maturitní otázky, seminárky a referáty
Český jazyk - Česká literatura v době vrcholného středověku (2007)
Autor: autor neznámý
- náboženský charakter
- pro další rozvoj lit. vytvořil ekonomické i politické podmínky Přemysl Otakar I.
- od pol. 13. stol. a celé 14. stol. je stavitelství ovlivněno gotickou architekturou
- koncem 13. stol. začíná převládat české písemnictví nad latinou
I. FÁZE
- vývoj od pol. 13. stol.- 40. léta 14. stol.
- projevují se krize vládnoucí třídy, kolonizace a vzestup hospodářství měst, 
   velký rozvoj kultury a lit.
- reforma Václava II. – těžba stříbra, upevnil měnu (Pražský groš), ve městech společenské třídění, rostou politické nároky patriciátů (nejbohatších)
 - rozpory mezi šlechtou a královským dvorem
 - rozpory mezi šlechtou a městy 
 - spory uvnitř měst
-1306- vymírají Přemyslovci a šlechta získává výsadní postavení, panovníkem je
           Jan Lucemburský 
- ohniskem lit. a kultury jsou kláštery např. Zbraslavský klášter u Praha a klášter  
   sv. Jiří na Hradčanech
- česká lit. soupeří s němčinou (oblíbená u vyšší šlechty) a latinou (slouží  
   duchovním)
- duchovní mají velký vliv, který se postupně snižuje, do lit. tvorby se začínají      
   promítat zájmy český šlechty
Duchovní lyrika
= náboženské písně (např. OSTROVSKÁ PÍSEŇ, KUNHUTINA MODLITBA, SPOR DUŠE S TĚLEM- kdo je vinen za hříchy- duše nebo tělo= oblíbené téma)
Duchovní epika
- především legendy
- snaha uvedení cizích látek do naší lit.
- usilovali o zábavnost, ustupovali zájmu náboženskému
LEGENDA O JIDÁŠOVI- nejhodnotnější, narážky na vymření Přemyslovců
      - jako mimčo plul po moři k ostrovu Škariot, ujala se ho královna, zabil nevlastního bratra a uprchl do Jeruzaléma, stal se správcem domu Piláta, zabil otce a vzal si matku, stal se apoštolem, zradil Ježíše a oběsil se na olši
Světská epika
ALEXANREIDA- poč. 14. stol. veršovaný epos, určen pro šlechtickou vrstvu
- historie starověkého makedonského krále Alexandra Velikého, který je na svou      
   dobu nebývale ideálním panovníkem
- obsahuje rady jak vládnout+ příklady
- začíná autorovou předmluvou (omluva za nedokonalé líčení)… výklad o 
   Alexandrovu původu… hrdinské činny až do jeho smrti
- nedochoval se celý, asi 2/5 původně 9 000 veršů
- celé skladba vyznívá jako marná cesta za slávou
- autor neznámý- povýšený postoj k sedlákům, záliba v lovu- příslušník vyšší   
                           šlechty
- hodnotná po stránce jazykové, některé postavy mají česká jména
- Alexandr je jako zobrazení českého krále, připomíná posledního přemyslovce
- u nás plní funkci hrdinské epiky
DALIMILOVA KRONIKA (1310- 1314)
- pravý autor je neznámý- je jím nižší šlechtic
- dochovala se celá, první česká kronika
- začíná stavbou Babylonské věže a líčí dějiny do roku 1314
- není příliš hodnověrná, čerpá z Kosmovi kroniky, psána nižším stylem  
- vlastenecká kronika, je z ní cítit silný vztah k národu, vystupuje proti Němcům   
   autor chce, aby si lidé více všímali svých předků
- chtěl sepsat celou historii, dosud známé kroniky kritizuje 
- tiskem vyšla 1620  před tím opisována
- vznikla z obav co se stane s Českým státem a společností po nástupu cizího  
   panovníka (Lucemburků)
Světská lyrika
- lidová poezie- milostné písně: KUDY SEM JÁ CHODILA
                                                BYLA TI SEM V SÁDKU
                                              - byly zapsány v divadelní hře o Marii Magdaléně
II. FÁZE
-vývoj od pol. 14. stol.- poč. 15. stol. 
- 1. pol. 14. stol. sloužilo písemnictví duchovním a šlechtě
- 2. pol. 14. stol. na lit. dílech se podílejí vzdělanci z měšťanstva, mají blíž k lidu,    
                          do lit. pronikají lidové prvky a zájmy měšťanstva
                       - dochází k laicizaci= zesvětštění lit.
                       - recitátoři z povolání= žertéři
- důsledek rychlého hospodářského a politického vývoje
- Karel IV. (1346-1378)- Čechy se staly jádrem evropského dění, Praha měla 
                                      styky s celou Evropou
  -1344- Pražské biskupství povýšeno na arcibiskupství
  - Nové město, Karlštejn, Karlův most- snažil se vytvořit velké obchodní centrum
- převažuje české písemnictví, větší význam než latinské (drama v ČJ)
- vznikalo více žánrů, složitější vztahy ke skutečnosti
- dvě větve- 1. skutečnost, řeší aktuální problémy, zachycuje skutečný svět,   
                    zůstává a dál se rozvíjí 
                - 2. samoúčelnost, výlučnost, usiluje o vybroušenou formu, zpracovává    
                       exotické látky, užívá jemného jazyka, později zaniká
Latinská tvorba
- podpořilo založení univerzity 1348 v Praze Karlem IV.- vzrůstá počet publika     
   latinského jazyka o laiky,
- mění se charakter nově vznikajících skladeb a knih, náboženská témata, ale i 
  vznik zábavných knih světských- prostředí univerzitních studentů= žákovská  
  lyrika (poezie)- vytvářeli především milostnou a satirickou poezii 
KAREL IV.
- VITA CAROLI (ŽIVOT KARLŮV) vlastní životopis, později přeložen do ČJ  
- LEGENDA O SV. VÁCLAVU
- zasáhl do rozvoje právnické lit- samostatně zformuloval KORUNOVAČNÍ ŘÁD  a podmínil vznik souboru státního, trestního a soudního práva= MAJESTAS CAROLINA (KARLŮV MAJESTÁT)
- dal podmět a podílel se na KRONICE ČESKÝCH KRÁLŮ- autor je PŘIBÍK PULKAVA Z RADENÍNA- zpracoval dějiny Čech do Karlovy současnosti
Tvorba v českém jazyce
- dostala se do popředí, překládala se základní latinská díla nebo se zpracovávaly náměty známé z latinské tvorby, byla přeložena Pulkavova kronika, po Dalimilově kronice je to další významné dílo v češtině
Drama
- blízko k lidovému publiku a prostředí, poprvé se projevil zájem o každodenní  
   život a o jeho pravdivé zobrazení
- MASTIČKÁŘ- 40. léta 14. stol. scéna z velikonoční dvojjazyčné hry 
         - hl. postava je mastičkář, který vychvaluje přednosti svého zboří, 
           převážně na středověkém trhu, (vzkřísil Abrahamova    
           syna Izáka, aby získal kupce)
        - hra je z části zpívaná a z části recitovaná, zesměšňuje prodavače hojivých   
           mastí a jiných léků, poprvé zachycuje měšťanské prostředí, objevuje     
           se hovorový  jazyk měšťanských a lidových vrstev
Legendy
- patří k části samoúčelnosti, usiluje o vytříbenou formu
- LEGENDA O SV. PROKOPU- opírá se o latinskou legendu vzniklou u nás
              - byla aktuální- zájem o sázavského světce podpořil Karlův úmysl zavést     
                 slovanské bohoslužby do nově vzniklého kláštera v Praze
              - líčí světcův život od narození do smrti, dějí se tam i zázraky
- ŽIVOT SVATÉ KATEŘINY- oblíbená v 2. pol. 14. stol. světice u vyšší vrstvy a  
                      Karla IV.
                   - autor usiluje o vybraný jazyk, těžko srozumitelná prostému člověku
                   - vypráví o královské dceři Kateřině, která přijala Křesťanství a jak  
                     za svou oddanost k víře byla umučena
Zábavná próza
- přispěla k dalšímu rozvoji epických žánrů, dostala se do legend a rytířské epiky 
   (před prózou byly veršované)
- nejprve překládána díla z latiny, později vznikaly původní díla
- TKATLEČEK- nejnáročnější prosaická skladba staročeské lit.
        - tvoří prosaický protějšek Života sv. Kateřiny
        - námětem je spor mezi Tkadlečkem a Neštěstím, které mu vzalo jeho           
          milou- Adličku= pouhá záminka, aby mohl rozvíjet filozofické úvahy o 
          svobodě lidských jednání, spor vyhrálo zosobněné Neštěstí
Odborná próza
- čeština pronikla nejdříve do právnictví a kronikářství, postupně i do lit.      
   nábožensky vzdělávací
SVĚTSKÁ LYRIKA
- držela krok s Evropskou lyrikou, mizí lyrika mluvená, projev zpravidla písňový,      
   básník je současně i hudebním skladatelem
- milostné písně- nejoblíbenější, vznikaly částečně v šlechtickém prostředí, ale   
                          většinou je tvořili studenti
     - milostný vztah chápán jako milostná služba básníka stejně jako v Evropě
     - vneseny měšťanské a lidové prvky
     - většina anonymní mimo skladby ZÁVIŠOVA PÍSEŇ- autor je ZÁVIŠ ZE ZAP
- PÍSEŇ VESELÉ CHUDINY- líčí bídu studentů, používá černý humor
- sociální satira- satira= lit. dílo, které něco kritizuje, využívá humor, aby         
           zaútočilo proti lidským nedostatkům, poměrům, nešvarům a vysmívá se jim, 
           byla tvořena měšťanskou inteligencí
- HRADECKÝ RUKOPIS- soubor tří skladeb: 
     - Desatero kázání božie-veršované kázání, autor v něm útočí na hříšníky          
                       porušující všechna přikázání, autor se staví na stranu chudých,         
                       bohatým hrozí sociální vzpourou
     - Satiry o řemeslnících a konšelích- laděny stejně jako desatero, napadají 
                       ševce, lazebníky, městské konšely, řemeslníky, kováře, pekaře- 
                       vyčítá jim nepoctivost a hrozí jim peklem
      - Bajka o lišce a dřbánu- veršovaná (i chatrák může na svou chytrost doplatit)
SMIL FLAŠKA Z PARDUBIC
 - NOVÁ RADA- hájí zájmy vysoké šlechty a otřesené pozice církve
       - rozsáhlá veršovaná skladba má podobu zvířecí alegorie
       - mladý král lev si pozve při svém nastoupení na trůn různá zvířata, která mu     
         mají radit, jak vládnout, a zvířata tak činí podle své přirozené povahy nebo
        podle vlastností, které se jim připisují
     - nastínil tím představu ideálního panovníka
RADA OTCE SYNOVI- didaktická skladba, starý rytíř radí mladému šlechtici    
                                    jaké má mít rytíř morální zásady
PODKONÍ A ŽÁK- satira, veršovaná hádka štolby a studenta odehrávající se  
                             v krčmě, hádají se dva chudáci, který z jejich stavů je lepší,    
                             těší se na budoucnost, končí rvačkou, nerozhodný spor
