maturitní otázky, seminárky a referáty
Český jazyk - Doba staroslověnského a latinského písemnictví (2007)
Autor: autor neznámý
od 2.pol. 9.stol- poč. 13.stol.
RYSY STARŠÍ LITERATURY
- dochovány pouze zlomky z nejstarších dob (často neznáme kdy vznikla, neznáme
autora- anonymní)
- málo písemných záznamů, ústní slovesnost dlouho převažovala nad písemnictvím - nejstarší díla často nemají názvy (vytváří se uměle)
- český jazyk nebyl podmínkou příslušnosti díla k národní literatuře- důležité
bylo, že se píše o našem prostředí
- zpočátku byla spisovným jazykem staroslověnština, později latina
- písemnictví představovalo malou část slovesnosti
- ústní slovesnost
- tvoří předhistorickou dobu naší literární kultury, nemáme o ní přímé důkazy
- u nás na vysoké úrovni
- Slované žili na našem území od 5.stol, měli na vysoké úrovni řemeslnictví a
zemědělství
Drama- náboženské obřady
Lyrické žánry- pracovní, válečné a duchovní písně
Epické žánry- pohádky, báje, pověsti (největší význam pro další vývoj lit.)
KOSMAS, VÁSLAV HÁJEK Z LIBOČAN,
DALIMILOVA KRONIKA
STARÉ POVĚSTI ČESKÉ- ALOIS JIRÁSEK,
ZE STARÝCH LETOPISŮ- IVAN OLBRACHT
ROZVOJ KŘESŤANSTVÍ A JEHO IDEOLOGIE
- stává se státně uznaným náboženstvím, chudiny
- rozděluje se na dvě části- východní (byzantská) převažují vlivy řecké kultury
- západní (římská) vliv latinské kultury
- křesťanství- představa o bohu a posmrtném životě
- společenský řád je dán bohem, čím se člověk narodí tím má být
- rozdělení na pány, duchovní a poddané
- celý život se připravují na život posmrtný
- ideálním hrdinou je poustevník= mučedník za víru
- do lit. pronikají světské prvky
- opomenuli antiku, začínají od začátku
BIBLE- náboženský obsah i účely
- NOVÝ ZÁKON- křesťanský původ
- 4 evangelia (Lukáš, Marek, Jan, Matouš) tj.:
- příběhy o narození, životě, mučednické smrti a z mrtvých vstání
Ježíše Krista
- epištoly- listy apoštolů věřícím
- skutky apoštolské- o činech Kristových učedníků
- polomystický spis o konci světa
- o posledním soudu- Zjevení sv. Jana= Apokalypsa
- Bible ovlivnila vznik legend
- legenda- zbožná doporučená čtení, která se předčítala věřícím v kostele,
příběhy spojené s Kristovým životem (vyprávění o Kristových
apoštolech, o Pilátovi, který dal souhlas k ukřižování Krista, o zrádném
apoštolu Jidášovi) a životem mučedníků a světců.
- jsou psány řecky, později přeloženy do latiny
- apokryfy- vznikly protože biblická předloha spoutávala fantazii skladatelů
= vypravování biblického rázu „utajené spisy“, nebyly církví uznány za
součást Bible
- Knihy Mekkbejské
- Nikodémovo evangelium (vyprávění o Kristově učedníku Josefovi
Arimatijském, který zachytil do misky krev ukřižovaného
Krista- vznik pověstí o sv. Grálu)
- Tomášovo evangelium
VELKÁ MORAVA A JEJÍ KULTURA
- centrem bylo Staré město a Mikulčice
- Mojmír I., 862 Rastislav požádal o pomoc Byzantského císaře Michala aby se Morava dostala z nadvlády Frantské říše
-863 přichází ze Soluně Konstantin a Metoděj– velmi vzdělaní
- Konstantin vynikal lit. a jazykovým nadáním
- Metoděj vynikal diplomacií
- uměle vytvořili jazyk= staroslověnština
- základ slovanské liturgii- šířili křesťanství ve srozumitelném jazyce
-885- umírá Metoděj a dochází ke zvratu, kníže Svatopluk odmítal slovanskou
liturgii a vyhnal jejich žáky z Velké Moravy, ti utíkají do Čech a jiných
oblastí (Sázavský klášter)
- 907- zánik Velké Moravy
V době existence Českého státu se uplatňuje románský sloh- 11. stol.
- malířství a architektura spjato s náboženskou myšlenkou (baziliky, rotundy),
styl ovlivnil kláštery a kostely- Juditin most
- KODEX VYŠEHRADSKÝ- kniha bohatě ilustrovaná
- výtah z bible
STAROSLOVĚNSKÉ POČÁTKY ČESKÉ LITERATURY
- zrod naší slovesnosti je na základě učení Cyrila, Metoděje a jejich
pokračovatelů
- jazyk= staroslověnština
- písmo= hlaholice
- dochovaly se pouze opisy
- KYJEVSKÉ LISTY- vznik na Velké Moravě, modlitby, dochovaly se pouze
zlomky, ale v původním rukopise (jediné z této doby)
- PRAŽSKÉ ZLOMKY- zlomek překladů hymnů a liturgických textů
- Díla K+M: překlad 4 evangelií- sloužily k bohoslužbám
- ABECEDNÍ MODLITBY- připisováno Konstantinovi
- PROGLAS- skladba, autorem je Konstantin
- předmluva k překladu 4 evangelií
- velká básnická vyspělost- svědčí o vyspělosti
staroslověnského písemnictví v této době
- nábožensky založená, obhajuje a chválí slovanský jazyk
jako nástroj pro šíření křesťanství ve srozumitelné formě
- ŽIVOT KONSTANTINŮV (rozebírá i složitější teologické otázky), ŽIVOT
METODĚJŮV- vznikly v 2. pol. 9. stol. na území Velké Moravy
- autory jsou žáci K. a M.
- popisují jejich životy, skutky, zásluhy a úsilí
- po vyhnání K. a M. učedníků Svatoplukem se usadili
v Sázavském klášteře (založen 1032, opat Prokop,
1097 klášter zrušen knížetem Břetislavem II.)
STAROSLOVĚNSKÉ PÍSEMNICTVÍ V ČECHÁCH
Písemnictví- latinské
- staroslověnské
10.- 11. stol. rozvíjely se legendy (nové, překlady, některé se nedochovaly)
ŽIVOT SVATÉHO VÁCLAVA- původní legenda, společné prvky se staršími
staroslověnskými legendami o K. a M.
Kniha o rodu a utrpení knížete Václava- latinská předloha, mnoho zázraků
legenda o svaté Ludmile- zápis se nedochoval, známe z jiných děl
Rozvoj písní a modlitby- duchovní píseň HOSPODINE, POMILUJ NY (hospodine, smiluj se nad námi) naše nejstarší duchovní píseň, vznikla ve staroslověnštině, ale dochovala se v počeštěné formě, prosba k bohu o úrodu a mír 2. pol. 10. stol., náboženské obřady, válečná tažení, státní hymna, zpívá se dodnes
LATINSKÉ PÍSEMNICTVÍ
- 10.- 11. stol. vyvíjelo se souběžně se staroslověnským písemnictvím
- Legendy- vypráví o českých světcích- o sv. Ludmile, o sv. Václavu
- KRISTIÁNOVA LEGENDA- o Václavovi a Ludmile ( ŽIVOT A UMUČENÍ SV.
VÁCLAVA A JEHO BABIČKY SV. LUDMILY), líčí dějiny křesťanství na Velké
Moravě a v Čechách a zdůrazňuje význam přemyslovského rodu, ovlivnila vznik
ostatních legend
legenda o Prokopovi- věnovaná zakladateli Sázavského kláštera
- legendy ovlivnili vznik kronik:
KOSMAS
- vzdělaný a scestovalý člověk
- diplomatické zkušenosti
- byl kanovníkem později děkanem pražské kapituly
- viděl návaznost Českého státu na Velkou Moravu
- zastánce latinské liturgie (bohoslužba)
- založil české dějepisectví
- při psaní se opíral o své poznatky a paměť, ale i o báje a pověsti, usiloval o
jednotu národa
- líčí dějiny od počátku českého národa do autorova smrti 1125
- KRONIKA ČESKÁ
- 3 díly: 1. díl- začíná vyprávěním o Babylonské věži pak se obrací k českým
zemím (vypráví pověsti o Čechovi, Krokovi a jeho dcerách,
Přemyslu Oráči, založení Praha atd.) události z období Bořivoje a
prvních českých křesťanských knížat
- popisuje i zvyky a mravy
2. díl- popisuje události za Břetislava I.
3. díl- popisuje události za Břetislava II.
- popisuje spory přetrvávající v Přemyslovském rodu,
- střídá události příznivé a nepříznivé
- líčí jednotlivé roky jak jdou za sebou (některé rozepisuje – i
rozhovory, počasí, o jiných se jen zmíní)
- je poutavý vypravěč, text prokládá verši, anekdotami,
filozofickými nebo mravními úvahami
- Představuje vítězství latinské kultury nad staroslověnskou
Kosmovi pokračovatelé:
- KANOVNÍK VYŠEHRADSKÝ- popisuje události z 12. stol
- mnich sázavský- doplnil Kosmovu kroniku o slovanskou liturgii
- VINCENTIUS- kanovník, události za Vladislava II.
- nejvíce se přiblížil Kosmovi
- opat JARLOCH- zachytil události do 1198
- Zbraslavská kronika- poč. 14. stol. nejvíce se může rovnat Kosmově kronice, původně klášterní kronika, kterou PETR ŽITAVSKÝ rozšířil na kroniku celé země
POČÁTKY ČESKY PSANÉ LITERATURY
- Začala pronikat čeština- počátek česky psané literatury
- bohemika- česká slova v cizojazyčných textech
- glosy- české překlady psané mezi řádky nebo na okraj latinských textů (slova,
spojení i věty)
- Již zpočátku vznikaly hodnotné památky:
- SVATÝ VÁCLEVE, VÉVODO ČESKÉ ZEMĚ- 12.- 13. stol. duchovní píseň
- původně 3 sloky, v 15. stol. rozšířena na 9 slok
- prosba k sv. Václavu o slitování a ochranu
- zpívala se před bitvami, při korunovaci, zpívá se dodnes na mších
- náročné propracované lyrické písně- OSTROVSKÁ PÍSEŇ- 2. pol. 13. stol.
- KUNHUTINA MODLITBA- kolem roku 1300
- jednoduší podobu mají – BUOH VŠEMOHÚCÍ
- JEZU KRISTE, ŠTĚDRÝ KNĚŽE
- 1. pol. 14. stol. duchovní písně, více přístupnější lidem