maturitní otázky, seminárky a referáty
Český jazyk - Hledání nových forem českého divadla v meziválečné době
Autor: Jiří Pravda
- v této době je patrný vliv světového dramatu
1) oficiální divadlo
- Národní divadlo a Městské divadlo na Vinohradech - režisérský typ
a) inie s prvky impresionistickými a vitalistickými
- poetická náladovost
- pojetí divadelní inscenace jako uměleckého celku - nejen text, ale i světlo, hudba, scéna a talent herců
- je zaznamenán vzrůst režisérské úlohy a režie
Jaroslav Kvapil
- byl režisérem Národního divadla v Praze
- hra Princezna Pampeliška
- hra Rusalka
- posloužila jako libreto k Dvořákově opeře - poetičnost, impresionistický a symbolistický smysl
Fráňa Šrámek
- Léto, Měsíc nad řekou
- tyto hry jsou tzv. lyrická dramata
b) prohloubení psychologie postav (vliv Henrika Ibsena) a omezení přemíry zápletek v ději
Jaroslav Hilbert
- Vinna
- tato hra je již moderní tragédií a řeší se v ní mravní problém svedené dívky - snaha se zbavit společenských předsudků
- ve hře vystupuje pouze 5 postav, v jednom měšťanském pokoji a v časovém rozmezí pouhého odpoledne
c) historické drama
- realistické - toto drama na podkladu Aloise Jiráska
- s prvky symbolismu a filozofické reflexe
- Jaroslav Hilbert - Falkenštejn
- Jiří Mahen - Jánošík
d) vážné drama
František Lauger
- Periferie
- hra o lidech na okraji společnosti a hledání spravedlnosti
- Jízdní hlídka, Dvaasedmdesátka
- projev úsilí o harmonii všech složek dramatu
e) jevištní expresionismus
- prudká a křečovitá gesta
Karel Hugo Hilar
- byl režisérem ve Vinohradském divadle a později v Národním divadle
- vytvořil inscenaci hry bratří Čapků Ze života hmyzu
2) neoficiální lidové divadlo
- zábavní scény, šantány a kabarety
- kabaret Červená sedma - působili v něm Jíří Červený a Eduard Bass
- kabaret Revoluční scéna - Emil Artur Longen
- představitelé lidové komiky - Ferenc Futurista, Saša Rašilov a Vlasta Burian
- Děstabor - dělnické divadlo - působil v něm Jindřich Honzl
3) avantgardní scény
- začínají vznikat od poloviny 20. let a jsou protějškem tzv. "kamenných divadel"
- je u nich patrný vliv poetismu a jsou inspirovány lidovou zábavou (např. kabaret, film či cirkus)
- je to typ divadla tvůrčího, spjatého se životem - dialog s diváky
a) Osvobozené divadlo
- bylo založeno ve 20. letech
- nejvýznačnějšími režiséry zde byly Jindřich Honzl a Jiří Frejka
- autorskou a hereckou dvojicí byli Jiří Voskovec a Jan Werich - bylo to divadlo autorské
- první představení - Vest Pocket revue (malá kapesní revue)
- je napsána pod vlivem poetismu - uvolněná stavba, sled dramatických, hudebních a tanečních čísel v scénickém celku = parodie na tradiční postupy
- ve 30. letech je u nich zaznamenán přechod od dadaistického humoru a parodie k politické satiře (kritika hospodářské krize a varování před fašismem)
- v této době začíná spolupráce s džezovým skladatelem Jiřím Ježkem (od r. 1929)
- hry jsou předznamenány vysoce intelektuálními dialogy na předscéně (tzv. forbína) - tyto forbíny jsou zčásti improvizované a jsou reakcí na aktuální politické a kulturní události
- hra Caesar
- je zaměřena proti fašismu a je o nedostatcích demokracie
- hra Osel a stín
- ve hře je spor o stín - politické pozadí procesu
- hra Kat a blázen
- hra o původu diktátora
- hra Balada z hadrů
- F. Villon jako tribun lidu
- hra Rub a líc
- je o krizi a fašismu
- hra Těžká Barbora
- jejich poslední hra Pěst na oko
- tato hra byla reakcí na události kolem r. 1938
- roku 1938 bylo divadlo úředně zavřeno - V+W odjíždějí do USA a po válce Jan Werich působil v divadle ABC - Jiří Voskovec zůstává nadále v USA
b) D 34-41
- toto divadlo bylo avantgardní experimentální scénou založenou v letech 1933/34 (další číselné indexy označují vždy konec sezóny)
- režisérem i dramaturgem tohoto divadla byl Emil František Burian (1904 - 1959) - byl spisovatelem, skladatelem, výtvarníkem a hercem
- v tomto divadle se hrál moderní divadelní lyrický styl - propojení všech složek (tzn. textové, mimické, hudební, výtvarné, taneční a světelné)
- tento styl vyznává kritický pohled a reakce na společenské dění
- využívá rytmizovaného sborové recitace - tzv. voicebandu
- toto divadlo mělo různorodý repertoár
- adaptace děl klasiků - Klicpera, Shakespeare, Moliere
- dramatizace zvláště prózy - Haškův Švejk, Dykův Krysař, ale i poezie - Máchův Máj
- montáže z lidové poezie - Vojna
- inspirace z lidových dramat - Lidová suita
- hry současníků - Brecht, Žebrácká opera, Nezval, Milenci z kiosku a v roce 1940 veršovaná Nezvalova Manon Lescaut
- r. 1941 divadlo gestapem zavřeno a E. F. Burian byl v koncentračním táboře
- divadlo znovu otevřeno po válce jako D46 a po Burianově smrti bylo přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana
4) protifašistická divadelní fronta
- vzniká koncem 30. let a za okupace
- je to v podstatě sblížení oficiálního a avantgardního proudu
- aktuálními dramaty jsou dramata Karla Čapka - Bílá nemoc, Matka a Vladislava Vančury - Jezero Ukereve aj.