maturitní otázky, seminárky a referáty
Český jazyk - České divadlo a dramatická tvorba od počátku do konce 19. st
Autor: Alena Svačinová
*Význam divadla:
Spočívá v možnosti okamžitého působení na větší počet posluchačů – diváků. Má tedy velký společenský dosah, autoři českého dramatu vždy oceňovali možnost výchovně působit (viz generace NO), ale všeobecně to platí i pro dobu moderní.
*Mastičkář – zlomek latinské obřadní velikonoční hry z doby Karla IV. (14. stol.)
-
do divadelní hry o ukřižování Krista pronikaly české pasáže, které pro svůj komický charakter nesměly být hrány v kostele
-
dochovaná část vypráví o prodávání vonných mastí určených k balzamování Kristova těla
*Barokní tvorba pololidová – interludia = krátké frašky, původně také mezihry
hrály se zejména v době svátků (učitelé a žáci)
Václav František Kocmánek – Lamentatio Rusticana (selské nařízení) – období 30. leté
Války
*Národní obrození – cesta od divadla v Kotcích až k otevření Národního divadla
-
Divadlo v Kotcích: 1737 – pražská magistrát uvolnil 15 000 zlatých na úpravu bývalé tržnice k divadelním účelům
-
Premiéra 1771 – Kníže Honzík – český text hráli zkomoleně němečtí herci, neúspěch
-
-
Stavovské divadlo – 1781 stavbu zahájil hrabě Nostic
-
jmenovalo se tedy Nosticovo, potom Stavovské, později Tylovo
-
hrálo se většinou německy, jenom výjimečně česky
-
významným dramaturgem byl Josef Kajetán Tyl
-
-
Bouda – 1786
-
Kramerius uveřejnil v novinách zprávu o tom, že městská rada poskytla vlastencům místo k vystavění českého divadla
-
V témže roce otevřeno, ačkoliv budova sama nebyla příliš reprezentativní (dvě vrstvy prken, uvnitř seno a sláma)
-
repertoár tvořili překlady klasiků (Shakespeare, Moliére) jednak i původní české hry
-
umělci:Prokop Šedivý, Václav Thám, Václav Kliment Klicpera - pozdější učitel J.K. Tyla
-
*Josef Kajetán Tyl (*1808 † 1856) viz. otázka č. 9
-
vliv profesora Klicpery, který ho učil na gymnáziu a probudil v něm lásku k divadlu, kočovná společnost, od roku 1842 řídil česká představení ve Stavovském divadle, hry překládal, volně adaptoval i sám tvořil:
-
dramatické báchorky („hry o polepšení“ nebo „kouzelné hry“)
-
frašky
-
historické hry
*NÁRODNÍ DIVADLO:
-
položení základního kamene dovezeného z hory Říp, 1868, spojeno s generací Ruchovců a Lumírovců
-
divadlo vystavěno v novorenesančním slohu podle architekta Josefa Žítka
-
soutěž na vnitřní výzdobu – sochy – J.V. Myslbek, opona – V. Hynais, malby – M. Aleš, celonárodní sbírka – „Národ sobě“
-
dokončeno 1881 na jaře, ale v srpnu vyhořelo, znovu otevřeno 1883 opět Smetanovou Libuší
-
Umělci, kteří vytvořili repertoár ND se nazývají „Generace ND“
-
B. Smetana – opery Prodaná nevěsta (libreto Karel Sabina)
Braniboři v Čechách
-
Dvě vdovy, Hubička, Čertova stěna (libreto E. Krásnohorská)
-
Antonín Dvořák – Rusalka, Čert a Káča
*Josef Vrchlický – tvořil také pro divadlo, ale většího úspěchu dosahoval v poezii
-
popularitu mu získala svěží veselohra k národní minulosti Noc na Karlštejně
*Julius Zeyer – Radúz a Mahulena - dramatická pohádka s hudbou J. Suka
*Realismus v dramatu:
-
90. léta 19. století – ND se tává reprezentativním centrem českého divadelního života.
-
realisté navázali na Tylovu tvorbu, vytvořili výrazné jevištní charaktery, výstižnou charakteristiku nářečí, postavy psychologicky prohloubili, hry oprostili od sentimentality a zbytečného patosu
Ladislav Stroupežnický – Naši furianti – spor o místo ponocného mezi vysloužilým
vojákem a krejčím – charakteristické vlastnosti českého
sedláka – tvrdohlavost, pýcha ale i vtipnost
Gabriela Preisová – Gazdina Roba – příběh venkovské švadleny, která odchází od muže
k milenci, jde s ním za prací, ale končí sebevraždou
-
slavná role Dagmar Veškrnové-Havlové v ND
-
Její Pastorkyňa – stará mlynářka Kostelnička zabije dítě své nevlastní dcery, aby chránila její čest, zhudebněno Leošem Janáčkem
Bratři Mrštíkové – Maryša – rok na vsi
Alois Jirásek – Lucerna – pohádka o světě šlechty a poddaných, starých právech a
povinnostech, lásce