maturitní otázky, seminárky a referáty
Český jazyk - Antická literatura (2007)
Autor: autor neznámý
- 8. stol. př.n.l. (první písemné památky)- 5. stol.n.l.
- antiqus- starý, starobylý (z latiny)
- kultura starého Řecka a Římské říše
- ovlivnila vědu, filosofii, literaturu, výtvarné umění a stala se základem
evropské vzdělanosti
- podmínky pro vznik kultury v Řecku:
1.) výhodná zeměpisná poloha, leželo na rozhraní více kultur
2.) dokázali si zachovat svoji kontinelitu- tradici
- později podmaněni Římany, ale Římané převzali Řeckou kulturu a rozšířili ji
po celé Evropě
- úsilí o všestranný rozvoj člověka= KALOKAGHATIE (Řekové) soulad tělesné
krásy a dobrých vlastností, uplatňováno ve výchově u privilegovaných tříd
(nejbohatší společnost)
ŘECKÁ KLASICKÁ LITERATURA
- 3 období: 1.) archaitské od nejstarších dob- do 6. stol. př. n. l.
2.) attické 5.- 4. stol. př. n. l.
3.) helénistické 4.- 1. stol. př. n. l.
- polyteické náboženství (více bohů)- měli lidské vlastnosti, sídlili na Olympu
Zeus, Héra, Afrodita, Áres, Artemis, polobozi, nižší bohové, ninfy a
obludy
1.) ARCHAITSKÉ OBDOBÍ
- ústní literatura
- AIODY- hrdinské písně, které zpívali pěvci za doprovodu strunného
nástroje; později se z nich vyvinula lyrika a epika
- HOMÉR- legendární slepý pěvec
- ILIAS A ODDYSEA- nejstarší Řecké epické památky nejstarší
evropská památka 8. stol. př. n. l. konečná podoba
- ODYSSEA- rozsáhlá epická skladba, 24 zpěvů, líčí putování
Odyssea po dobytí Tróji při návratu na rodný ostrov Ithaka
- ILIAS- vyprávění o desetileté válce, válka Trójanů proti Řekům,
popisuje 51 posledních dnů, (Paris unese Helenu), největší
hrdinové- Řek Achilles a Trójan Hektor
- Znaky homérského eposu: epická šíře, básnické přívlastky (šedý vlk…),
bohatá přirovnání, neosobní tón eposu, podlehnutí osudu
- RAPSÓD- potulní recitátoři eposů (vyvinuly se z aiod)
- První překlad částí tohoto eposu K. Vinořický v období obrození, celý epos
přeložil R. Mertlík
- Eposy a celou mytologii převzali Římané
- Didaktické eposy- naučení, poučení z různých částí vědy
- HESIODOS- složil naučnou báseň PRÁCE A DNI (radí
chudému bratrovi, jak se dopracovat
k majetku pomocí práce)
LYRIKA
- ELEGIE- ARCHILOCHOS- tvůrce starořecké archaické elegie
- IAMBY- satirické a útočné písně
- lyrika monodická- pro sólový zpěv za doprovodu lyry
- na ostrově Lesbos, pěstoval ji tam ALKAIOS a básnířka
SAPFÓ (shromáždila družinu dívek, zamilovala se do dívky,
Skočila ze skály), blízko k lidové poezii
- ANAKREON- dvorní básník, „poezie- hra vtipu“ měla sloužit
samovládcům (tiranům) k pobavení
- námět- láska a víno
- lyrika sborová- určená pro sborový zpěv, oslavovala žijící nebo zemřelé osoby
- PINDAROS- ódy
- bajky- AISOPÓS (EZOP)- výrazná postava folklóru „antika- hrbatý otrok“, svou
moudrost vyjadřoval v bajkách
-ukázka- str. 28 Anakreón- PÍSNĚ, TRÓJSKÁ VÁLKA
2.) ATTICKÉ OBDOBÍ
- centrum Atény, přínos- rozvoj dramatu
DRAMA
- obřadní hry na oslavu boha Dioníza (bůh vína), vyvinula se komedie a tragédie
předvádění her mělo ráz masových podívaných, závod básníků
- původně 3 dny pro tragédie a 4. den komedie
- nejprve se vyvinuly tragédie 5. stol.př.n.l.
- AISCHYLOS- asi 90 her, tragédií a satirických balad (je známo 82 názvů)
- autor trilogie- ORESTEIA (vyprávění o Orestově pomstě matce a jejímu
milenci za vraždu jeho otce, spor o jeho vinně řeší bohyně Athéna)
- UPOUTANÝ PROMETHEUS (byl potrestán za krádež ohně
přikováním ke skále, orel mu každý den vyklobával játra, nakonec byl vysvobozen)
- SOFOKLES- 120 her, úplně se dochovalo 7 tragédií, popisuje jedince, kteří jsou
zničeni za to, že přecenili své síly, složitější postavy než u Aischyla
- KRÁL OIDIPUS- (thébský král Oidipus, syn Lai a Iokasta, zabil svého otce,
za ženu si vzal svou matku-osud, slepý odešel ze své země)
- ANTIGONA- (Oidipova dcera, proti zákazu pohřbila svého bratra=
odsouzena k smrti)
- ELEKTRA- (sestra Orestea vypravuje o přípravě pomsty vraždy svého otce)
- EURIPIDES- 17 úplných tragédií, zájem o jedince- tragický konflikt přesouvá
do nitra člověka, větší úlohu než dříve má láska, vyzdvihuje kladné
vlastnosti člověka
- MÉDIA- (manželka Iasona z lásky nechá rozsekat a uvařit Pélia, protože
zabil Iasonova otce, utečou do Korintu, Iason se zamiluje do
Kreusy, Médea zavraždí Kreusu a své a Iasonovy děti)
- IFIGENIE V AULIDĚ, IFIGENIE NA TAURIDĚ- (Ifigenie je dcerou krále
Agamemnova, který poranil laň patřící Artemis- dělala potíže při
odjezdu do Tróji, Ifigenie se obětovala, ale Artemis ji zachránila a
učinila ji kněžnou v Tauridě)
- KOMEDIE- vznikly o půl století později než tragédie
- ATISTOFANES- reagují na soudobé události politického a
kulturního světa Atén
- ŽÁBY- (vysmívá se literárním snobům a útočí proti Euripidovi)
- ŘEČNICTVÍ- velký rozvoj
1.) soudní
2.) Politické- DÉMOSTHENES- politický řečník, řeči proti Filipovi
Makedonskému= FILIPIKY
3.) epideitické- oslava funkce
- FILOZOFIE- oblast prózy- snaží se odpovídat na základní otázky lidského
života
- PLATÓN- přinesl na nejvyšší stupeň uměleckosti filozofický dialog
- ÚSTAVA- obraz ideální společnosti, kde vládli filozofové, obsahuje
Obraz o jeskyni
- ARISTOTELES- žák Platóna, učil Alexandra Makedonského (Velikého)
- POETIKA- nedochoval se celý, nauka o básnictví
- RÉTORIKA- nauka o řečnictví
- SOKRATÉS- učitel Platóna, nedochoval se žádný spis, ale myšlenky a názory
známe z děl jeho součastníků, své žáky vedl k mravnosti a kladením
otázek se snažil, aby poznali pravdu. Odsouzen k smrti, že kazí
mládež a neuznává stání božstvo.
ARCHITEKTURA, MALÍŘSTVÍ, SOCHAŘSTVÍ
- sloužili k náboženským účelům
- MYRÓN- socha Diskobol
- cílem malířství bylo zobrazit bohy jako krásné a dokonalé lidské bytosti
3.) HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ
- 4.- 1.stol př. n. l. hlavním střediskem vzdělanosti Alexandrie, zájem o lidské
soukromí
- literatura se obrací k tématům rodinným, snaží se zobrazit individuální rysy
- vyumělkovanost a výrazová strojenost literárních děl svědčí o úpadku literatury
- NOVÁ KOMEDIE- MENANDROS
- POEZIE- THEOKRITOS- tvůrce pastýřských idyl, jeho básně ovlivňovaly poezii
v Evropě do konce 18. století
LATINSKÁ ŘÍMSKÁ LITERATURA
- není tak bohatá a původní jako Řecká, dlouho přebírali z řecké kultury témata a
útvary
- nejdříve ústní slovesnost- neovlivňovala tolik písemnictví
- v období kdy se Řím rozléhal po celé Itálii, byla vyvinuta otrokářská společnost
- Římané rozšířili antiku po celé Evropě
- vycházeli z helénistické kultury:
1.) stará doba 3.- 2. stol. př. n. l.
2.) klasická do 1. stol. př. n. l.
3.) postklasická do 5. stol. n. l.
1.) STARÁ DOBA
- překládají se řecká dramata a Odyssea, helénistické komedie
- Plautus, Terantius- navázali na helénistickou novou komedii
- PLAUTUS- oblíbené u římského obyvatelstva, fraškovité rysy
- nejlepší charakter postava prohnaného otroka a naduté krupky
- Některé hry ovlivnili Moliera a Schakespeara
- Demokratické divadlo, příběhy z denního života (zamilovaní mladíci,
dívky v otroctví, zklamaný otec)
- Psal živým hovorovým jazykem
- VYCHLOUBAČINÝ VOJÁK
- KOMEDIE O KRNCI
- TERANTIUS- hry byly vážné, blíží se dnešní činohře, méně oblíbený jak Plautus
- v hrách líčí otroky a jejich milostné problémy
- SEBETRAPIČ
- TCHYNĚ
- DÍVKA Z ANDRU
2.) KLASICKÁ DOBA
- zlatá doba= vrchol
- navázala na helénistickou tvorbu- próza, vysoká úroveň řečnictví
- CICERO- přední představitel řečnictví, nejvýznamnější filozof antického
Říma
- logická skloubenost, patřil mezi významné poslední ideology římské
republiky
- jazyk pokládán za vzorný, dokonalá latina= „Cicerotská latina“
- plně doceněn až v období renesance a humanismu, za vzorný byl
pokládán zejména jeho sloh
- popisuje myšlení helénistických filozofů
- velký důraz a morálku a etiku
- O POVINNOSTECH
- O HRANICÍCH DOBRA A ZLA
- CAESAR- věcný až strohý sloh
- ZÁPISKY O VÁLCE GALSKÉ- paměti
LYRIKA- opírala se o helénistickou literaturu
- CATULUS- básník vnitřních rozporů
- píše o lásce k dívce Lesbii
- „odi et amo“ (nenávidím a miluji)- proslulé rčení
- BÁSNĚ
- VERGILIUS- podporoval římské impérium (podporován císařem)
- považován za největšího římského básníka součastníky i ve
středověku
- vycházel z helénistické poezie
- ZPĚVY PASTÝŘSKÉ- poezie (Theokritos)
- ZPĚVY ROLNICKÉ- poezie
- ANEIS- epos z historie římského národa
- hlavní hrdina Aneis, který utekl z hořící Tróje, prožívá na
moři mnohá dobrodružství než se dostane do Itálie (na
motiv Odyssey), v povodí řeky Tiber položil základy
Římského státu
- OVIDIUS- vypovězen z Říma císařem Augustem, v Rumunsku prožil poslední
léta života, chtěl se vrátit k rodině a přátelům (nikdy se mu to
nepovedlo)
- ŽALOZPĚVY- psal při cestě do vyhnanství
- verše jsou svěží, plné fantazie, píše spontálně
- pokládán za nejnadanějšího básníka
- PROMĚNY (= METAMORFÓZY)- vrchol jeho díla
- zpracoval 250 řeckých a římských bájí, společným
rysem jsou proměny, nejčastějším námětem je láska
- sbírky milostné poezie- UMĚNÍ MILOVAT
- LÁSKY
- HORATIUS- bojoval za Římskou republiku, později se přiklonil k císařství
(mír a pořádek)
- BÁSNĚ- sbírka
- LISTY PISANŮM- poezie i po teoretické stránce
- TITUS LIVIUS- psal historickou prózu
- OD ZALOŽENÍ MĚSTA- sepsal celé Římské dějiny od
nejstarších dob až do 9. stol.
- časté dialogy, není příliš hodnověrný (neopírá se o skutečné
dějiny)
2.) Doba postklasická
- SENEKA- filozof, spisovatel i básník
- vychoval císaře Nerona
- tvůrce patetické tragédie- postavy marně zápasí s neúprosným
osudem, proti kterému můžou čelit jen silou své vůle
- divadelní hry- FÁDRA
- MEDEA
- LISTY LUCILIOVI- nejčtenější kniha
- TACITUS- historik
- GERMÁNIA- popsal život a mravy germánských kmenů a keltské
obyvatelstvo žijící na našem území
- HISTORIE; ANNÁLY- líčí dobu císařství po smrti Augusta,
kriticky se staví k despotismu
- PETRONIUS- působil na dvoře císaře Nerona, funkce poradce pro věci vkusu
- SATIRIKON- satirický román dochován ve zlomcích, parodie
na milostné romány, plný humorných a
erotických motivů, kritika špatných vlastností
- 476- rozpad Západořímské říše, krize otrokářské společnosti, nastává
feudalismus a středověk