dějiny jsou bojem božského x pozemského (nekonečna x konečno)
- boj skončí převedením lidstva do božskosti, což uskuteční Slované (angl. Svobodu a německou vědu dovrší uměním a láskou a vnikne věk humanity
- dílo: Význam současného věku?
FRANTIŠEK PALACKÝ
- později píše o dějinách českého národa v Čechách a na Moravě – v těchto dějinách se odehrává zápas, boj Čechům a němců, Čechům přisuzuje více demokratičnost a němcům více feudalismu
- cílem je svoboda a demokracie
- spis: Krásověda
JAN EVANGELISTA PURKYNĚ
- snažil se vysvětlit specifičnost živé buňky, živé látky
- navrhuje panteistický systém => příroda je jediným bytím a člověk je jejím výtvorem
- určující pro světovou podstatu jsou vnitřní tvořivé síly: elektrická, magnetická a životní
- dílo: Listy ze zápisníku zemřelého přírodovědce
MODERNÍ FILOZOFOVÉ 20. STOLETÍ
VLADISLAV KLÍMA (1928)
- český nejextrémnější filozof a spisovatel, psal hlavně po hospodách, velký kacíř, radikální, toulal se po lesích
- vymřela mu celá rodina – prožitek smrti, urazil císařskou rodinu – vyhozen ze škol
- byl kultivovaný, vzdělaný, nebyl konvenční
- své filozofické knížky psal aforisticky => fragmentárně, po kousíčkách (jako všichni iracionální filozofové)
- vycházel ze Schopenhauera a Nietzscheho
- za světovou substanci považuje vědomí (to má volný charakter)
- jediným měřítkem je absolutně svobodná vůle jedince, pravda je to, co chci, aby byla pravda
- mravnost a spravedlnost pro něho nemají smysl – místo těchto pojmů => EGOSOLISMUS a EGODEISMUS
- jeho filozofie – krajní subjektivismus, blízký existencionalismus
- Klíma je filozoficky ambivalentní – rozporný a dvojznačný => 2 směry se střídají v jeho myšlení
Ztráta autority (boha) vede k úpadku – líčí to v Utrpení knížete. Lidstvo samo sebe neumí řídit, není vyspělé
chtěl varovat před ztrátou hodnot, která vede k nihilismu
-
díla: Utrpení knížete Sternenhocha, Slavná Nemesis
filozofie: Svět jako vědomí a nic
Traktáty a diktáty, Vteřina a věčnost
divadlo: Matěj Podstivý
EMANUEL RÁDL (1942)
- také jméno rychlíku, univerzitní profesor, původně biolog, přednášel metodologii přírodních věd
- Boethisus – v 5. století napsal ve vězení knihu Poslední Říman, první scholastik, Rádl zvolil název podle něho, ke konci byl nemocný a upoután na lůžko (podobal se mu)
- klade důraz na absolutní mravní řád nad světem, lidé by se měli řídit řádem
- dílo: Útěch z filozofie
TOMÁŠ G. MASARYK
- narodil se v Hodoníně 1850 a zemřel 1937
- studoval ve Vídní sociologii a filozofii, mravně založený člověk, zúčastnil se bojů o rukopisy
- aféra Hilsneriáda => Hilsner byl Žid, zastal se ho, podobně Dreifusova aféra, davový fanatismus
- asketicky žil – chudě, střídmě jedl, nebyl požívačný
- filozoficky eklektik, spíš politik, nemá vlastní filozofický systém, přebíral myšlenky, rozuměl jim
- navazuje na Comtům pozitivizmus a přetváří ho do kritického realismu
- filozofie je mu pokusem o celkový názor na svět, uznává objektivní svět
- odmítá dualismus rozumu a smyslů, odmítá skepsi, věří v poznání světa
- FILOZOFIE DĚJIN
– je přesvědčen o kontinuitě v dějinách, vývoj svěřuje ke stále hlubší humanitě,„Ježíš, ne César!“ , v českých dějinách uznával ideály reformační a obrozenecké
- typická česká filozofie - je politická, uznává Havlíčka, Palackého a Komenského, malý národ si nemůže
dovolit luxus, filozofie musí sloužit (myšlení pro myšlení)
- byl humanista a požadoval soulad rozumu, citu a jednání člověka
- měl rád anglosaskou filozofii, ne německou
- měl jediného žáka a následovníka => jím byl Emanuel Rádl
- díla: Sebevražda (prvotina, zkoumal statistist. metodami data z evropských zemí, křesťané jsou ji
nejdál), Česká otázka, Ideály humanitní, světová revoluce, s Čapkem Hovory s TGM
JAN PATOČKA (1907 – 77)
- studoval u nás i v Německu, asistent Husserla společně s Heidegerem, nadaný
- přednášel na UNI do okupace, krátce po válce zašil se ve výzkumném ústav Jana A. Komenského, učil Vránka
- v 70 letech opět nesměl psát jako za války (houpačka)
- stal se s Havlem a Jiřím Hájkem prvním mluvčím Charty 77 (nechtěl tam, věděl, že bude represe, odnese to, chtěl se věnoval filozofii, tak váhal, pak ho vyslýchali, ale netroufli si ho zavřít, velká osoba)
- díla: Přirozený svět jako filozofický problém, Úvod do fenomenologie, Kacířské eseje o filozofii dějin, Evropa a doba poevropská, Negativní platonismus, Péče o duši
- zjednodušeně vyjádřeno ve dvou motivech:
1.) motiv přirozeného světa
- souvisí s osudem člověka a lidskou duší, žijeme v civilizace, všude je technika, ale přesto
potřebujeme něco bazálního jako vztahy, láska, domov a teplo.. (Husserl – vychází z něho)
- země je pokladem všeho dění (jeviště), a nebe je protipólem, měli bychom se ohlížet po
tomto základu, ctít ho
- přirozený svět je prostředím lidských kontaktů (láska a boj)
- význam domova: domov je část světa, která je nám nejbližší, kde se cítíme bezpečně, orientované
centrum našeho života a protikladem je svět (nejzašší horizont, nejdál), do světa chodíme za obživou,
ale vracíme se z něho, jsme zde jako cizinci
2.) sokratovský motiv – souvisí s filozofií dějin – ve fenomen. pojatých dějinách není žádný určující
zákon nebo konečný smysl dějin. Dějiny jsou problematičnost, a ta zůstane vždy problémem. Jde o to: rozvinout určité otázky, jimi se dívat na svět a s nimi žit. Smysl dějin je tedy stále hledaný, stále problematizovaný, je to cesta. Nevíme kam dějiny půjdou, ale můžou vést tou nejlepší cestou. Důležitá je péče o duši. Lidé by měli být vychováváni k poctivému myšlení – půjdeme správně (péče o duše i u Sokrata a Platona – EPIMELEIA)
ČEŠTÍ SOUČASNÍ FILOZOFOVÉ
§
Erazim Kohák§
Petr Rezek§
Karel Kosý§
Pavel Koubas§
Václav Bělohradský (postmoderna, spolužák Vránka)