maturitní otázky, seminárky a referáty
Český jazyk - Doba husitská (2007)
Autor: autor neznámý
Husovi předchůdci
- 1378 zemřel Karel IV. na trůn nastoupil Václav IV. (1378- 1419)
- morová epidemie, úpadek po období míru a velkém rozvoji, vinu dávali církvi
(boží hněv- kritizovali za prodávání odpustků, její majetek, nechová se podle
božího přikázání)
- rozpory mezi městy a šlechtou
- rozvoj nábožensky-vzdělávací literatury
- Poč. 15. st. se zostřují konflikty mezi třídami
- krize feudalismu přechází v revoluční hnutí; vychází z odporu proti vládnoucí
třídě
- 30. 7. 1419 první pražská defenestrace- počátek husitské revoluce
usilovali o nápravu společnosti na náboženském podkladě
- úplný překlad Bible do češtiny- stala se ideologickou zbraní (četli ji obyčejní
lidé)
MATĚJ Z JANOVA
- Ital
- psal a kázal latinsky
- nedokázal se přiblížit lidovým vrstvám
- autor spisu PRAVIDLA STARÉHO A NOVÉHO ZÁKONA
KONRAD WALDHAUSER
- přijel na žádost Karla IV.
- kázal latinsky a německy
- obracel se na bohatou vrstvu
JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE
- obracel se k českému publiku a nižším vrstvám
TOMÁŠ ŠTÍTNÝ ZE ŠTÍTNÉHO
- psal česky
- žák Jana Milíče
- působil v jižních Čechách, později v Praze
- příslušník chudnoucího zemanstva
- odešel studovat do Prahy, nedostudoval a vrátil se na rodnou tvrz, kde se oženil
a začal hospodařit…, přestěhoval se do Prahy, kde zemřel
- původně psal pro své děti, později se obracel k širšímu obecenstvu, myslel na
drobnou venkovskou šlechtu, která měla jeho myšlenky předávat čeládce a mezi
venkovský lid
- překladatel, psal naučná díla
- KNÍŽKY ŠESTERY O OBECNÝCH VĚCECH KŘESŤANSKÝCH- sborník traktátů
(=výklad náboženských otázek) několikrát přepracoval, až do podoby KNIHA
NAUČENÍ KŘESŤANSKÉHO
- ŘEČI BESEDNÍ- dialog mezi otcem a dětmi
- ŘEČI SVÁTEČNÍ A NEDĚLNÍ- sbírka krátkých pojednání, které jsou vhodné
zejména k svátečním a nedělním besedám
VÝVOJ OD POČÁTKU 15. ST. AŽ DO KONCE 60. LET 15. ST.
Od roku 1419- 1434 období bojů
1. FÁZE- období příprav revolučních bojů a hnutí, končí v pol. 30. let 15. st.
2. FÁZE= období Polipanské
- upevňuje se feudální monarchie za vlády Jiřího z Poděbrad (1458- 1471)
- velký význam literatury, lit. se přiblížila lidu a řeší aktuální problémy
života
- vytlačena latina, velké počeštění lit., latina je negativem- lidé ji necítí
jako nositelku vyšší kvality, okrajové přetrvává
- čeština je podmínkou příslušnosti lit. díla k národní kultuře
- rozvíjí se satirické básnictví, duchovní písně, traktáty, kázání, kroniky
(agitační funkce)
- zjednodušil se jazyk lit.děl= lepší pochopení
1. FÁZE- poč. 15. st.- pol. 30. let 15. st
- při přípravě revoluce se uplatňovala latina (mezi učenci, při informování ciziny)
- tvorba v češtině působila na český lid
- nejvíce se užívaly pro široké vrstvy písně a kázání
- kázaní- Betlémská kaple (důležitá role); mohlo rychle reagovat na aktuální
podmínky
-písně- uplatňovala se lidová tvořivost (lid se přímo účastnil lit. života)
JAN HUS (1371-6.7.1415)
- narodil se v Husinci u Prachatic
- vystudoval KU, dosáhl hodnosti mistr svobodného umění
- koncem 14.st. učil na univerzitě, později se stal rektor KU, jako učitel psal
hlavně latinsky, stal se knězem
- Od 1402- kázal v Betlémské kapli, nebál se kritizovat vysoké církevní
hodnostáře
- kázal česky-strhával lid (měšťany a nižší šlechtu)
- kázání nebyla jen náboženská, ale zajímal se i o politiku
- hodnostáři ho chtěli umlčet, kritizovali ho za Viklefovo učení a
myšlenku, že by církev měla být chudá
- 1412- vystoupil proti odpustkům, pouliční bouře, vyvrcholení sporu- papež na něj
uvalil klatbu spojenou s interdiktem (žádná kázání v jeho přítomnosti),
odešel na venkov na Kozí hrádek a Krakovec, kde měl své příznivce, začal
psát česká díla a kázal pro vesnický lid
- 1414- papež a Zikmund ho pozvali na koncil (sněm nejvyšších církevních
hodnostářů) v Kostnici
- byl chráněn GLEJDEM na cestu tam i zpět
- sněm ho nařkl z kacířství a požadoval odvolání jeho učení
- 6.7.1415- byl v Kostnici upálen
- 1416- byl upálen Jeroným Pražský
Díla: působil na vzdělance (latinsky), pro Čechy psal česky
-1413- O CÍRKVI (DE ECCLESIA)- latinská kritika církve
- „hlavou církve je Kristus“= popřel postavení papeže
- „věřící nemusí poslouchat církev, která se zpronevěřuje“
-1413- KNÍŽKY O SVATOKUPECTVÍ- česky, ostře kritizuje církev, kritika celé feudální společnosti
-1412- VÝKLAD VIERY, DESATERA A PÁTEŘE- (tj. modliteb Věřím v Boha,
Desatero a Otčenáš)
- psána česky
-1413- POSTILA- soubor traktátů
- psáno česky ve vyhnanství
-listy - psány česky, v Kostnici
- kolovaly opisy
- snažil se o jednoduchý jazyk, usiloval o zjednodušení pravopisu, nahradil
spřežkový pravopis diaktrickým (czlun- clun), zachoval pouze dvě spřežky CH,
DŽ;
- podporoval lidový zpěv
Husovi stoupenci:
JEROLÍM PRAŽSKÝ
- studoval na zahraničních univerzitách
- oslavován jako světec
- výborný řečník
JEKOUBEK ZE STŘÍBRA
- univerzitní mistr
- kázal po smrti Jana Husa v Betlémské kapli
PETR Z MLADOŇOVIC
- svědek kostnického koncilu
- podal podrobnou zprávu o Husově upálení
LITERATURA V DOBĚ REOVLUČNÍHO HNUTÍ
-1419- připravil Jan Hus, vypuklo po smrti Václava IV. A neuznání Zikmunda
králem
- došlo k válkám proti Zikmundovi, ale i za svůj program= Čtyři artikuli pražské:
1.) Přijímání podobojí (posvěcená hustie a víno pro chudé i šlechtice)
2.) Zbavení církve majetku a kněží nesmí vládnout
3.) Svoboda kázání
4.) Zákaz a trestání těžkých hříchů u všech stejně
- BUDYŠÍNSKÝ RUKOPIS- 3 veršované skladby odrážející soudobou situaci
- na svou dobu je velmi umělecky vyspělý
- autorem je neznámý dobový vzdělanec
- měl sloužit k agitaci (prosadit myšlenky)
- vznikl v Praze 1420
1. Žaloba Koruny české
2. Porok Koruny české- Zikmund korunován panstvem, ale neuznán lidem
3. Hádání Prahy s Kutnou Horou- obsahuje husitský program
- alegorický spor (Praha= krásná žena, která zastupuje husitské
názory diskutuje před Kristem s Kutnou Horou= ošklivá žena
zastupující církev, vítězí Praha)
- ŽIŽKŮV VOJENSKÝ ŘÁD- dokumentuje husitské boje
- soubor vojenských a válečných předpisů
- JISTEBNICKÝ KANCIONÁL- zpěvník husitských písní
- vysoká umělecká i hudební hodnota
- Ktož jsú boží bojovníci- symbolem celého revolučního hnutí
- bojový chorál husitských vojsk, zpíván před bitvami
- Povstaň, povstaň veliké město pražské
- ROUDNICKÝ KODEX- husitská písňová forma
- do revolučních bojů se snažily zasáhnout i kroniky
VAVŘINEC Z BŘEZOVÉ
- zachytil vítězství husitů 1431 u Domažlic v básni BÁSEŇ VZNEŠENÉ KORUNY
ČESKÉ psáno latinsky
1434 byli radikální husité poraženi katolíky a husitskou pravicí v bitvě u Lipan
- Kompaktáta- vyhlášeny Čtyři artikuli pražské, uvedli krále Zikmunda do země husitské přetrvávaly v pozdější literatuře
2. FÁZE- Období Polipanské od pol. 30. let do konce 60. let 15. stol
- rozvíjí se polemiky, zábavná lit., kázání a lidová píseň
- tvůrce lit. je měšťanstvo
- uplatňuje se pozdní Vladislavská gotika
- kromě mluveného slova a písně roste zájem o knihy
- 1450- vynález knihtisku Janem Gutenbergem
- TROJANSKÁ KRONIKA- první česká tištěná kronika
- vznik 2. pol. 14. stol. tištěna byla v 70. letech 15. stol. v Plzni
- knihám tištěným do roku 1500 se říká inkunábule
PETR CHELČICKÝ (1390- 1460?)
- nejvýznamnější lit. umělec z polipanského období
- pravděpodobně svobodný sedlák v Chelčicích
- neuměl latinsky, četl česká díla a cizí díla v překladu
- vážil si díla Jan Viklefa
Díla:
O TROJIEM LIDU- traktát, byl proti rozdělení společnosti na stavy
O BOJI DUCHOVNÍM- traktát, zavrhl husitské války, opírá se o Bibli, všichni si
jsou rovni a křesťan nesmí zabíjet, jediným povoleným
bojem proti hříchům je boj duchovní
POSTILA- kritika= „kněžím jde o hromadění majetku“
SIEŤ VIERY- nejpropracovanější a myšlenkově nejrozsáhlejší dílo
- víra= síť, hříšníci a kacíři ji špatným životem potrhávají
-1458- jmenován českým králem zemský správce Jiří z Poděbrad
- musel najít v politice hodně kompromisů
- musel vymítit radikální směry
- Jan Rokycana- arcibiskup, neuznaný papežem
DENÍK- autorem je panoš JAROSLAV
- cestopis z cesty k Ludvíku XI. Do Francie
VÁCLAV ŠAŠEK Z BIŘÍKOVA
DENÍK O JÍZDĚ A PUTOVÁNÍ PANA LVA Z ROŽMITÁLU A Z BLATNÉ Z ČECH AŽ NA KONEC SVĚTA- nejoblíbenější cestopis
- podle něj napsal Alois Jirásek knihu pro mládež Z Čech až na konec světa
JEDNOTA BRATRSKÁ
- vznik v 50. letech 15. stol.
- samostatná náboženská společnost
- důsledně chtěli žít podle myšlenek Petra Chelčického
-1458- zakladatel Řehoř Krajčí (mnich), podporoval ji Jan Rokycana (arcibiskup),
který domluvil pobyt na panství Jiřího z Poděbrad ve vsi Kunvald u
Žamberka, kde se usadili
- skupinu tvořili lidé z různých stavů
- neuznávali stavovské rozdělení
- všichni příslušníci tělesně pracovali
- nedbali o vyšší vzdělání
- odmítali soudy, vojenskou službu, světské zákony
- neúčastnili se veřejného života
- opírali se o Bibli (říkali si bratři a sestry)
-1467- se odtrhli od kališníků jako samostatná církevní společnost
- později je pronásledovali katolíci i kališníci (kvůli neuznání rozdělení do stavů)
- později zmírnili prosazování myšlenek Petra Chelčického- začali zakládat školy,
literárně se angažovali